|
Linjen Ulriksfors - Volgsjön,
121 km. |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Bangårdar.
Stationer har anlagts vid Lövberga (20 km från Ulriksfors), Hoting (52 km)
och Dorotea (73 km), håll-, last och mötesplatser vid Flåsjön (26 km),
Stornäset (37 km), Rörström (64 km), Saxvattnet (82 km), Granberget (94 km),
Meselefors (107 km) och Volgsjöfors (119 km) samt håll- och mötesplats vid
Österkälen (11 km).
Mötesspårets längd på tågmötesplatserna är enligt föreskrifterna
minst 400 m mellan fripålarna.
Vattenstationer finns anordnade, förutom vid Ulriksfors, vid
Flåsjön, Hoting, Dorotea och Meselefors.
Samtliga trafikplatser har utrustats med en envingad semafor i
vardera ändan i förbindelse med ställbock vid stationshuset eller
stationsstugan och med försignaler, där så befunnits nödvändigt.
Försignalerna är installerade med klippljus. På håll-, last- och
mötesplatserna har anordnats spårspärrar i till tåg- och mötesspår
anslutande sidospår, varjämte tågvagarnas växlar, semaforer, spår spärrar
och ställbockar förreglats medels kontrollås på så sätt, att signalerna inte
kan ställas för infart, om inte tågvägen ligger klar samt växlar och
spårspärrar är låsta i rätta lägen.
Ulriksfors station.
Då Ulriksfors var anordnad som ändstation på statsbanan Östersund—
Ulriksfors, har för den nya statsbanans vidkommande där endast behövt
anläggas en vagnvåg medförande en kostnad på omkring 2 800 kr.
Österkälens håll- och mötesplats.
Hållplatsen är anordnad för byarna Österkälen och Västerkälen. Mötesspår har
anlagts av militära betingelser. Vidkommande trafikförestandare och
husbyggnader å denna och följande trafikplatser hänvisas till redogörelsen
för husbyggnader.
Trafikplatsen kostade omkring 28 500 kr.
Lövberga station.
Stationen är belägen vid södra ändan av Flåsjön samt avsedd för Lövberga och
de väster om Flåsjön belägna byarna.
Byggnadskostnaden uppgick till omkring 48 500 kr.
Flåsjöns håll-, last- och mötesplats.
Platsen har anlagts för upptagande av trafiken på Flåsjön och därför har ett
740 m. långt hamnspår utdragits till kaj vid nämnda sjö.
På trafikplatsen har anordnats vattenstation, bestående av pumphus med
intagsbrunn vid Flåsjön, vattentorn av armerad betong och fristående vatten
kran. Från pumphuset leds vattnet i en 650 m lång 5" tryckledning till
vattentornet och därifrån i en 32 m lång 8" ledning till vattenkastaren.
Vattentornet (se vidstående bild), som utförts på entreprenad av
Aktiebolaget Arcus, inrymmer vattencistern om 40 kbm rymd. Förutom
omsorgsfulla isoleringar av rör och vattencistern har för skyddande mot
kölden anordnats värmeledning från en varmvattenpanna, som installerats i
väl ombonat skjul under vattentornet.
Vattenuppfordringen verkställs med en råoljepumpmotor av
Aktiebolaget Atlas tillverkning om 8 hästkrafter med en kapacitet av omkring
40 kbm i timmen. Förutom detta aggregat har uppsatts ett reservpumpverk,
bestående av en 3 hästkrafters Archimedes motor och en Arnesens
rotationspump med en avverkningsförmåga av 8 kbm vatten i timmen.
Pumpmaskinerna är uppställda i en pumpkällare av betong, uppförd på och i
samband med intagsbrunnen vid Flåsjön.
Stationens anläggningskostnad inklusive vattentagningsanordningar
uppgick till omkring 121 500 kr.
Stornäsets håll-, last- och mötesplats.
Trafikplatsen är belägen inom Tåsjö socken och är anlagd för att i första
hand tillgodose byarna omkring Stora Skyrsjön.
Kostnaderna för trafikplatsens anläggning uppgick sig till omkring
34 000 kr.
Hotings station.
Hoting är huvudstation för Tåsjö och den stora bygden utefter Tåsjön och
runt Hotingsjön samt kommer, intill dess tvärbanan Forsmo—Hoting
fullbordats, att även betjäna Bodums och Fjällsjö socknar. Stationen får,
vid tvärbanans fullbordande, betydelse som grenstation för trafikens
avledande efter ådalen till norra stambanan och Östersjöhamnarna.
Vattenstation är här anordnad på följande sätt. Strax norr om
bangården finns uppställd en fristående vattenkran, som erhåller vatten
ifrån den nordost om bangården och 14 m högre än vattenkastarens arm belägna
sjön Jämmervattnet. I denna sjö är anordnad en avlagringsbassäng av trä för
vattnets renande från dyslam, vilken bassäng genom en 36 m lång trätrumma
står i förbindelse med en intagsbrunn av betong. Från intagsbrunnen leds
sedan vattnet i en 1 380 m lång tryckledning av gjutna järnrör med 8"
diameter till vattenkastaren.
