Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan! |
DHdJ, Dala - Hälsinglands Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Stationer
och lastplatser vid DHdJ (stations at DHdJ) (2002-06-19) |
Bollnäs
118,4 km från Orsa
317 km från Stockholm
56,4 m över havet
Station vid Norra stambanan, signatur Bn. Tillhörig
Statens Järnvägar anlagd år 1878. Föreningsstation
med DHdJ.
Vid utfarten mot Orsa hade DHdJ en egen lokstation,
Säversta, bestående av lokstall med plats för
fyra maskiner, en vändskiva med 15 meters diameter, vattentorn,
samt en kolbox med plats för 1500 ton.
SJ stationen i Bollnäs på 1930-talet. Nybergska samlingen,
Sveriges Järnvägsmuseum.
Sunnerstaholm
115,4 km från Orsa
3,0 km från Bollnäs
81,5 m över havet
Håll- och lastplats med person-, stycke-
och vagnslastgodstrafik med signatur Suh. Belägen i Bollnäs
socken. Öppnad för trafik 4 november 1899.
Freluga
110,0 km från Orsa
8,4 km från Bollnäs
90,5 m över havet
Vid banans öppnade var Freluga klassad
som station. Ändrades år 1910 till håll-, last-
och mötesplats med person-, stycke och vagnslastgodstrafik.
Signatur Fa. Belägen i Bollnäs socken. Öppnad
för trafik 4 november 1899. Poststation i anslutning till
stationen.
Förste stationsmästare vid Freluga
blev Per Olof Persson Holm en tjänst som han innehade till
och med år 1909 varefter han flyttade till Mässbacken.
Även där som stationsmästare.
Söräng
105,9 km från Orsa
12,5 km från Bollnäs
88,3 m över havet
Andra klass station med signatur Sg. Belägen
i Bollnäs socken. Öppnad för trafik 4 november
1899. Poststation i anslutning till stationen.
Ursprungligen var stationen tänkt att
heta Sörbor. Det föreslagna namnet godkändes inte
av Kungliga Järnvägsstyrelsen på grund av likheten
med många andra stationer vars namn började på
"sör".
Förste stationsmästare blev
förre konduktören vid Uppsala - Gävle Järnväg,
Johan Olof Olsson. Han innehade tjänsten fram till år
1905 varefter han efterträdde Rydén som stationsmästare
vid Runemo. Efterträdare i Söräng blev Kontorsbiträdet
vid DHdJ Carl Hilmer Törnblom
Runemo
101,0 km från Orsa
17,4 km från Bollnäs
96,8 m över havet
Andra klass station med signatur Ro. Belägen
i Alfta socken. Öppnad för trafik 4 november 1899.
Poststation i anslutning till stationen.
Förste stationsmästare vid Runemo
blev förre kontoristen vid SJ, Justus Erhard Alexius Rydén.
Han Innehade tjänsten fram till år 1905 varefter han
tillträdde likadan tjänst i Furudal.
Alfta
97,2 km från Orsa
21,2 km från Bollnäs
97,8 m över havet
Fjärde klass station med signatur Al. Belägen
i Alfta socken.
Öppnad för trafik 4 november 1899. Poststation i anslutning
till stationen.
Stationsinspektor blev förre stationsinspektorn
vid Norra Södermanlands Järnväg, Otto Kristoffer
Pehrsson. Han innehade tjänsten till år 1924 då
han efterträddes av stationsmästaren, förre kontorsskrivaren
vid DHdJ, Olof Andersson.
Alfta stationshus omkring år 1915.
Viksjöfors
90,0 km från Orsa
28,4 km från Bollnäs
158,2 m över havet
Andra klass station med signatur Vk. Belägen
i Alfta socken.
Öppnades ursprungligen som håll-
och lastplats under andra halvåret år 1900. Upphöjdes
till station år 1919. Poststation i anslutning till stationen.
Förste stationsinspektor vid blev förre
stationsmästaren vid Mässbacken, Per Olof Holm. Vattentorn
för ångfordonens behov fanns också på
stationen.
Ovanåker
86,2 km från Orsa
32,2 km från Bollnäs
157,5 m över havet
Andra klass station med signatur Of. Belägen
i Ovanåkers socken. Öppnad för trafik den 4 november
1899. Poststation i anslutning till stationshuset.
Förste stationsmästare blev Erik
Danielsson
Edsbyn
81,8 km från Orsa
36,6 km från Bollnäs
168,8 m över havet
Fjärde klass station med signatur En.
Belägen i Ovanåkers socken. Öppnad för trafik
den 4 november 1899. Poststation i anslutning till stationshuset.
