Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SGGJ, Sala
- Gysinge - Gävle Järnväg
Av Rolf
Sten |
Ekonomi / Sala Vagnaktiebolag
Ekonomi är något som genomsyrar SGGJ från början
till slut. Det passar bra att citera de första meningarna
i den 25-års översikt som utgavs av järnvägsbolaget
1926. Under avsnittet ekonomi skriver författaren: "Att
skriva om järnvägens ekonomi genom tiderna är
att skriva en lidandets historia, och styrelsens väg har
i detta fall har ofta varit en via dolorosa. En berömd fältherre
lär ha yttrat, att för att föra krig behövas
tre ting: pengar, pengar och åter pengar. Vid järnvägen
ha saknats tre ting: pengar, pengar och åter pengar."
Som mycket väl framgår av föregående
citat drogs SGGJ, tillsammans med många andra privatbanor,
med en dålig ekonomi. Redan före banans invigning
insåg styrelsen att den rullande materielen , främst
virkesvagnarna, inte skulle räcka till. Då bolagets
ekonomi inte tillät inköp av fler vagnar bildades Sala
Vagnaktiebolag den 19 februari 1900. Aktiekapitalet var 90 000
kr. SGGJ:s aktieägare var huvudintressenter och vagnbolagets
syfte var att inköpa vagnar och sedan hyra ut dessa till
SGGJ.
Hyresintäkterna användes bland annat till amortering
på de inköpta vagnarna. Vagnbolaget var även
skyldigt att om SGGJ krävde upplösning av bolaget,
överlämna alla sina tillgångar till SGGJ. 5 år
efter bildandet, 1905, upplöstes Sala Vagnaktiebolag och
efter betalning av sina skulder överlämnades vagnmateriel
för cirka 187 000 kr till SGGJ.
Järnvägens byggnadskostnad
inklusive den rullande materielen var ursprungligen beräknad
till 3 091 500 kr inkluderande ett statslån på 1
545 000 kr. Då den verkliga byggnadskostnaden blev 4 112
567 kr blev man tvungen att ta extra lån för att täcka
fördyringen. Under åren 1901-1904 lånades sammanlagt
680 000 kr. För dessa lån hade en del kommuner gått
in med garantier om lånens betalande i det fall SGGJ inte
skulle klara det själv. Under samma tid hade även borgenslån
tecknats med säkerhet från en del andra järnvägsbolag
samt en del av styrelsens medlemmar.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till SGGJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sggj_historik_04_ekonomi..html senast uppdaterad
2005-10-25
|