I samband med vattenstationen har anordnats vattenledning till
stationshuset och en vattenpost utanför boställshuset.
Kostnaden för stationen inklusive vattentagningsanordningar uppgick
till omkring 147 000 kr.
Rörströms håll-, last- och mötesplats.
Trafikplatsen har att i huvudsak uppta trafiken från Rörströms- och
Bellvikssjöarna.
Trafikplatsens anläggning kostade omkring 32 000 kr.
Stationsstuga vid Rörström. Foto: Teknisk
och Ekonomisk beskrivning av statsbanan Ulriksfors - Volgsjön.
Dorotea station.
Dorotea är huvudstation för socknen med samma namn och kommer att förmedla
trafiken såväl västerut med de stora byarna Avaträsk och Ormsjö som österut
med Åsele.
Betingelserna för anläggande av en vattenstation var de bästa. Från
intagsbrunn med avlagringsbassäng i sjön Bergvattnet leds vattnet med
självtryck i en 640 m lång 8" ledning till vattenkastare i norra ändan av
bangården. Höjdskillnaden mellan lågvattenytan i sjön och vattenkastarens
arm är 21 m. Anordningarna är i övrigt lika de vid Hoting utförda.
Anläggningskostnaderna för stationen inklusive
vattentagningsanordningar uppgick till omkring 114 000 kr.
Saxvattnets håll-, last- och mötesplats.
Saxvattnet är trafikplats för den intill liggande Mårdsjö by, men torde även
kunna räkna med trafik från trakterna omkring Fjällan samt från Häggås och
Ullsjöberg.
Trafikplatsens anläggning drog en kostnad av omkring 31 000 kr.
Granbergets håll-, last- och mötesplats.
Granbergets trafikområde är begränsat till skogstrakterna i närheten av
trafikplatsen.
Trafikplatsens anläggning kostade omkring 28 000 kr.
Meselefors, håll-, last- och mötesplats.
Trafikplatsen är belägen invid Ångermanälven och nedanför det sel, som älven
här bildar efter sitt utrinnande ur Volgsjön, varför platsen lämpar sig som
upptagningsstation för virke. Meselefors är också station för Råsele by samt
för Åsele, sedan landsvägsförbindelse med denna sockens kyrkplats erhållits.
Platsens läge möjliggör även eventuell framtida anslutning med en tvärbana.
För den här anordnade vattenstationen har uppförts ett vattentorn
av tegel av den vid statsbanorna vanliga typen med betongcistern om 40 kbm
rymd på armerat bjälklag. Betongcisternen och bjälklaget har utförts av
Svenska Betongbolaget i Stockholm. Vattenstationen är i övrigt anordnad på
samma sätt som i Flåsjön med pumphus och intagsbrunn i ett sammanhang av
betong och med 210 m lång 5" tryckledning från intagsbrunnen vid
Meselebäckens utlopp i Ångermanälven till vattentornet på bangården. 8"
ledningen mellan vattentornet och vattenkastaren på bangårdens södra ända
har en längd av 112 m. Pumpmaskineriet består av en motordriven Nya
Aktiebolaget Atlas kolvpump om 50 kbm vattenleverans pr timme. Den härtill
hörande råoljemotorn utvecklar normalt 8 hästkrafter. Jämte det egentliga
pumpmaskineriet är insatt en reservpump om 10 kbm vattenleverans pr timme
och driven av en 2¼ hästkrafters fotogenmotor.
Anläggningskostnaden för trafikplatsen inklusive
vattentagningsanordningar uppgick till omkring 92 500 kr.
Volgsjöfors håll-, last- och mötesplats.
Volgsjöfors utgör ändstationen på bandelen Ulriksfors—Volgsjön och får efter
statsbanans utsträckande till Vilhelmina mindre betydelse ur trafiksynpunkt.
Kostnaden för trafikplatsen uppgick till omkring 34 500 kr.
Den totala kostnaden för bangårdsanläggningarna har uppgått till
sammanlagt
716 642:18 kr. motsvarande en kostnad på omkring 6 000 kr. pr bankm.
Efterhand som banan färdigställdes
öppnades den för allmän trafik:
- Ulriksfors - Hoting 1 november 1914,
- Hoting - Dorotea 1 november 1915,
- Dorotea - Volgsjön 16 februari 1918.
Anslagen för banans byggande
uppgick till 9 170 000 kr.
Vid sammanräkningen av alla kostnader, inklusive rullande
materiel, uppgick dessa till
8 970 000 kr. Även här hade man lyckats bygga banan
billigare än kalkylerat, 200 000 kr.!
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till Inlandsbanan"innehåll" |
© Rolf Sten
inlb_norra_ul_volgsj_2.html senast uppdaterad
2008-01-26
|