|
Linjen Sorsele - Arvidsjaur - Jokkmokk,
263 km. |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Nog behövdes grävmaskinerna för lastning av
grus. Det var stora mängder som kördes ut för
bland annat bankbyggnaderna. Bilden visar rälsläggning
på den stora banken vid Skabramjokk på linjen mellan
Sorsele och Jokkmokk.
Samma år som tvärbanan
mellan Jörn, vid stambanan genom övre Norrland, och
Arvidsjaur öppnades för allmän trafik, 1 december
1928, började även arbetena med Inlandsbanans sträcka
mellan Sorsele och Jokkmokk.
Anledningen
till denna fördröjning var att man inte hade kunnat
bestämma, varken tvärbanans slutliga sträckning
eller Inlandsbanans sträckning inom den här regionen.
(Se vidstående karta. Vill Du se en större karta?
Klicka i bilden!) Ett annat alternativ till Inlandsbanans
sträckning var att den från Sorsele skulle dras via
Kasker - Arjeplog - Gubbjaure och därifrån rakt norrut
i några mil varefter den skulle svänga av mot öster
för att komma fram till dagens bana ca 20 km söder
om Jokkmokk. Tvärbanan Jörn - Arvidsjaur skulle inte
sluta i Arvidsjaur utan skulle fortsätta ca 70 km i nordvästlig
riktning för att ansluta till inlandsbanelinjen vid Gubbjaure.
Nu blev det inte så eftersom 1928-års
riksdag bestämde att Inlandsbanan skulle gå över
Arvidsjaur och vidare mot Jokkmokk.
Efter detta beslut kunde äntligen, 1928,
banbygget starta. Arbetena bedrevs från Arvidsjaur både
norrut mot Jokkmokk och västerut mot Sorsele och man tillämpade
samma tekniska bestämmelser som på de tidigare bandelarna.
Även på den här bandelen belades banan med begagnad
räls vägande 27,5 kg/meter.
Gruslastning med ångdriven grävskopa vid den stora
grusgropen i Vaimat.
Bilden nedan: Gruskörningarna från grusgropen i Vaimat
var så stora att man anlade en provisorisk lokstation. I
förgrunden syns det stora stenkolslagret avsett5 för
ångloken. Ett tomt gruståg ankommer till platsen.
Till vänster står ett lastat gruståg på
huvudspåret i väntan på att bli utbackat på
linjen till den plats där "tippen" är för
närvarande. På bilden syns 5 ånglok av typen
E.
Arvidsjaur järnvägsstation 1930. Foto: Stig Nyberg
Alla
järnvägar med självaktning måste ju ha en
tunnel, så även Inlandsbanan. Två kilometer
söder om Jokkmokk, vid Nyborg, finns Inlandsbanans enda
tunnel, 50 meter lång. Ur teknisk synvinkel behövde
man inte bygga en tunnel utan man kunde i stället lika gärna
ha sprängt bort hela den aktuella bergsdelen. Arbetsledningen
"övertalades" att bygga tunneln.
Bilden till vänster visar arbetets början
med tunnelpåslaget.
Banans framdragning genom bygderna
mellan Sorsele och Jokkmokk kan beskrivas enligt följande:
Linjen går från Sorsele först några kilometer
mot norr men svänger sedan runt Svergo- och Stocknäverbergen
och går vidare i ostlig riktning förbi Buresjön
till Skellefte älv, vilken korsas vid dess utlopp ur Natistajaure
strax ovanför Slagnäsforsen. Härifrån svänger
banan av mot nordost och kommer fram vid Sandudden till Storavan,
vars södra strand följs fram till Avavikens sydöstra
ände. Sedan går banan österut till Arvidsjaur,
där den viker av rätt mot norr för att gå
över Byske älv omedelbart vid dess inflöde i Arvidsjaure.
Med en skarp sväng passerar linjen vidare öster om
Akkavare och går väster om byarna Auktsjaur och Tjappsåive
fram till byn Moskosel. Banan fortsätter i nordvästlig
riktning fram till Pite älv. Efter att ha korsat älven
svänger banan av några mil rakt österut. Efter
Jonka vänder den åter av mot norr och fortsätter
i kraftiga svängar fram till Kåbdalis. Därifrån
fortsätter banan i nästan nordlig riktning via Kerkejaure
och Tårajaure för att via Piatis komma fram till Jokkmokk.
För trafikutväxling hade man anlagt
en station, Moskosel, 1 trafikplats, 13 håll- och lastplatser
samt 1 hållplats.
Inlandsbanans enda tunnel vid Nyborg, två kilometer
söder om Jokkmokk. Bilden visar den färdiga, 50 meter
långa tunneln. Året torde vara 1936. Jämför
med bilden ovan.
Öppnas för allmän trafik samt invigning
av hela inlandsbanan Kristinehamn - Gällivare
Den 263 km långa bandelen Sorsele - Jokkmokk öppnades
för allmän trafik i två etapper:
- Sorsele - Arvidsjaur 1 december 1933.
- Arvidsjaur - Jokkmokk 7 augusti 1937.
Öppnande av sträckan Arvidsjaur - Jokkmokk
kom
för övrigt att bli den del som slutligen sammanfogade
HELA Inlandsbanan. Nu kunde man äntligen färdas på
Inlandsbanan hela vägen mellan Kristinehamn och Gällivare.
Arbetena med Inlandsbanan hade börjat
mellan Sveg och Brunflo våren 1913. De privata järnvägarna
mellan Kristinehamn och Sveg köptes in av staten 1916 -
1918. Nu, augusti 1937, efter en byggnadstid på 24 år,
kunde äntligen Inlandsbanan invigas!
Vidstående bild visar dåvarande general- direktören
vid SJ, Granholm, när han vid Kåbdalis skruvade ihop
sista skarven i Inlandsbanan. Kåbdalis 26 september 1936.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till Inlandsbanan"innehåll" |
© Rolf Sten
inlb_norra.html senast uppdaterad 2004-04-28
|