Åter till normalspår huvudsida?
Klicka i bilden ovan |
Borås - Alvesta
Järnväg, BAJ
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
1/2
Förhistoria
Sedan Göteborg – Borås Järnväg, GBJ, hade öppnats för trafik 1894
fanns det intressenter både i Göteborg och Borås som såg stora
möjligheter att utöka handelsområdet österut. Hela regionen mellan
järnvägen Varberg - Borås – Herrljunga och
Halmstad – Jönköping saknade
bra kommunikationer. En tvärbana, Alvesta – Borås, skulle ge den här
regionen en direkt och snabb förbindelse med landets andra stad,
Göteborg.
Koncession söks och bolag bildas
Under 1896 uppdrogs åt bandirektören vid Bergslagernas Järnvägar, BJ,
D Insulander (se vidstående bild) att göra nödvändiga undersökningar rörande en järnväg från
Borås via Värnamo till Alvesta.
Med dessa som underlag sökte landshövdingarna Hj. Palmstierna, L W
Lothigius, G H Spens, C A Fagerlund och Gotth. Wachtmeister med flera
koncession. Denna beviljades 31 december 1897.
Inbjudan till aktieteckning skickades ut. Minimikapitalet skulle
vara minst 4 500 000 kr. Intresset var mycket stort och redan den 29
november 1898 kallade man till konstituerande bolagsstämma. Där
meddelades att aktieteckningen uppgick till 4 631 000 kr varefter man
beslutade att konstituera Borås – Alvesta Järnvägsaktiebolag, BAJ.
Den första styrelsen valdes och den bestod av bankdirektör Theodor
Mannheimer (se vidstående bild), professor August Wijkander, överstelöjtnant Hj. Virgin,
major D Insulander, grosshandlare C Carlander, rådman E Trana och
fabrikör A Sandwall.
För att få fram resterande kapital som behövdes för järnvägsbygget
ansökte man om statslån vilket beviljades år1900 med 4 795 000 kr. Den
totala byggnadskostnaden var uppskattad till 9 790 000 kr inklusive
rullande materiel.
Banan byggs
Som kontrollerande ingenjör för hela järnvägsbygget anställdes ingenjör C G Sprinchorn
(se vidstående bild).
För byggande av bandelen Hillared –Alvesta tecknades
entreprenadkontrakt med Carl Jehander. Kontraktet var på 3 070 000 kr.
Arbetet med denna bandel började 20 juni 1899.
Banbygget kompliceras
Bandelen Borås nedre – Hillared utfördes i BAJ egen regi med
ingenjör C H Wallgren som arbetschef. I mars 1900 påbörjades arbetet.
Arbetet på den här bandelen komplicerades genom att banan skulle dras
nära Kinds Härads Järnväg, KindsJ, och att BAJ skulle komma att inkräkta
på dess trafikområde och därmed påverka dess ekonomi i negativ riktning.
Koncessionsvillkoren krävde därför att BAJ skulle ersätta Kinds J för
den ekonomiska förlust som man skulle få genom intrånget i sitt
trafikområde.
1901 fick Carl Jehander ekonomiska svårigheter varför C G Sprinchorn fick ta
rollen som arbetschef även på sträckan Hillared – Alvesta.
Genombrott vid tunnelsprängningen väster om Aplared 1901. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Byggnadsställning i samband med brobygget över Ätran 1900. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Provbelastning av bron över Ätran 1902. Mellan sig har loken en
specialvagn fullastad med räls. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Inköp av Kinds Härads Järnväg, KindsJ
Frågan om ersättning till KindsJ för intrång i dess trafikområde löstes
efter förhandlingar med KindsJ. Man kom överens om att BAJ skulle köpa deras järnväg för
1 000 000 kr. I beloppet inräknades KindsJ återstående del av
statslånet, 469 279 kr, vilket överfördes till BAJ för fortsatt
amortering. Vidare fick man Kunglig Majestäts medgivande att efter det
att BAJ bandel Borås – Hillared nya var klar riva upp motsvarande del av
KindsJ.
