Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan! |
DHdJ, Dala - Hälsinglands Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
DHdJ bana
och byggnad (DHdJ line and buildings) (2002-06-19) |
Säkerhetsanläggningar
Signalsystemet bestod av träsemaforer placerade utanför
stationshusen. Om sikten var dålig var semaforen kompletterad
med en skivsignal. Vid Bollnäs fanns en modern semafor förreglad
med växeln och linstyrt från SJ ställverk.
Alla stationer längs banan var anslutna
till en enkeltrådig telegraflinje. Telegrafapparaterna
var av fabrikat L. M. Ericsson. Vissa stationer och banvakter
hade också telefonförbindelse med varandra. Dessa
"hängde" inte ihop hela sträckan utan var
"isolerade öar". Telefonledningarna var enkeltrådiga
av 3 mm järntråd.
År 1913 köptes stolplinjen av Telegrafverket
som satte upp rikstelefonledningar på stolparna. I fortsättningen
hyrde DHdJ plats för sina ledningar. Man slapp därmed
det dyrbara underhållet av stolplinjen.
Banans drift- och underhåll
Arbetena med att hålla banan i stånd fortsatte år
efter år. All slipers var oimpregnerad och inga underläggsplattor
användes. I medeltal byttes 14 500 slipers per år.
Banans ballast kompletterades varje år
med den ena vagnslasten efter den andra. I medeltal påfördes
3 300 kubikmeter grus varje år.
De tjälsjuka partierna grävdes efterhand
ut och isolerades från tjälskjutning. I medeltal blev
det 230 meter per år.
Dikes- och trumrensning var ett annat mycket
viktigt underhållsarbete. Dikena måste vara fria
från skräp. Skulle vattnenflödena hindras var
det stor risk att banvallen underminerades och därmed äventyrades
tågens säkra framförande. I medeltal rensades
47 00 meter per år.
Hela banan var också inhägnad av stängsel.
Dessa var också underhållskrävande. Närmare
15 000 meter fick sättas om varje år.
Banarbete längs DHdJ huvudlinje. Troligen på
1920-talet. Foto: SJ fritid, fotosektionen Bollnäs. Repro
Uno Johansson
Om någon läsare känner igen någon av personerna
på bilden är det tacksam om detta meddelas till
|
Broar vid DHdJ
Kilometerangivelsen är räknad från Orsa
Längd= Spannets eller spannens längd i meter
Nr |
Km |
Namn |
Längd |
1 |
20,3 |
Tellängsbäcken |
3 |
2 |
21 |
Granån |
10 |
3 |
30,8 |
Orenoret |
2X20 + svängbro 9 |
4 |
32 |
Tranåbäcken |
10 |
5 |
43,5 |
Ore elf |
40 |
6 |
41,1 |
Källbäcken |
6 |
7 |
49,3 |
Dalforsån |
10 |
8 |
51,1 |
Altbäcken |
5 |
9 |
55,5 |
Åssjöbäcken |
5 |
10 |
56,1 |
Djupån |
6 |
11 |
65,9 |
Voxna |
3 (vägport) |
12 |
72 |
Homna |
3 |
13 |
72,6 |
Gammel Homna |
3 |
14 |
90,2 |
Viksjöfors |
3 (Timmerränna) |
15 |
90,3 |
Gränningeån |
8 st a 6 |
16 |
97,6 |
Kyrktjernsbäcken |
3,5 |
17 |
103 |
Voxna Elf |
40 |
18 |
111,3 |
Frelugabäcken |
3,5 |
Banvakterna
Banans bevakning sköttes av banvakterna vilka hade sin "egen"
sträcka". Förutom bevakningen skötte de även
det löpande underhållet. Dessutom fanns även
ett antal banarbetare som i huvudsak användes vid större
arbeten och som vikarier när någon ordinarie banvakt
var frånvarande.
