Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SGGJ, Sala
- Gysinge - Gävle Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Personvagnarna
Inför trafikstarten 1901 hade SGGJ köpt 7 stycken personvagnar
från Kockums i Malmö. Dessa var fördelade på
3 stycken kombinerade andra och tredje klass boggivagnar,
numrerade vid SGGJ som Bc0 1 till 3. 4 stycken 2-axliga vagnar
varav en med tredje klass och tre stycken kombinerade tredje
klass / postkupé. Dessa numrerades som SGGJ C 4 respektive
CD 5 till 7.
Leveransfoto på SGGJ personboggivagn BC0 1. Foto: Samling Stig
Nyberg.
1901 tillkom ytterligare en personvagn (Sala vagnaktiebolag).
Vagnen var identisk med nummer 4 och tillverkad vid Kockums.
Den registrerades som SGGJ nummer C 8.
Under åren 1904 till 1905 försågs personvagnsparken
med elektrisk belysning. Strömmen till denna kom ifrån
ångfinkorna i vilka man hade monterat in ångturbiner
av Lavals tillverkning.
Ångan kom från finkans ångpanna. Till turbinen
var en generator på tre hästkrafter kopplad och enligt
dåtida kommentarer lär det hela ha fungerat bra.
1906 var det dags för nästa komplettering. Vagnen,
som köptes genom Borgmästare Lundbergs försorg,
var tillverkad på Ljungrens mekaniska verkstad och var
en tvåaxlig vagn, kombinerad andra och tredje klass. Den
registrerades som SGGJ BC 9.
Den sista personvagnsanskaffningen skedde 1908 då två
stycken så kallade sommarvagnar inköptes från
Kockums. Dessa vagnar saknade uppvärmning och var bara avsedda
att gå under den varma årstiden som förstärkning
i persontågen eller vid så kallade utflyktståg.
Vagnarna registrerades vid SGGJ som C4 10 till 11.
Därmed hade SGGJ en sammanlagd sittplatskapacitet för
586 resande.
Leveransfoto på de tvåaxliga personvagnarna CD 6 och C5. Foto: Samling
Stig Nyberg.
Till persontågen hörde alltid en resgodsvagn och
inför SGGJ:s trafikstart inköptes tre stycken tvåaxliga
kombinerade resgods- och ångfinkor. Dessa var tillverkade
av Vabis och fick vid SGGJ följande littera och nummer,
Få 35 till 37.
1905 inköptes ytterligare en resgodsvagn som fick nummer
GF 40.
I början av 1920-talet ombyggdes två godsfinkor,
G1 33-34, till resgodsvagnar.
Leveransfoto SGGJ ångfinka Få nummer 35. Foto: Samling Stig Nyberg.
Värmen i personvagnarna kom i huvudsak från den
medföljande ångfinkan, vilken genererade ånga
som i sin tur hettade upp elementen i vagnarna. Efterhand övergick
man till att ta ånga från ångloken varvid ångfinkorna
kunde byggas om till rena resgodsvagnar.
Av personvagnarna var från början bara nr 1-3 och
9-11 försedda med broms. Av resgodsvagnarna var 33-37 samt
40 försedda med broms. Bromssystemet var bara vanlig skruvbroms.
1904 utrustades bägge BCo-vagnarna , en F-finka, en G1-vagn
med vakuumbroms. Förbigångsledning uppsattes på
en C, två CD och en G-vagn. Därmed hade större
delen av personvagnsmaterialet utrustats med vakuumbroms Någon
ombyggnad till luftbromssystem blev aldrig av vid SGGJ, mest
beroende på bolagets dåliga ekonomi.
Litt Nr Tillv. År Anmärkning / Övrigt
BC0 1-3 Kockum 1900 * Se "Motorvagnsepoken". Till
SJ 1937. Såld
till UWHJ 11
C 4 Kockum 1900 Till SJ 1937. Såld till SSJ 447
CD 5-7 Kockum 1900 Nr 5 ombyggd till DF 1923. Till SJ 1937.
Ombyggda
till Bangårdsvagnar.
C 8 Kockum 1901 Till SJ 1937. Såld till SSJ. BC 9
Ljungrens1906 "Lundbergs vagn" Till SJ 1937. Ombyggd
till
bangårdsvagn.
C4 10-11 Kockum 1907/8Till SJ 1937. Sålda till HHJ 539/38.
Få 35-37 Vabis 1900
GF 40 Falun 1905 Till SJ 1937. Slopad 1938.
UWHJ= Uddevalla - Vänersborg - Herrljunga Järnväg.
SSJ= Skåne-Smålands Järnväg. HHJ= Hälsingborg - Hässleholms
Järnväg.
Vad hände med
SGGJ personvagnar efter förstatligandet?