Försäljningen till BAJ genomfördes och 1 januari 1899 övertog BAJ
Kinds
Härads Järnväg men fortsatte att driva den som KindsJ fram till 23
november 1902 varefter verksamheten inkorporerades i BAJ organisation
och den rullande materielen märktes om med den nye ägarens signatur,
BAJ.
Trafiken fortsatte på banan fram till 23 december 1902 varefter
persontrafiken upphörde. Samma dag öppnades BAJ linje Borås – Hillared
nya station - Alvesta för allmän trafik. Viss godstrafik pågick även i
fortsättningen på den forna Kindsbanan fram till 1 mars 1903.
Rivningen av Kindsbanan mellan Åhaga och en punkt strax söder om
Hillared genomfördes under 1903. Mellan Borås Nedre och Åhaga behölls
spåret eftersom BAJ hade byggt sina nya underhållsverkstäder vid Åhaga.
Arbete med utsprängning av den stora skärningen
väster om Aplared station 1901. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Aplared station 1902. Borta till höger skymtar den stora skärningen som fick
sprängas ut. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Strax öster om Aplared passerar järnvägen på en stor bank.
Fyllnadsmassorna togs till stor del från den skärning som sprängdes ut strax
väster om Aplared station. Den bro som skymtar bakom tågsättet leder Kinds
Järnväg över BAJ. Foto 1902: Sveriges Järnvägsmuseum.
Borås – Alvesta Järnväg invigs
Borås nedre station omkring år 1920. Stationshuset genomgick 1904 en
större utbyggnad i och med BAJ tillkomst. Gångbryggan över bangården
togs i bruk i början av 1903. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1876-1926.
Trots att naturen på många ställen gjorde motstånd kunde
arbetet bedrivas så att järnvägen kunde öppnas för allmän trafik 23
augusti 1902. Samtidigt lades persontrafiken på KindsJ ned mellan Borås och
Hillared station på KindsJ.
Kvarvarande del av KindsJ, Hillared – Svenljunga behölls men
anslöts till BAJ huvudlinje vid Hillareds nya station genom ett nytt 2
kilometer långt förbindelsespår vilket öppnades för trafik samtidigt som
BAJ huvudlinje 23 december 1902.
Hillared station 1903. Föreningsstation med sidolinjen till Svenljunga
och Axelfors. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Förlängning av sidobanan Hillared – Svenljunga
1 maj 1903 fick BAJ koncession på att förlänga sidobanan Hillared –
Svenljunga med 6 kilometer till Axelfors.
Genom denna förlängning skulle man få anslutning till den
smalspåriga Falkenbergs Järnväg, FJ. Sedan men tecknat avtal med FJ om
formerna för anslutning till deras station i Axelfors kunde arbetet med
förlängningen starta hösten 1903. Arbetet gick fort och den allmänna
trafiken startade 12 augusti 1904. Kostnaden uppgick till 166 810 kr.
Bibanan Hillared - Svenljunga 1903 (före detta Kinds Järnväg). Tåget
passerar en grusgrop i närheten av Sexdrega. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Avtal med andra banor
Med Varberg – Borås Järnväg, WBJ, tecknades avtal om gemensamt
utnyttjande av deras station Borås Nedre. En station som genom BAJ
anslutning fick utökas.
Ett liknande avtal träffades med Halmstad – Nässjö Järnvägar, HNJ,
när det gällde BAJ anslutning till stationen. Även här gjordes stora
utökningar i samband med BAJ anslutning.
Även med Statens Järnvägar tecknades avtal när det gällde BAJ
anslutning till Alvesta station på södra stambanan. Även här fick
spårområdet utökas.
Anläggning av en bangård 1901. Loket är BAJ nummer 3. Platsen är okänd,
är det någon av läsarna som vet? Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
baj_snabbf..html senast uppdaterad
2006-04-03
|