Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
OKB,
Ostkustbanan
Av Rolf
Sten |
|
Förhistoria
& Ekonomi (pre history) (2002-11-01) |
Följande avsnitt är till
stor del baserat på motsvarande avsnitt i Svenska Järnvägsföreningens
historik från 1926
Ostkustbanan (OKB) torde nog vara den järnväg i Sverige
som hade den längsta tiden från de första idéerna
till förverkligandet.
Tankar på en bana längs norrlandskusten
framlades och diskuterades redan på 1800-talet. Det första
konkreta förslaget, baserat på en inom Stockholms
stadsfullmäktige utarbetad plan, lades 1869 av revisionssekreteraren
Alb. Lindhagen genom en motion i Andra kammaren om att Bergslagens
och Norrlands järnvägsfrågor skulle lösas
genom anläggandet av två banor, den ena i nordvästlig
riktning genom Västmanland, den andra förbi Uppsala
och Gävle genom Gästrikland och Hälsingland in
i Medelpad, där den skulle dela sig i två grenar,
en nordlig i riktning mot Nyland vid Ångermanälven
och en västlig genom Jämtland.
Förslaget väckte inte riksdagens
intresse utan man beslöt 1870 om norra stambanans byggande
från Uppsala till Storvik. Därigenom trodde man att
en enda bana skulle kunna tillgodose såväl Bergslagens
som Norrlands behov av järnvägsförbindelser.
Norra stambanans sträckning
Trots Riksdagens avvisande hållning till förslaget
kom delar av det till utförande genom enskilda initiativ.
Stockholm kom därigenom att få tre järnvägar
i riktning väster och nordväst. Stockholm - Västerås
- Bergslagens järnväg (SWB), Norra stambanan delen
Stockholm - Uppsala Storvik samt Uppsala Gävle järnväg
(UGJ)
Under 1870-talet, då frågan om
norra stambanans fortsättning norrut från Storvik
diskuterades som livligast, lades nya förslag om banans
förläggning längs kusten. Den främste motståndare
till att fortsättningen av norra stambanan skulle förläggas
längs kusten var Kungliga Järnvägsbyggnadsstyrelsen
som bland annat framförde att banans framdragande vid kusten
skulle komma att, som det hette, övergå ett flertal
floder, vilka på sin långa väg från fjälltrakterna
till korsningen med järnvägen utbildat sig till väldiga
vattendrag, som skulle kräva stora brobyggnader och viadukter
för att motstå älvarnas flöden, varjämte
övergången av de många floddalarna och vattendelarna
skulle medföra betydliga terrasseringsarbeten - allt svårigheter,
med vilka man icke haft att kämpa vid tidigare stambanebyggnader.
Även de ständigt isfria fjordarna
på norska kusten, särskilt Trondhjemsfjorden, var
starka argument för en västlig sträckning av norra
stambanan och de fördelar, som en förbindelse med dessa
fjordar skulle medföra för såväl Norrland
som södra Sverige. Man hävdade också att en kustbana
skulle komma att genomskära den tätast befolkade delen
av området men att den skulle bli utsatt för konkurrens
med ångbåtstrafiken, med vilken den inte skulle kunna
mäta sig i fraktbillighet och snabbhet.
Av bland annat dessa, samt av strategiska skäl
förordade Kungliga Järnvägsbyggnads- styrelsen
att norra stambanan skulle byggas över Ånge och Bräcke,
vid den sistnämnda platsen skulle den delas i två
linjer, en norrut och en över Östersund mot norska
gränsen.
Efter några års hårda diskussioner och trots
intensivt motstånd från kustbaneförespråkarna
beslöt riksdagen att norra stambanan skulle dras enligt
den sträckning som den har idag
Kustbana fortfarande intressant
Trots att Norra stambanan nu kom att byggas några mil in
från kusten fanns det fortfarande starka krafter som verkade
för en kustbana från Gävle och norrut.
I samband med planeringen och byggandet av
den enskilda banan Härnösand-Sollefteå Järnväg
i början av 1890-talet framkom idéer om en bana mellan
Härnösand och Sundsvall. 1893 framställde länsstyrelsen
i Västernorrland till Kunglig Majestät en begäran
om byggandet av en statsfinansierad järnväg mellan
Härnösand och Sundsvall. I sin skrivelse lämnade
länsstyrelsen en del statistiska uppgifter och framhöll
bland annat "att inkomstsiffrorna från trakterna
ifråga hörde till de högsta, som landsbygden
inom något län kunde uppvisa". Det är
i det här sammanhanget som namnet Ostkustbanan dyker upp
för första gången. Både Järnvägsstyrelsen
och chefen för Generalstaben avstyrkte förslaget och
Kunglig Majestät följde deras råd. Samma öde
rönte den motion, med samma syfte, som landshövdingen
i Västernorrland, G Ryding, 1894 väckte i Riksdagen.
Trots dessa motgångar fortsatte arbetet
med att få en kustbana byggd längs södra Norrlands
kust. Behovet av en bana blev allt större efterhand som
näringslivet utvecklades.
De första Ostkustbanekommittéerna
Den 10 augusti 1897 hölls i Söderhamn under ordförandeskap
av landshövdingen i Gävleborgs län, C. A. F. Björkman
ett sammanträde med bidragsgivarna för en undersökning
av möjligheterna att bygga av en normalspårig järnväg
mellan en lämplig punkt på
Gävle - Ockelbobanan och Härnösand. Vid mötet
deltog bland annat de tre personer som räknas som initiativtagare
till Ostkustbanan, Målaren E. Rosén, Söderhamn,
grosshandlaren Sten Nordström, Gävle, och dåvarande
kaptenen, Arvid Lindman (se bild till vänster).
Rosén presenterade på sammanträdet
en plan över banans längd och sträckning. Enligt
planen skulle banan utgå från någon station
på Gävle - Ockelbo järnväg, till exempel
Ockelbo eller Råhällan, via Söderhamn, Hudiksvall,
Sundsvall och Härnösand. Järnvägen skulle
enligt beräkning bli cirka 237 kilometer lång. Den
skulle högst betydligt förkorta järnvägsförbindelserna
för de samhällen den passerade samt direkt beröra
5 städer, 34 sågverk, 6 järnbruk och en del andra
industrianläggningar.