Mats Lindberg reder ut de olika vagnarnas öden
Personvagnsmaterielet gick olika öden till mötes. BCo 1-3 slopades
samma år som förstatligandet och såldes till UVHJ ( Uddevalla - Vänersborg -
Herrljunga Järnväg) där de blev Co 11-13.
Vid denna banas förstatligande år 1940 blev nummer 11 SJ ECo2 8109,
12 SJ EBCo5 8106 och nummer13 SJ ECo5 8110.
Dessa vagnars vidare öden blev som följer: ECo2 8109 omlittrerades
1942 till ECo5. 1956 blev den Bo15. 1965 slopades vagnen för att året efter
skrotas i Östersund.
EBC05 8106 omlittrerades 1956 till ABo5b. tre år senare fick den
åter nytt littera, ABo15. 1961 var det dags för slopning och året därpå föll
bilan, vagnen skrotades i Åmål.
ECo5 8110 blev 1956 omlittrerad till Bo15. Slopades 1965 och
skrotades i Östersund året därpå.
Därmed hade alla SGGJ:s personboggivagnar gått ur historien. Under
de år som de fanns i drift hann de med att tjäna SGGJ, både som personvagnar
och under en kort tid som motorvagnar, för att senare även göra tjänst åt
UVHJ och SJ
C-vagnarna 4, 7 och 8 slopades vid förstatligandet
och såldes samma år till SSJ, (Skåne - Smålands Järnväg). Där fick vagnarna
nummer 447, 446 och 445.
När SSJ förstatligades år 1940 fick vagnarna åter nya littera SJ
EC3c 9065, SJ EC3c 9064 samt SJ EC3c 9063.
Deras vidare öden och äventyr speglas av nedanstående tabell:
EC3c 9065 omlittrerad 1956 till B3c, slopad 1961 och skrotad 1962 i
Östersund.
EC3c 9064 omlittrerad 1956 till B3c, slopad 1960 och skrotad 1963 i
Östersund.
EC3c 9063 omlittrerad 1956 till B3c, slopad 1960 och skrotad 1961 i
Vislanda.
Även C4-vagnarna 10 och 11 slopades vid
förstatligandet 1937. De såldes samma år till HHJ (Helsingborgs -
Hässleholms Järnvägar) där de blev numrerade C 539 samt C 538.
Vid HHJ:s förstatligande år 1940 fick vagnarna SJ-nummer EC4 9015
respektive EC4 9014. 9015 slopades 1953 och blev samma år ombyggd till
tjänstevagn 778, ommärkt 1969 till Qgb-d 945 2185-8. Vagnen skrotades
i Vislanda 1980.
Den andra vagnen, 9014, slopades 1953 och blev året därpå ombyggd
till tjänstevagn 865, ommärktes 1969 till Qgu-d 945 2340-9. 1980
omnumrerades den till 945-0979. 1991 köpte järnvägsföreningen Värmlandståg
vagnen av Banverket i Göteborg. Vagnen används nu som fika- och ombytesvagn
samt som modelljärnvägslokal.
Vagnarna BC9, CD6, DF5 samt F32 till 35 slopades
vid förstatligandet och ombyggdes samma år till så kallade bangårdsvagnar.
BC9 fanns enligt uppgift från 1944 som övningsvagn för luftskyddet
på 20:de trafiksektionen i Boden. Dess vidare öden är tyvärr okända.
Vilka öden som CD6 gick till mötes är tyvärr okänt.
DF5 ombyggdes till verkstadsvagn för signalreparatörer och fick
bangårdsvagnsnummer 337, omnumrerades 1954 till 649441. Placeringen var i
Sundsvall så sent som augusti 1966. Vad som hänt med vagnen sedan dess är
okänt.
F32 ombyggdes till montagevagn för
kontaktledningsarbeten. Vilket nummer den hade under åren 1937-1962 är
obekant men år 1962 fick den nummer 619215, 1969 blev den Qgb-y 945 0834-3
(troligen aldrig ommärkt). 1981 såldes den till LT:s bilskrot i Hallsberg
där den samma år skrotades.
F-vagnarna 36 och 40 slopades vid förstatligandet och skrotades
1939.
F 37 hade innan SGGJ:s förstatligande omlittrerats till Gm. Vagnen
slopades 1938 och ombyggdes 1939 till bangårdsvagn med nummer 369.
Omnumrerades 1960 till 620305. Vagnen blev ombyggd till kopplingsvagn och
användes i NKlJ samtrafik på Karlstad Östra. Den fanns kvar 1966 men torde
nu ha skattat åt förgängelsen.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till SGGJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sggj_rullande_personvagn..html senast uppdaterad
2009-08-21
|