Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SGGJ, Sala
- Gysinge - Gävle Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Ångloken
Inför banans rälsläggande inköptes, från
Nydqvist & Holm (NOHAB) i trollhättan, 5 st tenderlok
med tre kopplade axlar och en tvåaxlig tender, axelföljd
C2. Loken levererades under 1900 och var avsedda för all
slags tjänst. De fick aldrig några namn utan registrerades
in som SGGJ nummer 1 till 5.
Leveransfoto på SGGJ lok nummer 1 år 1900. Foto: Samling Stig Nyberg.
Trots den dåliga ekonomin köptes även en ångdressin
avsedd för inspektionsresor längs banan. Man hade nu
den förhoppningen att antalet lok var bra avpassat till
den trafikvolym och de antal tåg som man planerat att framföra.
Denna planering kom dock snabbt att visa sig som otillräcklig.
För att avhjälpa situationen erbjöd sig erbjöd
sig Stockholm - Westerås Bergslagens Järnväg
(SWB), i maj 1903, att hålla med lok och vagnar för
att kunna köra ytterligare ett persontågspar mellan
Gävle och Sala. Mot bakgrund av den dåliga ekonomin
och bristen på rullande materiel som SGGJ hade vid den
här tiden, så mottogs detta erbjudande tacksamt.
Sommaren 1905 meddelade SWB att de inte längre kunde hålla
med rullande materiel till detta tågpar. SGGJ beslöt
att själva fortsätta med detta tåg vilket innebar
att bristen på lok och vagnar blev ännu större.
Det mest akuta problemet löstes, året därpå,
då borgmästare Lundberg i Sala, själv köpte
ett ånglok, en personvagn och 25 virkesvagnar vilka han
utan egen vinning hyrde ut till SGGJ. Det av honom inköpta
ångloket var ett snälltågslok tillverkat av
NOHAB 1906. Loket hade en axelföljd bestående av en
tvåaxlig löpboggi, två kopplade och drivande
axlar samt en tvåaxlig tender. Det registrerades in som
SGGJ nummer 10. Med det här loket fick man även sitt
första med överhettning av Schmidts system.
Trots detta nytillskott fortsatte bristen på dragkraft
att ställa till problem.
1904 försågs lok nummer 3 och 5 med vacuumbromsutrustning.
1908 köptes ytterligare ett lok från NOHAB. Detta
var nästan identiskt med loken 1 - 5 frånsett att
man valde en något större cylinder- och drivhjulsdiameter.
Loket, med tender, blev därigenom drygt 4 ton tyngre. Det
registrerades in vid SGGJ som nummer 6.
De ånglok som man nu hade passade mycket bra på
SGGJ och dess relativt plana bana och kom under många år
att göra mycket god tjänst i alla slags tåg.
1933, när Ostkustbanan förstatligades gick även
SGGJ styrelse in med en begäran om att banan skulle övertas
av staten.
Denna begäran avslogs och därmed kvarstod SGGJ:s
akuta dragkraftsproblem då lok nummer 3 och 4 var i mycket
dåligt skick och några pengar till en dyrbar upprustning
fanns det definitivt inte.
Problemet löstes genom att man 1934 köpte ett begagnat
lok från SWB.
Loket var SWB nummer 23 tillverkat av Sharp Stewart & Co
i Manchester (SS) 1876. Det hade axelföljden 1 - B - 2,
det vill säga en löpaxel, två kopplade och drivande
axlar samt en tvåaxlig tender. Det var inte första
gången som det här loket rullade längs SGGJ.
Under åren 1925 till 1929 var SWB-loken 2 och 23, växelvis,
inhyrda. Vid SGGJ blev det inte omnumrerat utan registrerades
in med samma nummer som vid SWB, 23. I och med detta tillskott
kunde lok nummer 3 slopas och redan året därpå
skrotades 3:an.
1935 köptes ytterligare ett begagnat lok. Den här
gången från SJ. Loket var SJ Ks 1476 före detta
Landskrona - Kävlinge - Sjöbo Järnvägs lok
nummer 2. Tillverkat av NOHAB 1904 och med samma axelföljd
som nummer 23. Vid SGGJ inregistrerades loket som nummer 11 och
därmed kunde lok nummer 4 skrotas vilket även skedde
samma år. Lok nummer 11 blev därmed den sista lokanskaffningen
till SGGJ.
Nr Axelf. Tillv. nr. År Anmärkning/övrigt
1 C - 2 NOHAB 545 1899 Till SJ 1937. Skrotat 1938.
2 C - 2 NOHAB 546 1900 Till SJ 1937. Skrotat 1939.
3 C - 2 NOHAB 547 1900 Slopat 1934. Skrotat 1935.
4 C - 2 NOHAB 548 1900 Skrotat 1935.
5 C - 2 NOHAB 549 1900 Till SJ 1937. Skrotat 1937.
6 C - 2 NOHAB 901 1908 Till SJ 1937 som SGG (KA2)1526.
Skrotat 1964.
10 2 - B - 2 NOHAB 804 1906 "Lundbergs lok". Skrotat
1934.
11 1 B - 2 NOHAB 736 1904 Inköpt från SJ 1935. Åter
SJ 1937,
skrot 1938.
23 1 B - 2 SS 2625 1876 Inköpt från SWB 1934. Till
SJ 1937,
skrot 1938.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till SGGJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sggj_rullande_anglok..html senast uppdaterad
2016-03-07
|