Man kunde konstatera att plan- och kostnadsförslag
tidigare upprättats för en järnväg Härnösand
- Sundsvall samt att pengar fanns för undersökning
av en järnväg mellan Sundsvall och lämplig punkt
på Ockelbobanan. De närvarande beslöt enhälligt
att uttala sig för den föreslagna järnvägen
och tillsatte en kommitté på nio personer som skulle
genomföra en detaljerad undersökning av den tilltänkta
järnvägen.
Vid ett nytt sammanträde den 5 okt. 1897
i Söderhamn utsågs kaptenen Lindman till ordförande
för i kommittén.
Kommittén uppdrog åt löjtnanterna
i Väg- och vattenbyggnadskåren L. Sparr och C. H.
Fogelberg att de skulle undersöka en järnvägslinje
mellan Sundsvall och lämplig punkt vid Gävle - Ockelbo
järnväg. De skulle senast i januari 1899 ha en färdig
plan, profil och kostnadsförslag för en sådan
linje.
Plan- och kostnadsförslag
var klara redan i december 1898 och den 19 i samma månad
höll kommittén ett sammanträde i Sundsvall.
Ordförande vid detta sammanträde var landshövdingen
K. G. Ryding. Kaptenen Lindman presenterade planerna och kostnadsförslaget.
Banan skulle bli omkring 290 km lång och anläggningskostnaden
beräknades till cirka 14 miljoner kronor.
Mötet förklarade enhälligt
att de ville arbeta vidare med planernas förverkligande.
Man beslöt att bilda en ny kommitté bestående
av 12 personer. Den nya kommittén höll sitt första
möte den 14 februari 1899 i Gävle. Till ordförande
utsågs landshövdingen Ryding, Västernorrland
och till vice ordförande valdes landshövdingen Björkman,
Gävleborg. Kommittén delades i två avdelningar,
en för varje län, detta för att så kraftigt
som möjligt kunna verka för aktieteckning. Man beslöt
även att göra en enkel trafikberäkning, baserad
på jämförelse med liknande järnvägar.
Vidare beslöts att, innan koncession begärdes, försöka
få aktieteckning på minst 5 miljoner kronor, 1 840
000 kronor från Västernorrlands län och 3 160
000 kronor från Gävleborgs län.
Vid sammanträde i Ånge 18 november,
1899 beslöt man att sända en skrivelse till Gävle
- Ockelbo järnvägsaktiebolag med förfrågan
om under vilka villkor bolaget skulle kunna överlåta
sin järnväg till Ostkustbaneföretaget. Vidare
beslöts att göra en detaljerad trafikberäkning
för den planerade järnvägen.
Trafikberäkningen upprättades
av milkontrollören vid Statens Järnvägar A. D'ailly
och presenterades vid ett sammanträde i Bollnäs den
17 november 1900. Då meddelades även att Västernorrlands
läns landsting beslutat teckna 500 000 kronor i banföretaget
samt att länsstyrelsen i Gävleborgs län uppmanat
landstinget att teckna aktier. Kommittén beslöt att
sända skrivelser till berörda kommuner, företagsägare
och enskilda personer med uppmaning om aktieteckning.
Koncession
1901 begärde en intressegrupp koncession på en normalspårig,
elektrisk järnväg/spårväg mellan Sundsvall
och Bergeforsen. Denna sammanföll på väsentliga
sträckor med den tänkta sträckningen av Ostkustbanan.
Det här gjorde att kommittén forcerade sina ansträngningar.
De båda förslagen till järnvägslinjer mellan
dels Gävle och Sundsvall, dels Sundsvall och Härnösand,
som var uppgjorda vid olika tillfällen, omarbetades till
ett förslag.
1 september, 1901 lämnade kommittén
in ansökan om koncession för en järnväg mellan
Gävle och Härnösand. Ritningarna och kostnadsförslaget
var uppgjorda av löjtnanten H. Fogelberg.
Ansökan avsåg en bana med normal
spårvidd och 294 km lång.
Maximilutningarna var föreslagna till 15 för
sträckan Gävle - Sundsvall och 16 för Sundsvall
- Härnösand.
Minsta krökningsradien var satt till 300 meter och skenvikten
till 30 kg/m.
Kostnaden beräknades till 16 250 000 kronor.
Koncessionsansökningen åtföljdes av den tidigare
nämnda trafikberäkningen.
Koncessionsansökan gick ut på remiss. De flesta
myndigheterna tillstyrkte ansökan.
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen tyckte att de tekniska
kraven kunde ställas högre då Ostkustbanan skulle
komma att bli att en huvudbana.
Järnvägsstyrelsen svarade att
banan förr eller senare skulle bli inlöst av staten
eftersom den skulle bli den snabbaste vägen från södra
Norrland till Stockholm. Därför borde koncessionskraven
vara sådana att banan skulle byggas med samma krav som
ställdes på statsbanorna. Därmed skulle bli lättare
att införliva banan med statsbanorna om så skulle
behövas.
Året innan hade en koncession sökts
av andra intressenter. Denna sammanföll till stora delar
med Ostkustbanans. Det var Bergslagarnas Järnvägar
med flera som hade begärt koncession på en järnväg
från Falun, via Linghed, Kilafors, Hudiksvall, Sundsvall
till Härnösand. Det här kolliderade naturligtvis
med Ostkustbaneförslaget. Styrelsen för Bergslagsbanan
hävdade att Oskustbanan i stället skulle dras från
Hudiksvall till Kilafors för att från Kilafors fortsätta
till Falun, där den skulle sammanbindas med stora Bergslagsbanan.
Både Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
och K. Järnvägsstyrelsen avstyrkte dessa krav. Järnvägsstyrelsen
framhöll bland annat "att den fördel, som den
ifrågasatta ändrade sträckningen innebure, ej
motsvarade den olägenhet, som uppstode genom avbrytande
av den direkta sträckan Härnösand - Gävle".
Tillkomsten av en Ostkustbana skulle naturligtvis
ta en hel del trafik från norra stambanan. Trots detta
sade både Vattenbyggnadsstyrelen och Järnvägsstyrelsen
att en sådan trafikavledning inte fick vara ett hinder
för Ostkustbanans tillkomst.
Med stöd av myndigheternas remissvar beviljade
Kunglig Majestät den 12 augusti 1903 koncession för
Ostkustbanan.