Banvakts- och grindvaktarstuga strax öster om Freluga
station. Bollnäs är bortåt i bild. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Banan var indelad i fyra banmästardistrikt och 33 banvaktsstugor.
Stugorna var utförda enligt SJ-modell. Runt 1910 ändrades
antalet banvaktsstugor till 28 stycken. De "överblivna"
lades in under ett annat nummer med tillägget "B".
Hur distrikten och banvakterna var indelade framgår av
tabellen nedan
Banmästardistrikt och banvakter vid DHdJ. Alla
kilometerangivelser är räknade från Orsa
Stuga nr / Bv sträcka |
Sträcka |
Övrigt |
Första banmästardistriktet km 0-33,5 |
|
1 |
km 3,5 |
0,3-5,4 |
1 bevakad grind |
1B |
km 6,8 |
|
Hållplatsvakt Kallholn |
2 |
km 10,3 |
5,4-10,5 |
1 bevakad grind |
3 |
km 15,1 |
10,5-15,5 |
|
4 |
km 18,0 |
15,5-20,5 |
2 bevakade grindar |
5 |
km 22,4 |
20,5-25,5 |
|
6 |
km 26,7 |
25,5-29,5 |
|
7 |
km 31,0 |
29,5-33,5 |
1 bevakad grind |
7B |
km 32,8 |
|
Grindvakt Furudal |
|
|
|
|
Andra banmästardistriktet km 33,5-65,5 |
|
8 |
km 35,4 |
33,5-38,2 |
1 bevakad grind |
9 |
km 39,4 |
38,2-41,89 |
|
10 |
km 42,8 |
41,89-46,87 |
1 bevakad grind |
10B |
km 45,8 |
|
|
11 |
km 48,1 |
46,87-48,48 |
(+Bibanan till Dalfors) |
|
|
|
1 bevakad grind |
12 |
km 51,5 |
48,48-53,5 |
|
13 |
km 54,9 |
53,5-57,5 |
|
14 |
km 59,4 |
57,5-61,5 |
|
15 |
km 63,0 |
61,5-65,5 |
|
|
|
|
|
Tredje banmästardistriktet km 65,5-90,0 |
|
16 |
km 67,4 |
65,5-69,5 |
|
17 |
km 70,9 |
69,5-73,5 |
|
18 |
km 74,8 |
73,5-76,5 |
|
19 |
km 78,1 |
76,5-82,0 |
1 bevakad grind |
20 |
km 82,9 |
82,0-86,0 |
2 bevakade grindar |
21 |
km 86,7 |
86,0-90,0 |
|
|
|
|
|
Fjärde banmästardistriktet km 90,0-118,3 |
|
21B |
km 90,2 |
|
Stationsvakt Viksjöfors |
22 |
km 94,0 |
90,0-94,0 |
1 bevakad grind |
23 |
km 97,5 |
94,0-98,0 |
1 bevakad grind |
24 |
km 101,4 |
98,0-102,0 |
|
25 |
km 103,2 |
102,0-106,1 |
|
26 |
km 106,1 |
106,1-110,2 |
1 bevakad grind |
27 |
km 110,2 |
110,2-114,4 |
|
27B |
km 114,5 |
|
Hållplatsvakt Sunnerstaholm |
28 |
km 115,4 |
114,4-118,1 |
1 bevakad grind |
Spåret till Säversta lokstation i Bollnäs sköts
av banvakterna 22-28
Förutom banan var det många objekt som behövde
underhållas.
Två lokstallar med tillbehör.
Två vändskivor.
Tre vattentorn med tillbehör
Tolv stationshus.
Trettiotre Banvaktsstugor med uthus.
Fjorton ekonomihus.
Sex godsmagasin.
Elva avträdeshus.
Betjäningshus och byråbyggnad.
Två kolboxar.
Diverse andra små byggnader.
Som synes var det en hel del underhåll som måste
göras varje år.
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckningen |
© Rolf Sten
dhdj_bana_byggnad.htm senast uppdaterad
2007-08-20
|