Åter till innehållsförteckning?
Klicka i bilden ovan |
Utredning om trafikering av Åmål - Årjängs Järnväg
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
I. översikt över järnvägsbolagets
ekonomiska förhållanden.
Den 22 september 1914 beviljade Kungl. Maj:t vissa personer
koncession på järnväg om 1,435 m. spårvidd vid Åmåls station på
Bergslagernas järnvägar till Årjängs station på en samma dag koncessionerad
järnväg mellan Billingsfors och Arvika, numera Dal - Västra Värmlands
järnväg. Därvid föreskrevs bl. a. att arbetet på järnvägsanläggningen skulle
påbörjas viss angiven dag och därefter så bedrivas, att järnvägen i sin
helhet. kunde vara färdig att upplåtas för trafik senast den 1 oktober 1919.
Sedan koncessionen på järnvägen jämlikt Kungl. Maj:ts medgivande
överlåtits på Åmål-Årjängs järnvägsaktiebolag fastställde Kungl. Maj:t den
13 oktober 1916 kostnadsberäkning för ifrågavarande järnvägsanläggning att,
såvitt kostnaden skulle tagas till grund för sökt statslån, sluta på
4,365,000 kr. samt beviljade för utförande av järnvägsanläggningen ett lån
av 3,273,750 kr. ur lånefonden för bibanor inom västra delarna av Värmlands,
Kopparbergs och Jämtlands län samt delar av Bohuslän och Dalsland (den s. k.
bibanelånefonden).
På grund av de under krigstiden inträffade förändringarna i
prisförhållanden kunde järnvägen emellertid inte utföras för den sålunda
beräknade kostnaden. Sedan bolaget med anledning härav ingivit en ansökning
om ytterligare statslån, fastställde Kungl. Maj:t den 14 december 1923 ny
kostnadsberäkning, slutande på 7,700,000 kr. samt beviljade från
bibanelånefonden ytterligare ett statsbidrag av 2,320,250 kr.
Medan av det tidigare lånet en tredjedel finge åtnjutas räntefritt
i 60 år, bestämdes att av det senare lånet skulle en tredjedel eller 775,416
kr. 67 öre utgöra anslag utan återbetalningsskyldighet. Återstående två
tredjedelar skulle åtnjutas som lån och amorteras med en annuitet av 5,4 %
på lånebeloppet, av vilken annuitet först skulle gottgöras ränta efter fem
procent på oguldet kapitalbelopp och återstoden utgöra avbetalning å lånet.
Ränta, som på det tidigare lånet upplöpte under en tid av högst fyra år från
lyftningsdagarna, benämnd anståndsränta, skulle först erläggas sedan i
stadgad ordning såväl all annan ränta som hela lånekapitalet inbetalts. För
det senare lånet medgavs i stället för anstånd med räntas erläggande
räntefrihet för fyra år från lyftningsdagarna. Kapitalavbetalning skulle
börja för båda lånen fyra år efter den dag, då järnvägen enligt Kungl.
Maj:ts bestämmande senast skulle vara färdig och öppnad för trafik. På
förfallet, ej inbetalt belopp skulle gäldas överränta med 5,5 % tills
beloppet inbetalts.
Järnvägsanläggningen Åmål - Årjäng med alla därtill hörande
byggnader och materiel ävensom all bolagets övriga egendom skulle genom
inteckning med förmånsrätt framför varje annan fordran utgöra säkerhet för
statslånen.
Sedan Kungl. Maj:t den 11 juli 1924 beviljat koncession på bibana
från Hallanda på järnvägen Åmål - Årjäng till Kättilsbyn och den 12 april
1929 beviljat sådant tillägg till koncessionen på järnvägen Åmål - Årjäng
att hamnspår finge anläggas från nämnda järnvägs station i Åmål till
djuphamn vid Örnäs, förklarade Kungl. Maj:t den 19 april 1929 att järnvägen
Hallanda - Kättilsbyn skulle förenas med järnvägen Åmål - Årjäng med
hamnspår till djuphamnen vid Örnäs, i följd varav samtliga anläggningarna
skulle anses såsom en järnväg.
Efter beslut av riksdagen beviljade Kungl. Maj:t järnvägsbolaget
ytterligare statsunderstöd ur bibanelånefonden nämligen dels den 8 april
1927 på 183,000 kr. för anläggning av nyssnämnda hamnspår och dels den 31
maj 1929 på 175,000 kr. för inköp av rullande materiel, därvid föreskrivits
villkor, motsvarande de för statsunderstödet den 14 december 1923
föreskrivna, dock att beträffande understödet på 175,000 kr. medgivits
räntefrihet endast för åren 1929 och 1930.
Med fullgörande av det i koncessionen stadgade villkoret rörande
tiden för järnvägsanläggningens fullbordande och öppnande för trafik fick
bolaget anstånd gång efter annan, sist bestämdes tidpunkten till den 1
januari 1929. Banan öppnades för trafik den 2 december 1928.
