|
Linjen Jokkmokk-Gällivare,
100,2 km. |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Från bygget av arbetsspåret mellan Gällivare
och Porjus. Bilden visar snöskottning vintern 1910/1911.
Man skottade i princip undan snön och började lägga
ut sliprar och spår på den frusna marken. Hur det
såg ut när snön hade smält och tjällossningen
gjort sitt kan du se på bilden nedan.
1910 beslutade riksdagen att
vid Porjusfallen, i Stora Lule älv, bygga ett kraftverk
som skulle förse malmbanan med elektrisk kraft.
Arbetsspår Gällivare - Porjus
Samtidigt beslöts att bygga ett så kallat arbetsspår
från Gällivare till Porjus för att man på
så vis skulle kunna transportera allt nödvändigt
material till det stora kraftverksbygget. Det 54 km långa
spåret byggdes mycket provisoriskt eftersom det bara skulle
användas i och för kraftverksbygget. Spåret började
att användas 1911.
Arbetsspåret mellan Gällivare - Porjus våren
1911. Tjällossningen har gjort sitt och verkligen gjort
spåret krokigt. Spåret snabbyggdes för att snabbt
kunna transportera material till bygget av Porjus kraftverk.
Det brådskade med kraftverket eftersom det skulle leverera
kraften till den elektriska driften av Malmbanan.
1916 beslutade riksdagen att
Inlandsbanans nordligaste delsträcka skulle gå mellan
Jokkmokk och Gällivare. Man förutsatte därvid
att det befintliga arbetsspåret mellan Gällivare och
Porjus skulle ingå såsom en del av inlandsbanan vid
dess anslutning söderifrån till Gällivare station.
Det blev därmed nödvändigt att utföra omfattande
kompletteringsarbeten på detsamma. Vid ombyggnaden tillämpades
samma tekniska bestämmelser som gällde vid byggandet
av linjen Volgsjön - Sorsele
Samtidigt som ombyggnadsarbetena pågick
mellan Gällivare och Porjus byggdes linjen vidare från
Porjus till Jokkmokk.
Innan banan byggdes fanns längs
den blivande linjen inga som helst vägar, endast en del
gångstigar. Då arbetsspåret anlades mellan
Gällivare och Porjus, var därför transporterna
mycket besvärliga. All materiel och alla förnödenheter
måste släpas med häst från Gällivare
över snåriga skogsbackar eller över myrmarker.
För materialtransporterna längs sträckan Porjus
- Jokkmokk utlades kraftiga s. k. spänger och byggdes ungefär
15 km provisoriska vägar. Först mot slutet av byggnadsperioden
anlades av vägmyndigheterna en landsväg mellan Porjus
och Jokkmokk till vilket statsbanebygget bidrog med 135 000 kr.
Banans sträckning genom
den norrländska fjällnaturen beskrivs så här
i SJ:s 75-års skrift från 1931:
"Banan Jokkmokk - Gällivare utgår, norrifrån
räknat, från västra änden av Gällivare
station i västlig riktning mot Kuosakåbbå, -
vars nordvästra sluttning den rundar för att därifrån
gå mot sydsydväst ner till Porjus efter att strax
förut hava tangerat Stora Lule vatten. Från Porjus
följer banan östra stranden av Stora Lule älv
omkring 6 km, varefter den går över älven på
en mäktig bro ett par kilometer ovanför Harsprånget,
stiger sedan upp över vattendelaren mellan Stora och Lilla
Lule älvar, tangerar östra änden av Vaijkijaure,
går därefter över Lilla Lule älv vid Akkatsfallen
och når strax därefter fram till Jokkmokks betydande
samhälle."
Banans höjd över havet
i Gällivare är 260 m. I Jokkmokk 242 m. Den når
sin högsta punkt, 473 m, omedelbart söder om Kuosakåbbå
mötesplats samt sin lägsta, 239 m, strax norr om Jokkmokk.
Hela linjens längd, Jokkmokk - Gällivare, är 100,2
km.
Ovanstående
bild är från bygget av bron över Stora Lule älv.
Foto ur SJ:s 75-års historik 1906-1931. |
Det största bron längs
linjen är den 188 m långa bron över Stora Lule
älv. "Den är byggd med ett 60 m spann och tre
spann om vardera ungefär 42 m och gör ett imponerande
intryck, där den på 38 m höjd överspänner
den mellan branta klippor framrinnande älven. På grund
av föreliggande planer att vid utbyggnad av det nedanför
liggande Harsprångets kraftverk höja vattenytan icke
mindre än 32 m kunde pelarstöden icke utföras
i järnkonstruktion utan byggdes helt av granit ända
upp till brokonstruktionens underkant.
Den kanske vackraste brobyggnaden är dock
den helt och hållet av granit uppförda bron över
Pakkojokk med ett 20 m granitvalv, vars hjässa ligger 11
m över den i en strid fors framrinnande jokken".
Nedanstående bild visar den färdiga bron
över Stora Lule älv. Bilden är tagen uppströms.
Foto ur SJ:s 75-års historik 1906-1931.
|
På en 16 km lång sträcka
på ömse sidor om bron över Stora Lule älv
belades banan med begagnad räls vägande 40,5 kg/meter.
Resterande del av banan belades med begagnad räls vägande
27,5 kg/meter.
Vid banan anlades 2 stationer,
Porjus och Jokkmokk, 2 håll-, last- och mötesplatser,
4 last- och mötesplatser, 1 mötesplats och 1 hållplats.
Sträckan Gällivare - Porjus öppnades
för allmän trafik 1 januari 1925.
Sträckan Porjus - Jokkmokk öppnades för allmän
trafik 21 november 1927.
Vid bokslutet efter banbygget
kunde man konstatera att hela anläggningskostnaden uppgick
till 13 299 647 kr.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till Inlandsbanan "innehåll" |
© Rolf Sten
inlb_norra_jokkm_gle.html senast uppdaterad 2004-04-28
|