Åter till innehållsförteckning?
Klicka i bilden ovan |
Utredning om trafikering av Åmål - Årjängs Järnväg
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
II. Järnvägens trafikförhållanden.
Sedan planerna på inlandsbanans fortsättning genom Dalsland ned
till lämplig hamn i Bohuslän uppgivits, avsattes av 1907 års riksdag medel
till en lånefond för underlättande av åstadkommande av bibanor inom de södra
och mellersta gränstrakterna mot Norge, den s. k. bibanelånefonden. Syftet
med dessa bibanor var att tillgodose de berörda trakternas behov av
förbättrade kommunikationer med övriga delar av landet. De järnvägar, som
sålunda med stöd av bibanelånefonden tillkommit, är Limedsforsen - Särna
(sedermera införlivad med statens järnvägar), Dal - Västra Värmland och
Åmål-Årjäng. En kraftigt bidragande anledning till den sistnämnda järnvägens
tillkomst torde vara det planerade och numera fullbordade byggandet av Åmåls
djuphamn i samband med utbyggandet av Trollhätte kanal.
I den utredning, som av dåvarande förste aktuarier S. Norrman hos
Kungl. Järnvägsstyrelsen gjordes år 1913 rörande ifrågasatta
järnvägsanläggningarna i Västra Värmland och Dalsland, uttalades, att
utsikterna för järnvägen Åmål - Årjängs räntabilitet syntes goda med tanke
på att banan genomlöper en skogrik bygd med goda förutsättningar för
trävaruindustrier. Den västra delen av järnvägens sträckning berörde
dessutom en god jordbruksbygd. De stora ekonomiska uppoffringar, som gjorts
av kommuner och enskilda (omkr. 1,3 millioner kronor) för banans
förverkligande, visa också, att bygdens befolkning känt ett stod behov av
att få banan till stånd och fäst stora förhoppningar vid banans nytta för
trakten.
Transportarbetet under åren 1929 – 1932 framgår av följande
sammanställning:
Vid banan finns, utom föreningsstationen Årjäng, som
äges av Dal Västra Värmlands järnväg, fjorton trafikplatser med sidospår
samt sju hållplatser utan sidospår. Förteckning över trafikplatserna
återfinns i redogörelse för förslag till trafikens ordnande. Rörande
trafikplatsernas trafiktekniska utrustning må nämnas följande.
Vid Sillerud, Hallanda och Svanskog finns fasta signalinrättningar
och spår för tågmöte samt särskilt lastspår. I Svanskog finns dessutom
sidospår till Svaneholms fabriker.
Vid Leverhögen, Åsebyfors, Sandaholm, Norane, Kyrkudden,
Kättilsbyn, Ömmeln, Kroppan, Finntorp och Jakobsbyn finns inte fasta
signalinrättningar, utan växlarna hållas låsta med kontrollås, utom vid
Kättilsbyn. Ingångsväxlarnas lägen anges med växelsignalskärmar. Vidare
finns sidospår (rundspår) samt ett kortare lastspår.
Vid Åmål östra finns en större bangård med tågspår,
uppställningsspår, lastspår och förbindelsespår till Åmåls B.J. station.
Dessutom finns en kort gångbana mellan plattformerna vid Åmål Ö. och Åmål B.
J. Från Åmål Ö. utgår spåret till Åmåls djuphamn.
Strandbacken, Snarkil, Fältakan, Jämnemon, Humletorp, Ödebyn o.
Källtegen är hållplatser utan sidospår. Vid Jämnemon finns dock en med
kontrollås låst växel, ledande till stickspåret till Jämnemons grusgrop.
Resandetrafiken är ringa, särskilt mellan Hallanda och
Årjäng. Största antalet biljetter har försålts vid Sillerud, Hallanda,
Svanskog och Åmåls Östra. En bidragande anledning till den svaga
persontrafiken är konkurrensen från omnibuslinjer, nämligen en linje Årjäng
- Sillerud – Kättilsbyn - Karlstad, en linje Årjäng – Sillerud - Bengtsfors
och en linje Årjäng – Sillerud - Harnäs. (Samtidigt med att persontrafiken
upphörde på järnvägen har dessutom en ny omnibuslinje tillkommit, nämligen
Kättilsbyn – Svanskog - Åmål.)