Koncessionen föreskev skärpta krav
på de tekniska bestämmelserna för att göra
banan "stam- och statsbanemässig". Bland
annat bestämdes att maximilutningarna skulle för hela
banan vara 10 och att minsta krökningsradie skulle
vara 500 m.
Det var alltså högst betydande skärpningar,
som företagits mot de koncessionssökandes önskan
och som föranledde dels uppgörandet av ny plan för
järnvägsbyggnaden, dels även avsevärd ökning
av byggnadskostnaderna. Svårigheten att anskaffa det nödiga
byggnadskapitalet ökades även genom ovanligt stränga
villkor för statsinlösen.
Kommittén arbetar vidare
5 oktober, 1903 meddelades att nära 6 miljoner kronor tecknats
i aktier. Av dessa hade bland annat Stockholms stad tecknat 500
000 kronor i preferensaktier. Kommittén ansåg det
nödvändigt att höja stamaktiekapitalet till 6
miljoner kronor varför man beslöt att av alla städer
och landskommuner, som tecknat aktier i banföretaget, begära
ytterligare 10 % av redan tecknade belopp. Vidare bestämdes,
att framställning skulle göras om teckning av aktier
från flera företag, som ännu icke tecknat sådana.
Från Gävle - Ockelbo järnvägsaktiebolag
hade inkommit erbjudande, att bolagets järnväg skulle
få övertas för 1 426 110 kronor, av vilka 1 086
560 kronor skulle betalas kontant och 339 550 kronor i Ostkustbaneaktier.
Kommittén beslöt emellertid att avslå anbudet.
Stiftelseurkund för Ostkustbanebolaget
uppgjordes av kommittén vid ett sammanträde den 17
oktober 1904.
Löjtnanten i Väg- och vattenbyggnadskåren,
Ax. Aulin, fick i uppdrag att, enligt koncessionens bestämmelser,
verkställa ny utstakning av järnvägen. Bruksförvaltaren
O. W. Hägg fick i uppdrag att teckna avtal med de markägare
som berördes av bana. Ersättningen skulle bestå
av Ostkustbaneaktier.
Vid sammanträde den 23 och 24 februari 1905
i Sundsvall presenterade löjtnanten Aulin sitt kostnadsförslag.
Den 295,6 km långa järnvägslinjen
skulle kosta 20 250 000 kronor utan rullande materiel.
Kostnaden för den södra delen, 207
kilometer uppgick till 10 935 450 kronor och för den norra
delen till 9 314 550 kronor
Kostnaden för de 88,6 nordliga kilometrarna
blev i det närmaste dubbelt så hög per kilometer
som för de sydliga 207 kilometrarna. Orsaken till denna
ökning berodde huvudsakligen på koncessionens bestämmelser
om lutningar och kurvor, broarnas bärighet, signal- och
förreglingsanordningar samt rälsvikten, vilken höjts
från 30 till 34 kg/m.
Vid sammanträdet väcktes även förslag att
anordna banan för elektrisk drift, men detta avslogs.
Förvaltaren Hägg meddelade, att han
med omkring 300 mark uppgjort kontrakt om markförvärv
för banan.
Vid sammanträdet beslöts vidare att
från de sågverksbolag, som hade intresse av järnvägen,
begära leverans av sliprar mot betalning med hälften
i preferens- och hälften stamaktier i bolaget.
Slutligen bestämdes att löjtnanten
Aulin skulle göra nya undersökningar, vilkas resultat
skulle användas för att begära ändring av
de i koncessionen fastställda tekniska bestämmelserna
för de 113 kilometrar, som låg norr om Gnarp (ungefär
mitt emellan Hudiksvall och Sundsvall).
Ostkustbanans aktiebolag (OKB) bildas.
Den 21 oktober 1905 hölls i Gävle konstituerande bolagsstämma
med Ostkustbanans aktiebolag.
Om de begärda ändringarna i koncessionens
bestämmelser för de 113 nordligaste kilometrarna godkändes,
beräknade man, att själva bananläggningen skulle
kosta 17 760 000 kronor. Till detta kom en beräknad kostnad
på 7000 kronor per kilometer för rullande materiel
samt kapitalrabatt för obligationslån och ränteförlust
under byggnadstiden. Hela anläggningskostnaden beräknades
till 21,5 miljoner kronor.
Vid stämman meddelades, att 71 606
aktier tecknats i bolaget, av dem 5 280 preferensaktier. Stämman
beslöt enhälligt att bilda Ostkustbanans aktiebolag
men att låta anstå med antagande av bolagsordning
och val av styrelse. Stämman skulle ajourneras, tills Kunglig
Majestät meddelat besked om de begärda lindringarna
i koncessionsvillkoren. Under tiden skulle kommittén fungera
som interimsstyrelse.
Den 2 februari 1906 beviljade Kunglig Majestät de sökta
ändringarna i koncessions- bestämmelserna, och på
stämman i Stockholm 27 februari 1906 antogs bolagsordning.
Den innehöll bland annat följande:
§ 2
- Vid järnvägsanläggningen för bolaget skall
iakttagas, dels att banan direkt anslutes till Gävle - Dala
järnvägs nuvarande eller blivande gods- och rangeringsstationer
i Gävle och genom dessa till såväl Gävle
inre hamn som hamnen vid Fredriksskans, dels att Gävle södra
station blir slutstation för Ostkustbanan, så att
Gävle centralstation begagnas endast för avlämnande
och mottagande av resgods men allt annat gods, som på Ostkustbanan
ankommer till eller avgår från Gävle, ställes
till eller avsändes från södra stationen, där
ock all växling och vagnrangering för Ostkustbanan
äger rum genom Uppsala - Margretehill järnvägsaktiebolags
försorg, dock att gods i helvagnslast, som skall från
Gävle - Dala järnvägs norra station eller rangeringsbangård
i Gävle överföras i Ostkustbanan eller tvärtom,
ej behöver föras via Gävle södra station.
§ 3
Bolagets styrelse har sitt säte i Gävle.
§ 4
Aktiekapitalet skall utgöra minst sex milj. kronor och högst
tio milj. kronor. Banbyggnaden får dock ej börjas
utan att dessförinnan förbindelse erhållits på
teckning av ytterligare en milj. kronor i aktier utöver
minimikapitalet, sex milj. kronor.