Bolaget har sålunda erhållit följande statslån:
Lån enligt Kungl. Maj:ts res. 13/10 1916 Kronor 3,273,350:-
" "
"
14/12 1923 "
1,550,833: 33
" "
"
8/4 1927 "
122,000:-
" "
"
31/5 1929 "
116,666:67
Summa Kronor
5,063,250:-
Därjämte hade i statsunderstöd utan återbetalningsskyldighet
erhållits 894,750 kronor.
På 1916 års lån, där ränta enligt lånevillkoren skulle börja inbetalas efter
fyra år, har bolaget inbetalat under åren 1924-1927 till riksgäldskontoret
sammanlagt 393,068 kr. 46 öre, men har några inbetalningar sedermera ej ägt
rum. På statslånen utgjorde därför den förfallna, ej inbetalda räntan vid
1931 års slut:
vanlig ränta............ kronor 468,245: 95
överränta............... kronor 30,433: 16
Kronor 498,679:11
Under år 1931 förfallna, obetalda räntor utgjorde därav:
vanlig ränta..................... kronor189,566: 00
överränta........................ "
15,327: 38
Kronor 204,893: 47
Anståndsräntan på 1916 års lån utgjorde 377,587: 96 kronor.
Aktiekapitalet uppgick till 1,523,100 kronor. Tillägges härtill
räntevinst å disponibelt kapital under byggnadstiden (omkring 566,600 kr.
den 1 jan. 1928) har bolagets eget kapital uppgått till nära 2,100,000 kr.
Det sålunda tillgängliga byggnadskapitalet (8,058,000 kr.) har dock
ej varit tillräckligt för bananläggningens färdigställande och anskaffning
av rullande materiel, främst emedan arbetet utfördes till stor del under
dyrtiden efter världskriget, ävensom på grund av att arbetet, delvis visade
sig vara av svårare beskaffenhet i den starkt kuperade terrängen än vad som
beräknats. Ytterligare lån har därför måst upptagas, nämligen dels ett lån i
Kungl. Postsparbanken å 200,000 kr. mot, med Kungl Maj:ts medgivande, första
inteckning i järnvägen, för vilket lån Åmåls stads och Svanskogs, Silleruds
och Silbodals kommuner iklätt sig räntegaranti och dels tillfälliga lån,
varvid styrelseledamöter och andra intresserade i stor omfattning trätt
emellan med borgen, genom att utställa eller acceptera växlar. I viss
omfattning har därvid lämnats säkerhet eller likvid i rullande materiel
ävensom i arbetsmaterialier och andra bolagets tillhörigheter, som ej
behövts för driftens upprätthållande.
Redan från järnvägen öppnande har driften givit underskott, såsom
framgår av följande sammanställning av inkomster och egentliga
driftkostnader:
De förnämsta orsakerna till bolagets otillfredsställande ställning
har varit de från byggnadstiden kvarstående skulderna samt bristen på
rörelsekapital. Den 28 april 1932 ingav bolaget en skrivelse till Kungl.
Maj:t i vilken framhölls, att, då de tillgängliga medlen ej varit
tillräckliga för järnvägens färdigställande, bolaget råkat, i skuld å
175,507 kr. De i järnvägen intresserade kommunerna vore villiga att mot viss
säkerhet ställa borgen för ett lån å 60,000 kr. för bl. a. anskaffande av en
motorvagn, men bolaget anförde, att alla ansträngningar vore förgäves, om
bolaget ej kunde komma ifrån skulden på anläggningen, och begärde därför att
Kungl. Maj:t måtte på något sätt bevilja järnvägen ett statsunderstöd å
175,000 kr. till byggnadskapitalets gäldande. Sedan framställningen
avstyrkts av Riksgäldsfullmäktige, avlät styrelsens ordförande en skrivelse
till riksgäldssekreterares med förfrågan, huruvida Riksgäldsfullmäktige
möjligen skulle kunna ta lånefrågan under omprövning och tillstyrka ett lån
på endast 75,000 kr., avsett till betalning av samtrafikskulder. I
skrivelsen anfördes bl. a. följande; "Vi kunna ej hjälpa att vi med vår
kännedom om de lokala förhållandena fortfarande tro på banans framtid. Den
genomlöper ett skogslandskap med i stort sett orörda tillgångar; dess
trafikområde ligger ej i direkt konkurrens med andra järnvägar; den terräng
den genomlöper, är till största delen icke gynnsam för lastbilstrafik och
den har numer direkt anslutning till sjötrafiken på Vänern och Trollhätte
kanal."
Vid föredragning för Riksgäldsfullmäktige föranledde denna
skrivelse dock ej någon åtgärd och då vidare vid en den 8 juni 1932
företagen uppvaktning hos Regeringen besked erhållits, att ingen hjälp kunde
utlovas bl. a. emedan tiden var för långt framskriden för ingivande av
proposition till Riksdagen, trädde bolaget på egen begäran i konkurs den 1
juli 1932, På exekutivauktion den 23 januari 1933 inropades järnvägen av
Riksgäldskontoret för statsverkets räkning för att tillträdas av Staten den
6 mars 1933.
Beträffande förhandlingar i övrigt rörande järnvägsaffärens
ordnande må följande nämnas.