Godstrafiken utgörs huvudsakligen av pappersmassa från
Svaneholms Pappersmassefabrik i Svanskog och trävaror, de senare dels sågade
trävaror och dels timmer (pappersved och tändsticksvirke) och ved, från de
flesta lastplatserna samt från linjen (linjelastning). Vid Kättilsbyn
utlastas papp från Kolsäters bruk, som är beläget 2 mil från lastplatsen,
samt åkerbruksredskap från Vikfors redskapsfabrik.
Trafiken till och från den under stora förväntningar anlagda
Djuphamnen i Åmål, vilken hamn öppnades den 1 juli 1931, har hittills varit
ringa. År 1931 lastades där 12 vagnar och lossades 173 vagnar. Trafiken till
och från Djuphamnen, till vilken spåret, som ovan nämnts utgår från Åmål Ö.,
har omhänderhafts av banan. I lokaltrafik har direkt expediering till
Djuphamnen ägt rum, medan i samtrafik tas en växlingsavgift på 5 kronor.
Uppenbarligen finns möjligheter att upparbeta trafiken till och från
Djuphamnen, om så skulle visa sig nödvändigt och lämpligt, för vilket Åmåls
stad måste ha intresse.
Vagnslasttrafiken är ungefär lika fördelad på egen trafik
och samtrafik; av samtrafikgodset utgörs den övervägande delen av från
Svanskog avsänt gods. Beträffande styckegodstrafiken, som totalt är
betydligt mindre än vagnslasttrafiken, är samtrafikgodset något mera än
godset i egen trafik.
Antalet lastade respektive lossade vagnar m.m. vid trafikplatserna
under år 1931 var följande:
Härtill kommer vid Kättilsbyn 152 lastade samt vid Åmål Ö.
314 lastade och 300 lossade styckegodsvagnar.
Järnvägens största trafikant, Svaneholms bruk, har åtnjutit
fraktnedsättningar dels för timmer och ved, dels för sågade trävaror till
Norge och dels för pappersmassa till Åmåls djuphamn. Bruket har i stället
lämnat vissa förbindelser att i största möjliga utsträckning anlita
järnvägen. Vidare har Kohlsäters AB åtnjutit vissa fraktnedsättningar mot
liknande förbindelser.
I persontrafik har medgivits, att enkel biljett i lokaltrafik
gäller för tur- och returbiljett under en och samma dag.
För postverkets räkning har järnvägen utfört prestationer, för
vilka järnvägen år 1931 erhöll 4,955 kr. (därav 2,600 kr. för
posttransporter och 2,400 kr. för postgodsets behandling). Å järnvägens
trafikplatser fanns post, endast vid Åsebyfors, för vilket järnvägen erhöll
1,218 kr., men utbetalade 600 kr. för arbetets utförande.
I detta sammanhang torde nämnas att den trafik, som tillförs
järnvägen vid Kättilsbyn beräknats så avsevärd, att koncession å en 12 km.
lång anslutande järnväg Kättilsbyn - Högsäter varit beviljad, men vilken
koncession numera förfallit. Järnvägen skulle enligt uppgjord
trafikberäkning tillföra Åmål - Årjängs järnväg åtskillig trafik, men ha
utredningsmännen på järnvägsbyggandets nuvarande läge inom landet icke
ansett sig böra närmare ingå på denna byggnads fråga i samband med
föreliggande utredning. Uteslutet är ju därmed icke att järnvägen,
exempelvis som reservarbete för arbetslöshetens bekämpande, kan komma till
stånd och då tillföra Åmål - Årjängs järnväg viss ytterligare trafik.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
amaj_utredning_01.html senast uppdaterad
2007-01-19
|