Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SGGJ, Sala
- Gysinge - Gävle Järnväg
Av Rolf
Sten |
Motorvagnsepoken
I början av 1920-talet uppkom idén att införa
motorvagnsdrift på SGGJ. Efter kontakter med olika leverantörer
och tillverkare kontrakterades Jönköpings Mekaniska
Werkstad och Juneverken i Bankeryd att efter en konstruktion
av Teknik & Handel i Malmö bygga om de tre personboggivagnarna
till motorvagnar. Vagnarna skulle förses med en kolgasgenerator
som skulle drivas med stenkol, koks eller träkol. Kolgasen
skulle sedan driva en, under vagnen placerad, 150 hästkrafters
Daimlermotor.
Ändplattformarna byggdes in och gjordes om
till manöverplatser. En av andraklasskupéerna gjordes
om till resgodsutrymme. Kalkylen lovade minst 50% inbesparing
av bränsle. Dessutom räknade man med att kunna ha 2
till 3 vagnar på släp efter motorvagnen. Med dessa
tre fordon i drift skulle ångloken bara behövas i
godstågen och i växling. Vagn 1 och 3 byggdes om under
1926 och vagn 2 under 1927.
Leveransfoto på motorvagnen Mo BCF 1. Foto: Samling Stig Nyberg.
Tanken var god men tyvärr hade konstruktören lovat
för mycket. När första motorvagnen provkördes
visade det sig att den nätt och jämt orkade dra sig
själv på jämn bana. För att inte tala om
motluten då den ibland behövde påskjut för
att komma upp. Efter idoga försök att komma till rätta
med problemen gav man upp och "kastade in handduken".
Under 1928 och på SWB verkstad i Tillberga återställdes
motorvagnarna till personvagnar med den skillnaden att de inbyggda
plattformarna fick vara kvar. Därmed hade detta experiment
blivit en "flopp". Något som skulle minska kostnaderna
hade i stället fördyrat dem.
Litt Nr Tillv År Ombyggd/År Anmärkning
Mo BCFo 1 Kockums 1900 JMV/T&H 1926 Åter som personvagn
1928.
Mo BCFo 2 Kockums 1900 JVB/T&H 1927 Åter som personvagn
1928.
Mo BCFo 3 Kockums 1900 JVB&T&H 1926 Åter som
personvagn 1928.
T&H= Teknik & Handel Malmö. JVB= Juneverken
Bankeryd. JMV= Jönköpings Mekaniska Verkstad.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till SGGJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sggj_rullande_motorvagn..html senast uppdaterad 26 januari 2003
|