§ 6
Aktiekapitalet uppdelas i dels stamaktier och dels preferensaktier,
dock med iakttagande, att stamaktiekapitalet skall utgöra
minst sex milj. kronor och att preferensaktier ej må utgivas
till högre belopp än sammanlagt två milj. kronor.
§ 7.
Bolagets styrelse består av nio ledamöter med lika
antal suppleanter för dem.
Därefter valdes Ostkustbanans första styrelse:
Landshövdingen greve H. E. G. Hamilton, Gävleborgs
län, landshövdingen G. Rudebeck, Västernorrlands
län, generaldirektören A. Lindman, majoren J. F. Cornell,
direktören M. Fick, dispaschören P. E. Huss, grosshandlaren
S. Nordström samt direktörerna J. E. Larsson och E.
A. Enhörning.
Vid
det första styrelsesammanträdet 28 februari 1906 utsågs
till styrelsens ordförande landshövdingen greve H.
Hamilton (se bild till vänster) och till vice ordförande
landshövdingen G. Rudebeck
Vid sammanträdet beslöts även
att infordra 55 % av tecknat aktiekapital att betalas senast
den 5 juli 1906. Ordföranden redogjorde för de förhandlingar,
som bedrivits för anskaffande av nödiga lån,
och meddelade att ett svenskt bankinstitut förklarat sig
villigt att söka anskaffa den nödiga krediten.
16 juni, 1906 fastställde Kunglig Majestät
bolagsordningen, och 28 juni, 1907 godkände Kunglig Majestät
koncessionens överlåtande på Ostkustbanans aktiebolag.
Fråga om statslån år 1909 och förslag
om bolagets upplösning.
Trots stora ansträngningar misslyckades man att få
kredit från bankerna. Man försökte i stället
att få statliga lån. Framställning gjordes till
Kunglig Majestät och som motion i riksdagen. Behovet var
ett lån på 4 miljoner kronor
Väg - och vattenbyggnadsstyrelsen tillstyrkte
statslån för banans byggande men påpekade samtidigt
att kostnadsberäkningarna måste förtydligas.
Statskontoret tog fasta på detta och avvisade bolagets
begäran.
K. Järnvägsstyrelsen, som av Kunglig
Majestät fått ansökan på remis framhöll,
20 november 1909, "att ett tillmötesgående
av sådana anspråk på statens understöd,
som i ansökningen framställts, icke vore tillrådligt".
Järnvägsstyrelsens utlåtande
skapade en mycket missmodig stämning bland aktieägarna.
Man var nu väldigt nära att ge upp hela projektet.
Vid bolagsstämman den 14 juni 1910 fanns det fem motioner
om bolagets upplösande. Alla motionerna blev dock avslagna
utan votering.
Nya försök, nya planer
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens anmärkningar över
planen för Ostkustbanan gjorde att 1910 års bolagsstämma beslöt
att se över beräkningarna och förslagen. Detta
uppdrogs åt kaptenen vid Väg- och vattenbyggnadskåren
K. A. Lagergren (se bild till vänster), som i mars 1911
avlämnade ett nytt förslag till plan och kostnader.
Detta förslag avsåg en bana, för
vilken den ursprungliga koncessionens tekniska bestämmelser
i huvudsak skulle gälla på sträckan Gävle
- Sundsvall, medan sträckan Sundsvall - Härnösand
skulle få maximilutningar på 14 och minimiradier
på 360 m.
Övergångspunkten mellan de strängare och mera
lindriga tekniska bestämmelserna hade av Lagergren förflyttats
från Gnarp till Sundsvall. Terrängen möjliggjorde
denna omflyttning utan alltför stora terrasseringsarbeten.
Dessutom var det bättre att övergångspunkten
lades till en större station, där omrangeringar av
tågsätten kunde ske på ett effektivare sätt.
Kostnadsförslaget uppgick till något
över 24 milj. kronor, inberäknat ränteförluster
under byggnadstiden. För att säkra sig mot ogynnsamma
prisvariationer, särskilt på räls och rullande
materiell, samt för erhållandet av nödvändigt
rörelsekapital vid trafikens öppnande, upptogs dock
i planen det behövliga kapitalet till jämnt 26 milj.
kronor
Denna summa fördelade sig i 1912-års
finansieringsplan med 10 milj. kronor i bolagskapital, 13 milj.
kronor i banklån mot första inteckning i banan och
3 milj. kronor i statslån mot inteckning med förmånsrätt
efter inteckning på 13 milj. Kronor
Grundat på denna finansieringsplan och
med hänvisning till de verkställda nya utredningarna
förnyade bolaget 1912 sin ansökan om statslån.
Den här gången söktes endast 3 milj. Kronor.
Man ansåg att bolagets eget kapital kunde under den närmaste
tiden uppbringas till 10 milj. kronor och sedan man lyckats träffa
preliminärt avtal med ett bankkonsortium om en kredit på
13 milj. kronor under förutsättning att ett statslån
på 3 milj. kronor mot ovan angivna säkerhet skulle
beviljas.
Denna ansökan avstyrktes av Riksgäldskontoret
men tillstyrktes av Statskontoret, Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
samt K. Järnvägsstyrelsen. Kunglig Majestät avgav
proposition till 1913 års riksdag, som beviljade lånet.
Innan detta fick lyftas skulle bolaget visa, att det hade tillräckliga
medel för genomförande av banans byggande.
Åren 1913 -1915.
Den 16 juni 1913 antog bolaget till sin verkställande direktör
kaptenen K. A. Lagergren, vilken upprättat den förut
omnämnda plan- och kostnadsförslag för bananläggningen.
Bolagets förhandlingar om kredit hade i juli 1914 kommitt
så långt, att enighet uppnåtts med bankkonsortiet
om låneavtalets innehåll och formulering. Innan det
hann undertecknas, utbröt emellertid första världskriget.
Förhandlingarna avbröts därför i avvaktan
på lugnare politiska och ekonomiska förhållanden.
Inför denna situation ställde sig
bolaget till en början avvaktande men det dröjde inte
länge, förrän civilministern gjorde förfrågan
hos bolaget, om man inom den närmaste tiden kunde påbörja
banarbetet för att lindra den, huvudsakligen på grund
av kriget, befarade arbetslösheten i landet.