Förste stationsinspektor blev förre
stationsskrivare vid Carlskron -Växjö Järnväg,
Carl Albert Widman.
Älmeskullen
74,6 km från Orsa
43,6 km från Bollnäs
184,8 m över havet
Håll- och lastplats med person-,
stycke- och vagnslastgodstrafik. Signatur Älk. Platsen hette
från början Stenkullen men ändrades den 1 januari
1917 till sitt nuvarande namn. Detta för att undevika förväxling
med SJ station Stenkullen på linjen Falköping - Göteborg.
Anlades under år 1900 och öppnad
för trafik samma år. Belägen i Ovanåkers
socken.
Homna
72,5 km från Orsa
46,9 km från Bollnäs
184,5 meter över havet
Hållplats för person- och styckegodstrafik
med signatur Hm. Belägen Ovanåkers socken.
Voxna
67 km från Orsa
51,4 km från Bollnäs
196,7 m över havet
Fjärde klass station med signatur Va. Öppnad
för trafik den 4 november 1899.
Belägen i Voxna socken. Poststation i anslutning till stationshuset.
Förste stationsinspektor, sedermera stationsinspektor
blev förre kontorsbiträdet vid statens järnvägstrafik,
Carl Oscar Bergman.
I Voxna fanns också en lokstation med
vändskiva (15 meter), lokstall för två lok samt
ett kolförråd på 300 ton. Vattentorn för
ångfordonens behov.
Från och med år 1908 föreningsstation
med Woxna-Lobonäs Järnväg (WLJ).
Woxna station vid banans officiella invigning 23 augusti 1902.
På bilden Carl Oscar Bergman med familj. Foto: samling
Rolf Sten.
Efter Voxna lämnar vi Hälsingland och Gävleborgs
län för att vid nästa anhalt vara i Dalarna och
Kopparbergs län.
Tungsen
59,4 km från Orsa
59,0 km från Bollnäs
264,9 m över havet
Hållplats för person- och styckegodstrafik.
Signatur Thp. Belägen i Ore socken.
Åssjöbo
54,5 km från Orsa
63,9 km från Bollnäs
251,9 m över havet
Håll- och lastplats med person-, stycke-
och vagnslastgodstrafik. Signatur Ån. Belägen i Ore
socken.
Göringen
48,7 km från Orsa
69,7 km från Bollnäs
253,6 m över havet
Håll-, last- och mötesplats, person-,
stycke och vagnslastgodstrafik med signatur Gö. Belägen
i Ore socken. Poststation i anslutning till trafikplatsen.
Trafikplatsen anlades under år 1901 under
namnet Dalfors. Namnet ändrades till Göringen vid ett
styrelsebeslut den 30 juli 1901.
Platsen var även utgångspunkt för
bibanan till Dalfors vilken officiellt öppnades för
trafik den 12 november 1902.
Göringens lastplats och hållplatsstuga omkring
år 1912. loket är lok nummer 3. Till höger i
bild är mot Orsa. Hållplatsstugan ersattes på
senare tid av en ny. Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Dalfors
51,7 km från Orsa
72,7 km från Bollnäs
228,2 m över havet
Andra klass station med signatur Df. Belägen
i Ore socken och anlagd under år 1902. Stationen var slutpunk
på bibanan från Göringen. Officiellt öppnad
för trafik den 12 november 1902. Poststation i anslutning
till stationshuset.
Förste stationsförman blev förre
banvakten vid DHdJ, Anders Johan Sundberg.
Mellan Göringen och Östanvik ligger banans högsta
punkt, 286,7 meter över havet.
Östanvik
38,3 km från Orsa
80,1 km från Bollnäs
231,4 m över havet
Håll- och lastplats med person-, stycke-
och vagnslastgodstrafik. Signatur Övk. Belägen i Ore
socken. Anlagd 1905 och öppnad för trafik samma år.
Furudal
32,4 km från Orsa
86,0 km från Bollnäs
210,2 m över havet
Fjärde klass station med signatur Fl. Belägen i Ore
socken.
Ursprungligen var platsen tänkt att heta Ore men med risk
för förväxling med Åre ändrades namnet
till Furudal.
Poststation i anslutning till stationshuset.
Provisorisk trafik startade den 18 januari 1900. Som provisoriskt
stationshus användes den befintliga banvaktsstugan. Det
rätta stationshuset stod klart först år 1902.
Förste stationsinspektor blev, år 1905, förre
stationsmästaren vid Runemo, Justus Erhard Alexius Rydén
Vattentorn för ångfordonens behov fanns också
vid stationen.
Skattungsjön
25,3 km från Orsa
93,1 km från Bollnäs
210,8 m över havet
Håll- och lastplats med person-, stycke-
och vagnslastgodstrafik. Signatur Skh. Belägen i Orsa socken.
