Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan! |
DHdJ, Dala - Hälsinglands Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Invigningen
av DHdJ (opening of DHdJ) (2002-06-19) |
23 augusti 1902
Officiell invigning av DHdJ
Invigningsdagen var alla stationshusen smyckade och unionsflaggan
var i topp. På invigningståget som gick Bollnäs
- Orsa och åter var det bara speciellt inbjudna celebriteter.
Bland dessa var landshövdingarna för Gävleborg-
och Kopparbergs län, Hamilton och Holmqvist. På länsgränsen
stannade tåget och de båda "hövdingarna"
höll tal.
Efter lunch i Orsa avslutades kvällen med middag på
järnvägshotellet i Bollnäs. Naturligtvis var menyn
specialkomponerad.
Matsedel
Smörgåsbricka
Klar Vår-soppa
Kokt färsk Halmstadlax, s:ce Victoria
Lamsadel med legymer
Stekt Kyckling
Salade Romanie
Kronärtskocka med smör
Ananas-Glace
Bakelser
Blandad frukt
Sverige hade fått ännu en ny privat järnväg,
Dala-Helsinglands Jernväg med signatur DHJ. Signaturen fick
efter en tid ändras då Dannemora-Hargs Järnväg
hade samma signatur och risk för förväxling förelåg.
Ny signatur blev i stället DHdJ.
Banans längd kom att bli 121 kilometer
inklusive bibanan till Dalfors, 3 kilometer. I det ursprungliga
förslaget var den totala längden beräknad till
117,4 kilometer.
23 augusti 1902. Invigningståget draget av lok nummer 1 och 2 har stannat
någonstans längs linjen. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckningen |
© Rolf Sten
dhdj_invign.htm senast uppdaterad
2007-08-20
|