Förfrågningen besvarades i
en till Kunglig Majestät hösten 1914 ingiven framställning,
i vilken bolaget förklarade sig vilja medverka till minskande
av arbetslösheten. För att kunna göra det erfordrades
emellertid, att villkoren för statslånets utbetalande
modifierades. Man behövde bland annat medgivande att arbetena
på banan omedelbart skulle få påbörjas
utan förbehållet att det återstående kapitalet
först skulle vara anskaffat. Man behövde även
garanti att få statslånet utbetalt sedan minst 10
milj. kronor av bolagets kapital blivit nedlagda i företaget.
Utom riksgäldsfullmäktige ställde
sig alla berörda myndigheter positiva till förslaget;
och 1915 års riksdag medgav i anslutning till k. proposition
i ärendet vissa modifikationer i statslånevillkoren
under förutsättning bl. a., att bolaget omedelbart
påbörjade arbetet med bananläggningen i så
stor utsträckning, som möjligt, sedan Kunglig Majestät
fastställt arbetsplan och kostnadsförslag.
Banbyggnaden startar
Under tiden hade kaptenen Lagergren bearbetat sin år 1911
framlagda och förändrade plan för järnvägens
byggande. Resultatet av denna bearbetning blev en ny plan, som
presenterades i februari 1915 och omfattade nytt kostnadsförslag
samt nya plan- och profilritningar.
Enligt denna skulle Ostkustbanan med södra
stationen i Gävle som utgångs- och huvudstation i
huvudsaklig överensstämmelse med den koncessionerade
linjen framdragas till Hudiksvalls station samt därifrån
fortsätta norrut över Jättendal, Gnarp och Njurunda
till Sundsvall. Den här sträckningen kallades för
"Njurundalinjen". En alternativt föreslagen
och undersökt västligare sträckning mellan Hudiksvall
och Sundsvall genom Bergsjö, Hassela, Attmars och Tuna socknar,
kallad för "Hasselalinjen", ansågs
efter verkställd utredning inte längre vara aktuell.
För banans framdragande genom Sundsvall
fanns tre alternativ. Vilket av dessa som skulle väljas
fick delvis bli beroende av överenskommelse med Sundsvalls
stad och K. järnvägsstyrelsen.
Fortsättningen av banan norrut från
Sundsvall skulle enligt koncessionen, från övergången
över Selångersån, gå längs stranden
av Alnösundet förbi Tunadals, Johannedals och Sunds
sågverk.
Enligt 1911 års förslag skulle banan
förläggas längre inåt landet förbi
Selångers kyrka efter den så kallade "Selångerlinjen".
Nu i 1915-års plan föreslogs åter,
huvudsakligen på grund av uppställda aktieteckningsvillkor,
att banan skulle dras förbi sågverken vid Alnösundet.
Härifrån skulle linjen i huvudsaklig överensstämmelse
med den koncessionerade linjen dras till sin slutpunkt vid Härnösand.
Järnvägens längd skulle bli omkring 301 km.
De föreslagna tekniska bestämmelserna
var i huvudsak överensstämmande med de som uppgjorts
år 1911.
Ett stort antal framställningar om alternativa
bansträckningar, från intresserade enskilda, lämnades
in till K. M :t, som efter remiss hos flera myndigheter den 4
februari 1916 avgjorde ärendet.
Den framlagda planen godkändes i allt
väsentligt, dock skulle banan närmast norr om Sundsvall
inte dras utmed kusten utan följa den år 1911 föreslagna
"Selångerlinjen", en bestämmelse som också
sammanföll med bolagets verkliga önskan.
Vidare skulle frågan om banans dragande
genom Sundsvall lämnas öppen i avvaktan på överenskommelse
mellan K. järnvägsstyrelsen, staden och bolaget.
Banbyggnaden skulle starta under mars månad
1916, och på bansträckan söder om Sundsvall skulle
tills vidare i huvudsak endast jord-, berg- och stenarbeten utföras.
Efter många års förberedelser
kunde äntligen arbetet med Ostkustbanan börja. Det
första spadtaget togs 6 mars 1916 vid Katrineberg, strax
söder om Sundsvall.
Första spadtaget vid Katrineberg 6 mars 1916. Foto: Svenska
Järnvägsföreningen 1926
I början av byggnadstiden kunde utgifterna, trots den
av världskriget föranledda allmänna prisstegringen,
hållas inom ramen av den kostnad, som beräknats i
förslaget. Orsaken till detta var att någon nämnvärd
löneökning inte inträffat och att dyra arbetsredskap,
som lokomotiv med vagnar, grävmaskiner m m, kunde tack vare
av gynnsamma kursförhållanden köpas från
utlandet till priser, som till och med understeg, vad som gällt
före krigsutbrottet. Under år 1917 började dock
kostnaderna att överstiga de beräknade.
Banbyggnadsarbetet fortsatte utan avbrott, men då
arbets- och materialkostnaderna började stiga i oroväckande
och något slut på kriget inte kunde skönjas,
minskade man på arbetstakten. Man övervägde till
och med att helt lägga ned arbetet på grund av kostnadsökningarna.
Med hänsyn till de stora problem, som detta skulle vålla,
valde man att låta banarbetena fortsätta men i så
låg takt som möjligt. Förhoppningen var att pengarna
på detta vis skulle räcka till krisens slut.
Finansplan och lånefrågor åren 1919 och
1920.
Med den reducering i arbetstakten som gjordes i arbetena under
åren 1918 och 1919, beräknades att arbetet skulle
kunna fortsätta utan upplåning till hösten 1920.
Detta betydde att senast hösten 1920 måste frågan
om företagets fortsatta finansiering vara klarlagd.
Med anledning av detta uppgjordes under år
1919 en ny finansplan, grundad på ett nytt kostnadsförslag.
Anläggningskostnaden för hela banbyggnaden beräknades
nu uppgå till 51 milj. Kronor. Den höga kostnaden
var i huvudsak betingad av penningvärdets fall på
grund av kriget. I finansplanen föreslogs, att beloppet
skulle anskaffas med 20 milj. kronor i eget kapital, 21 milj.
i banklån och 10 milj. kronor i statslån.
Genom föredrag inför och direkta
överläggningar med samtliga landsting samt stads- och
kommunalfullmäktige, som var intresserade i banföretaget,
och genom underhandlingar med ombud för de större industriföretagen
inom banans blivande trafikområde lyckades bolagets representanter
säkra utfästelser om aktieteckningar till så
stort belopp, att bolagets eget kapital skulle komma att uppgå
till 20 milj. kronor under förutsättning att det övriga
nödvändiga byggnadskapitalet kunde säkras genom
stats- och banklån eller på annat sätt.