Skattungbyn
17,0 km från Orsa
101,4 km från Bollnäs.
206,6 m över havet
Station med signatur Sk. Belägen i Orsa
socken.
Poststation i anslutning till stationshuset.
Öppnad för provisorisk trafik den
18 januari 1900.
Förste stationsmästare blev, förre
kontorsbiträdet vid statens järnvägstrafik, Bror
Axel Herman Björkman..
Det ursprungliga stationshuset eldhärjades
år 1913 varefter ett nytt uppfördes.
Mässbacken
10,3 km från Orsa
108,1 km från Bollnäs
210,0 m över havet
Andra klass station med signatur Ms. Belägen
i Orsa socken.
Poststation i anslutning till stationshuset.
Öppnad för provisorisk trafik den 18 januari 1900.
Stationen var ursprungligen tänkt att
kallas Kallmora men med risk för förväxling med
Kallmora beläget mellan Krylbo och Norberg beslöt man
sig för namnet Björken. Det senare namnet var inte
heller bra eftersom det fanns många andra stationer vars
namn började med Björk. Den 6 juni 1899 beslöt
man sig för att kalla stationen för Mässbacken.
Förste stationsmästare blev förre
stationsmästaren vid Freluga, Per Olof Pehrsson Holm år
1911. Han innehade tjänsten till år 1918 varefter
han flyttade till Viksjöfors som stationsmästare.
Kallholsfors
6,9 km från Orsa
111,5 km från Bollnäs
206,7 m över havet
Håll- och lastplats med person-, stycke- och vagnslastgodstrafik.
Signatur Sm. Belägen i Orsa socken. Öppnad för
trafik under år 1902
Här anlades två rundspår
med sammanlagt 239 meter fri spårlängd samt ett stickspår
till kalkbruket.
Förutom ett banvaktshus uppfördes
en hållplatsstuga bestående av bräder med sågspånsfyllning
under plåttak. Stugan innehöll en väntsal och
ett expeditionsrum. Ett godsmagasin av stolpvirke och bräder
under papptak samt en mindre kur, även den av bräder
under papptak, uppfördes också.
Stackmora
3,6 km från Orsa
114,8 km från Bollnäs
204 m över havet
Hållplats, person- och styckegodstrafik.
Signatur Sm. Belägen i Orsa socken.
Orsa
118,4 km från Bollnäs
166,5 m över havet
Stationen anlades år 1892 och invigdes
den 15 september samma år. Orsa var ursprungligen den ena
ändpunkten på Falun-Rättvik-Mora Järnväg
(sedermera uppgått i Gävle-Dala Järnvägar).
Förste stationsinspektor blev Herman Alfred Dahl
Förutom stationshus och personalhus uppfördes
även ett enkelt, 13,2 meter långt lokstall.
Inför DHdJ:s anslutning , år 1899, till stationen
gjordes stora ombyggnader. Bangården försågs
med fler spår och nya plattformar. Ett nytt lokstall uppfördes
öster om stationshuset. Det nya stallet innehöll personalutrymmen,
vattentorn, mindre verkstad och fyra stallplatser. Varav två
var avsedda för DHdJ. Dessutom anlades en 15 meters vändskiva.
Avtal tecknades med Falun-Rättvik-Mora
Järnväg. Det beskrev hur kostnaderna dskulle fördelas
mellan de bägge banorna samt att den förstnämnda
banan skulle sköta trafiktjänsten i Orsa åt DHdJ.
Inför Orsa-Härejeådalens Järnvägs
(OHJ) anslutning till stationen gjordes inga större ändringar
på bangården. Inför Denna järnvägs
öppnande år 1908 byggdes lokstallet ut med två
stallplatser
Inför Inlandsbanans bildande på
den södra delen Kristinehamn - Brunflo inköpte staten,
år 1917, Mora-Vänerns Järnväg samt järnvägssträckan
Mora - Mora Noret - Orsa. Därmed kom Orsa att bli Statens
Järnvägars station.
År 1919 förstatligades även
OHJ. Behovet av överliggningsrum ökade nu så
mycket att man var tvungen att uppföra ett särskilt
överliggninghus bakom lokstallet.
När rälsbussarna på 1930-talet började trafikera
Inlandsbanan och DHdJ uppfördes i anslutning till lokstallet
två stallplatser för rälsbussar.
I slutet av 1940-talet var Orsa en relativt
stor station. På trafiksidan arbetade cirka 33 personer
och maskinpersonalen uppgick till cirka 40.
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckningen |
© Rolf Sten
dhdj_stn_lastpl.htm senast uppdaterad
2007-08-20
|