I maj 1932, alltså kort efter avlåtandet av den nyss nämnda begäran
om statsunderstödet å 175,000 kr., anhöll Riksgäldsfullmäktige hos Kungl.
Järnvägsstyrelsen om verkställande av en undersökning huruvida Statens
Järnvägar vore villiga att övertaga järnvägen och på vad sätt i sådant fall
trafiken borde upprätthållas. Samtidigt uppdrog Riksgäldsfullmäktige åt
riksgäldssekreteraren J. Hägglund och byråchefen S. Norrman att undersöka
möjligheterna för järnvägens övertagande av eller trafikerande genom
angränsande enskild järnväg. I sitt med anledning härav avgivna yttrande den
22 november 1932 avstyrkte Kungl. Järnvägsstyrelsen järnvägens införlivande
med Statens järnvägar, främst av den anledningen att järnvägen ju ej står i
direkt anslutning till statsbanornas linjer. Riksgäldsfullmäktige lät därför
hrr Hägglund och Norrman upptaga förhandlingar med Bergslagernas järnvägar,
vilka förhandlingar resulterade i att Riksgäldsfullmäktige i skrivelse till
Kungl. Maj:t den 2 februari 1933 föreslogo ett avtal med Bergslagernas
järnvägar gående ut på upprätthållande av endast vagnslasttrafik på
järnvägen fr. o. m. den 1 april 1933.
Förutom relaterade undersökningar och förhandlingar har dylika
verkställts av de av järnvägen intresserade kommunerna.
Vid sammanträde den 6 och 7 februari 1933 med ombud från kommunerna
dryftades sålunda möjligheterna för åstadkommande av ett trafikbolag. Den 7
mars 1933 avläts av stadsfullmäktige i Åmål en skrivelse till Kungl. Maj:t,
i vilken föreslogs, att staten skulle garantera försöksdrift under
förslagsvis tre år för vinnande av nödig erfarenhet till ledning för hur det
slutligen borde förfaras med järnvägen och för att den anställda personalen
i möjligaste mån skulle kunna behållas i innehavda befattningar. Vid
överlämnande av denna skrivelse efteryste kommunikationsministern resultatet
av arbetet för åstadkommande av ett trafikbolag och påvisade att första
förutsättningen för att statsmakterna skulle kunna stödja banan, vore att de
kommuner, som hade direkt nytta av järnvägen, även visade sitt intresse för
företaget. I ny skrivelse till Kungl. Maj:t den 15 mars 1933 från
stadsfullmäklige i Åmål gjordes därför en ny hemställan om att - därest icke
den av stadsfullmäktige den 7 mars gjorda framställningen kunde bifallas -
det på Riksgäldskontoret måtte uppdragas att upprätthålla trafikeringen av
järnvägen intill den 1 juli 1933. Avsikten med denna hemställan var att
vinna tid för en samtidigt tillsatt kommitté för åstadkommande av den
efterlysta utredningen om kommunernas och enskildas intresse för en fortsatt
drift av banan genom ett trafikbolag. Emellertid avslöts redan den 1-2 april
l933 mellan Riksgäldskontoret och Bergslagernas järnvägar ovan berörda avtal
angående järnvägens trafikering som lastspår med början fr, o. m. den 20
april 1933.
Vid denna utgång förföll kommunernas beramade utredning och synes
frågan sedan ha vilat, tills på anmodan av Svenska Järnvägsmannaförbundet.
o. Sveriges Lokomotivmannaförbund åt undertecknade uppdrogs att utreda de
ekonomiska betingelserna för ett upptagande av driften på järnvägen i större
utsträckning än förenämnda kontrakt med Bergslagernas järnvägar föreskrev.
På inbjudan av förslagsställarna, Svenska Järnvägsmannaförbundet
och Sveriges Lokomotivmannaförbund, avhölls i samband härmed i Åmål den 30
augusti 1933 ett möte i syfte att utröna det förefintliga intresset bland
befolkningen inom de kommuner och orter som järnvägen genomlöper, för
järnvägens trafikering efter andra former. Mötet, som var talrikt besökt av
kommunalmän och andra intresserade, enade sig om att uttala sina allvarliga
bekymmer över följderna för kommuner och i företaget anställda av trafikens
nedläggande vid järnvägen. De församlade hyste de bästa förhoppningar att
ett mycket stort intresse skulle visa sig föreligga i de orter, järnvägen
genomlöper, för ett allmänt benyttjande av järnvägen, därest trafiken ånyo
upptogs i full utsträckning på densamma, uttalade önskvärdheten av att
åtgärder snarast vidtogs i sådant syfte. De församlade hemställde därför,
att mötets ordförande, ordföranden i Svanskogs kommunalrullmäktige och
ordföranden i Åmåls stads drätselkammare gemensamt måtte, sedan vår
utredning i frågan föreligger färdig, sammankalla representanter för de
kommuner, järnvägen genomlöper, för ställningstagande till frågan huruvida
och under vilka former trafiken på Åmål - Årjängs järnväg måtte kunna
återupptas i full utsträckning.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
amaj_utredning_00.html senast uppdaterad
2007-01-19
|