Sommaren 1919 anhöll bolaget, att Kunglig Majestät
skulle föreslå riksdagen att bevilja bolaget ett lån
på det belopp, som utöver bolagets egna kapital på
20 milj. kronor och en bankkredit på 21 milj. kronor enligt
av Kunglig Majestät godkänd kostnadsberäkning
erfordrades för byggandet av järnvägen från
Gävle till Härnösand. Bolaget beräknade detta
lånebelopp till 10 milj. Kronor.
Denna ansökan skickades på remiss
till vederbörande myndigheter. K. järnvägsstyrelsen
avstyrkte ansökningen och framställde i samband därmed
vissa erinringar mot de antaganden, som bolaget gjort i sina
kostnadsberäkningar beträffande fallande arbets- och
varupriser samt uttalade den meningen, att byggnadskostnaden
borde sättas till minst 55,6 milj. kronor. Vidare
framhöll styrelsen att trafik skulle komma att genom Ostkustbanan
avledas från Statens järnvägar icke endast till
Ostkustbanan utan även till Uppsala - Gävle järnväg.
Inga bestämmelser om statsinlösen av denna järnväg
funnes intagna i koncessionen, och den skulle bli dyrare för
staten att inlösa, om den genom Ostkustbanan gjordes mera
bärkraftig. Av dessa skäl föreslog järnvägsstyrelsen,
att villkoret för eventuellt statslån åt Ostkustbanans
aktiebolag skulle vara, att detta bolag skulle visa bindande
erbjudande från ägarna till Uppsala-Gävle järnväg
om statsinlösen till godtagbart pris, vilket inte fick påverkas
av ökningen i banans affärsvärde genom Ostkustbanans
tillkomst.
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen tillstyrkte
ansökningen och förklarade sig kunna godtaga det uppgjorda
kostnadsförslaget men föreslog tillika, att Kunglig
Majestät och riksdagen dock skulle bevilja ett reservlån
på ett belopp av 2 milj. kronor utöver det belopp,
som bolaget beräknat vara erforderligt, för den händelse
kostnaden skulle uppgå till 53 milj. kronor, vilken summa
beräknats av statens kontrollant vid banbyggnaden.
Riksgäldsfullmäktige och Statskontoret
avstyrkte ansökningen bl. a. därför, att kostnaderna
för järnvägsanläggningen knappast torde kunna
begränsas till de av bolaget beräknade.
I maj 1920 beslöt emellertid Kunglig Majestät att avlåta
proposition till riksdagen om ett lån på 6 milj.
kronor, inbegripet förut beviljade 3 milj. kronor i och
för färdigbyggandet av bandelen Sundsvall-Härnösand.
Utbyggandet av övriga bandelar ställdes på framtiden.
Då kostnaden för denna bandel beräknades till
15 á 16 milj. kronor föreslogs även, att säkerheten
för statslånet skulle utgöras av inteckningar
i bandelen ifråga med förmånsrätt efter
inteckningar på 5 milj. kronor, vilka skulle få användas
för anskaffande av enskild kredit på samma belopp.
Vid samma års riksdag väcktes
även tre motioner angående statslån för
Ostkustbanan, alla i huvudsak yrkade bifall till bolagets ansökan.
Sedan bolagets verkställande direktör
under frågans behandling i statsutskottet bl. a. förklarat,
att stark tvekan rådde hos bolagets intressenter om lämpligheten
av att skuldsätta bolaget för så stort belopp
som 11 milj. kronor för färdigbyggandet endast av bandelen
Sundsvall-Härnösand, vilken inte kunde beräknas
lämna någon nämnvärd nettoavkastning för
lånets förräntande, beslöt riksdagen på
statsutskottets förslag att hos K. M t begära en allsidig
utredning av hela Ostkustbanefrågan.
Samtidigt beslöts, att det tidigare beviljade
statslånet på 3 milj. kronor skulle för banarbetets
fortsättande utbetalas till bolaget i avvaktan på
utredningens slutförande.
Kommitté för allsidig utredning av Ostkustbanefrågan
och 1922 års riksdag.
Med anledning av riksdagens ovan nämnda beslut uppdrog K.
M t den 30 juni 1920 åt en kommitté att verkställa
den önskade utredningen. Kommittén bestod av: landshövdingen
M. Sahlin, ordförande, överstelöjtnanterna Fr.
Enblom och HJ. Fogelmarck, majoren Sven Lybeck, direktören
A. Kamph, ordföranden i Gävleborgs läns landsting,
riksdagsmannen E. Lindley, och bolagets verkställande direktör,
majoren K. A. Lagergren.
Kommittén lämnade den 3 febr. 1922 sitt utlåtande.
Man hade bland annat kommit fram till följande:
Inledningsvis berörde kommittén statens dittillsvarande
ståndpunkt till Ostkustbanefrågan och framhöll
därefter, att banans trafikområde vore rikt utvecklat;
att folkmängden inom detsamma pr bankm. räknat vore
större endast i de båda län, som inneslöte
Stockholm och Göteborg; att trafikområdet utmärktes
av ett ovanligt rikt näringsliv med en produktionsförmåga,
som knappast hade sin motsvarighet inom någon annan del
av landet; att banan komme att framgå genom en av de folkrikaste
och klimatiskt gynnsammaste jordbruksbygderna i Norrland; att
beträffande naturtillgångarna särskilt borde
observeras, hurusom omkring 25 % av landets oanvända vattenkrafttillgångar
vore så belägna, att de med tiden torde komma att
till väsentlig del finna användning inom Ostkustbanans
trafikområde; att en av de mest avgörande anledningarna
till att de stora naturliga förutsättningarna för
en rik utveckling i dessa trakter icke fullt kommit till sin
rätt vore bristen på goda järnvägsförbindelser,
varigenom företagsamheten hämmats och exploateringen
försvårats, att behovet av banan och det berättigade
i densammas tillkomst således till fullo ådagalagts
och att därför kraven på statens medverkan vid
genomförandet av företaget vore av sådan art,
att deras uppfyllande icke längre kunde tillbakahållas.
I sitt betänkande upptog kommittén vidare flera olika
alternativa förslag för järnvägsföretagets
realiserande, nämligen:
1) alternativ 1 a, vilket avsåg banans utbyggande i hela
densammas längd under ett begränsat antal år
under den närmaste tiden,
2) alternativ 1 b, vilket avsåg banans byggande sektionsvis
med vissa avbrott mellan utbyggandet av de olika sektionerna,
3) alternativ 2, som avsåg byggandet av sträckan Ljusne
(Söderhamn) - Härnösand, och
4) alternativ 3, vilket avsåg byggandet av sträckan
Sundsvall-Härnösand, Iggesund-Hudiksvall och Ljusne
- Stugsund.
Kommitténs slutsats var att alternativet
1 a var det enda, som var ekonomiskt genomförbart, varemot
de övriga förslagen skulle medföra förhållandevis
så stora kostnader för staten och bli så föga
ekonomiskt bärkraftiga, att de måste förkastas.
Kostnaden för genomförandet
av alternativ 1 a uppskattade kommittén till 47 milj.
kronor under förutsättning, dels att Statens järnvägar
helt bekostade anläggningen av Sundsvalls station, dels
att bolaget fick slapp betala ränta på statslånet
under hela byggnadstiden. Denna kostnadssumma skulle bestridas
med 19 milj. kronor eget kapital, 14 milj. kronor banklån
och 14 milj. kronor statslån, vilket senare i avseende
på inteckningssäkerhet skulle placeras efter banklånet.
Nedsättningen av det egna kapitalet från förut
beräknade 20 milj. kronor till 19 milj. kronor var en följd
av ekonomiska svårigheter för en del industriföretag,
som utlovat aktieteckningar i banbolaget.
Beträffande möjligheten för
byggnadskapitalets förräntning framhöll kommittén,
att den trafikekonomiska utredningen för alternativ 1a gav
vid handen att redan efter några få år efter
banans fullbordande kunde under vissa angivna trafikförutsättningar
påräknas en trafikinkomst, som inte blott täckte
driftkostnaderna och möjliggjorde avskrivningar utan även
vore tillräcklig för bestridande av räntor på
alla lån. Dessutom kunde en icke obetydlig avkastning på
det egna kapitalet väntas.
Därefter omnämnde kommittén ett av Uppsala-Gävle
järnvägsaktiebolag godkänt förslag om rätt
till statsinlösen av bolagets järnväg, vidare
möjligheterna för erhållande av banklånet
och de konsekvenser, som ett uppskjutande av statens ställningstagande
till Ostkustbanefrågan skulle medföra.
Utom i ett par punkter av huvudsakligen formell
natur, i vilka två ledamöter reserverat sig, förordade
kommittén enhälligt, att K. M t dels ville godkänna
och låta på statens vägnar underteckna avtalet
om rätt till statsinlösen av Uppsala-Gävle järnväg,
dels föreslå 1922 års riksdag att åt Ostkustbanans
aktiebolag, utöver tidigare beviljade belopp, 3 milj. kronor,
i ytterligare statslån bevilja ett belopp av intill 11
milj. kronor att utgå i poster och på villkor, som
av kommittén i betänkandet närmare angivits.
Kommitténs förslag om statslån
tillstyrktes av statens arbetslöshetskommission, Väg-
och vattenbyggnadsstyrelsen och Statskontoret, medan riksgäldsfullmäktige
avstyrkte detsamma. K. järnvägsstyrelsen åter
ifrågasatte i sitt utlåtande ett uppskjutande av
tidpunkten för Ostkustbanans slutfinansiering och hemställde,
under förutsättning av dylikt uppskov, att till prövning
måtte upptagas utvägen att i första hand genom
erforderliga statsåtgärder möjliggöra utbyggande
inom den närmaste framtiden av bandelarna Härnösand-Sundsvall,
Hudiksvall - Iggesund och Stugsund - Ljusne.
K. M : t föreslog därefter 1922 års
riksdag att bevilja bolaget ett nytt statslån på
endast 3 milj. kronor att användas för arbetenas fortsättande
på nämnda bandelar.
Emellertid väcktes i riksdagens såväl
Första som Andra kammare likalydande motioner, undertecknade
av inalles 145 riksdagsledamöter, med förslag, att
riksdagen ville åt Ostkustbanans aktiebolag utöver
tidigare beviljade låneunderstöd på 3 milj.
kronor i ytterligare statslån bevilja ett belopp av 11
milj. kronor att utgå i poster och på villkor, som
föreslagits av kommittén
Under statsutskottets behandling av Ostkustbanefrågan
framkom emellertid ett nytt förslag, vilket i huvudsak innebar,
att det kapital, som skulle komma att gå åt för
hela banföretagets finansiering utöver bolagets eget
till 19 milj. kronor beräknade kapital, helt skulle bestridas
av staten och att staten i samband härmed skulle tillförsäkra
sig ett sådant medinflytande över banans förvaltning,
att de intressen av olika slag, som det ankomme på staten
att i detta fall tillvarataga, bleve behörigen beaktade.
Statens kapitalinsats i bolaget skulle enligt förslaget
utgå dels i form av lån på vanliga villkor
ur allmänna järnvägslånefonden, dels genom
teckning av aktier, vilka med avseende på utdelning och
andel i bolagets tillgångar skulle medföra bättre
rätt än övriga aktier.
Samtidigt föreslog statsutskottet, att riksdagen skulle
i skrivelse till K. M : t hemställa, att Kunglig Majestät
ville i enlighet med angivna riktlinjer och efter förhandling
med banbolagets styrelse låta utarbeta definitivt förslag
i ärendet och framlägga detsamma för 1923 års
riksdag.
Statsutskottets förslag blev av riksdagen bifallet, varefter
riksdagen beslöt att i och för banarbetenas bedrivande
under närmaste tiden bevilja bolaget ett ytterligare statslån
på 3 milj. kronor
Statens inflytande ökar
Ostkustbanefrågan inför 1923 års
riksdag och ändringar i järnvägsbolagets ordning.
Med anledning av 1922 års riksdags beslut startade
långvariga förhandlingar mellan delegerade, som utsetts
av vederbörande departementschef och bolagets styrelse,
dels angående erforderliga ändringar i gällande
bolagsordning och i bestämmelserna beträffande statens
eventuella inlösen av Ostkustbanan, dels angående
sättet och villkoren för statens medverkan till finansiering.
I samband med dessa förhandlingar framlades
även förslag till revidering av ett mellan Uppsala
Gävle järnvägsaktiebolag och Ostkustbanans aktiebolag
år 1915 ingånget avtal om gemensam trafikförvaltning,
vilket förslag sedermera godkänts av de båda
bolagen.
Efter förhandlingarnas slutförande
lämnade K. M: t den 26 jan.1923 till riksdagen proposition
i ärendet, avfattad i huvudsaklig överensstämmelse
med de av 1922 års riksdag angivna riktlinjerna. I propositionen
föreslogs, att bolaget skulle för arbetenas fortsatta
bedrivande under budgetåret 1923-1924 beviljas ett ytterligare
statslån å 5 milj. Kronor. Vidare föreslogs,
att staten skulle bidraga med det belopp, beräknat till
högst 28 milj. kronor, som utöver ett bolagskapital
av minst 19 milj. kronor beräknats vara erforderligt för
hela banans fullbordande. Av det förstnämnda beloppet,
28 milj. kronor, skulle upp till 15 milj kronor utgå för
statens teckning av aktier i bolaget av en ny serie, C, och återstoden
såsom statslån. Bland övriga bestämmelser
och villkor för företagets finansiering genom statens
medverkan må nämnas, att bolagets ordning skulle ändras
på det sätt, som angavs i propositionen. Den mest
ingripande förändringen i K. M ts förslag till
ändring av bolagsordningen avsåg bestämmelsen
om styrelsens sammansättning. Styrelsen skulle bestå
av nio eller elva ledamöter, och av dessa skulle Kunglig
Majestät utse fyra ledamöter om styrelsen bestod av
nio ledamöter, och fem, om styrelsen skulle bestå
av elva ledamöter, varjämte en ledamot skulle utses
av Riksgäldsfullmäktige. Övriga ledamöter
skulle väljas av de privata aktieägarna. Aktiekapitalet
bestämdes till minst 30 och högst 90 milj. kronor,
av vilka preferensaktier inte fick ges ut till högre belopp
än av serien B 12 milj. kronor och av serien C 15 milj.
kronor. Riksdagen biföll förslaget.
Vid bolagsstämmornar den 18 maj 1923 och
den 25 april 1924 ändrade bolaget sin ordning enligt K.
M:ts förslag, varefter K. M:t den 23 maj 1924 fastställde
ändringarna. Vid stämma den 18 maj 1923 medgav bolaget
för sin del den av Kunglig Majestät påfordrade
ändringen av villkoren för statens rätt att inlösa
banan.
1 juni 1924 tecknade staten aktier i bolaget av serie C för
ett belopp av 15 milj. kronor
Vid ordinarie stämma den 20 juni 1924
valdes för första gången styrelse enligt den
ändrade bolagsordningen. Den tidigare styrelsen meddelade
att samtliga ledamöter och suppleanter ställde sina
platser till stämmans förfogande. Den avgående
styrelsens ordinarie ledamöter utgjordes då av ordföranden,
f. d landshövdingen greve H. Hamilton, vice ordföranden,
generalkrigskommissarien F. E. Bergenholtz, landshövdingarna
K. Stenström och S. H. Kvarnzelius, byråchefen A.
B. Gärde (den sistnämnde utsedd av K. M t), majorerna
K. A. Lagergren och A. Lundström, direktörerna E. A.
Enhörning, V. Tham, B. Hagberg och H. von Eckermann samt
lasarettsläkaren F. Kaijser. De flesta av styrelsens ledamöter
hade då i många år tillhört styrelsen,
greve Hamilton och hr Enhörning ända sedan bolagets
bildande.
Vid stämman meddelades, att K; M t utsett till ledamöter
i styrelsen före detta landshövdingen greve Hamilton,
ordförande, generalkrigskommissarien Bergenholtz, vice ordförande,
landshövdingen Kvarnzelius, byråchefen Gärde
och distriktschefen C. A. Schultz, och att fullmäktige i
Riksgäldskontoret utsett riksgäldsfullmäktigen,
fil. dr K. E. H. Hildebrand.
Av bolaget valdes till ledamöter majoren Lagergren, verkställande
direktör, direktörerna Enhörning, Hagberg och
Tham samt lasarettsläkaren Kaijser.
I den nya styrelsen blev det därmed ingen
annan ändring än att K. M : t efter distriktschefen
Schultz, som avlidit, utsett till ledamot distriktschefen H.
G. Åberg.
Nytt kostnadsförslag och nya statslån.
I enlighet med K. M:ts och riksdagens föreskrifter lät
styrelsen genom sin verkställande direktör hösten
1924 utarbeta ett nytt kostnadsförslag för järnvägsbyggnaden
mellan Gävle och Härnösand. Detta kostnadsförslag
slutade på en totalsumma om 49 milj. kronor. I denna var
bolagets andel i kostnaden för utbyggandet av Sundsvalls
station inräknad, vilken ändå icke var upptagen
i Ostkustbanekommitténs kostnadsförslag, men däremot
inte kostnaden för inköp av viss rullande materiell,
som antagits kunna anskaffas från Statens järnvägar.
Med åberopande av detta kostnadsförslag
och av bolagets verkställande direktör utarbetat betänkande
angående banbyggnaden anhöll bolagets styrelse hösten
1924 i skrivelse till K. M : t, att K. M : t skulle avge proposition
till 1925 års riksdag angående beviljandet av ett
statslån för budgetåret 1925-1926 på 11,5
milj. kronor Sådan proposition blev också avlåten
och av riksdagen bifallen.
Vid sammanträde den 30 sept. 1925 beslöt
styrelsen att ingå till K. M t med anhållan om ett
ytterligare statslån på dels 3 milj. kronor, dels
det belopp, vartill en eventuell kostnad för inlösen
och ombyggnad av Norra Hälsinglands järnväg kunde
komma att uppgå, samt att lånebeloppet skulle ställas
till bolagets disposition under budgetåret 1926 - 1927,
dock med rätt för bolaget att få disponera upp
till 500 000 kronor redan före den 1 juli 1926. K. M: t
lämnade proposition till riksdagen i enlighet med bolagets
framställning vilken även godkändes av riksdagen.
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
okb_forhistoria.htm senast uppdaterad (updated) 1 november 2002
|