Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Arkiverat
"Visste Du att"
|
År 1866. Saxat ur Svensk press
Med anledning av att järnvägen mellan Stockholm och Uppsala
började bli klar skrev 1866 Upsala-posten följande artikel:
Uppsala får jernväg
"Arbetet å
denna jernväg har under de senaste veckorna med rask fart bedrifvits. Som
bekant ankom midsommardagen hit ett lokomotiv för grusvagnarnes drifvande.
Ett annat lokomotiv hitväntas i dessa dagar. Grusningen är ock såtillvida
verkställd, att grusvagnarna från Upsala tvänne gånger mött dem från
Stockholm, d. v. s. att vägens andra grusning försiggått. Under de veckor
grusningen egt rum har icke på något ställe af vägen någon sänkning
försports. Bron öfver Säfjaån, som förut gjort bekymmer och hvars anläggning
varit förenad med så mycket arbete och kostnader i afseende på svårigheten
att åstadkomma fast grund, har förblifvit orubbad i sitt läge, ehuru det
långa tåget af grusvagnar mellan 30 och 40 gånger i dygnet gått fram öfver
den. Sjelfva jernvägen kan sålunda sägas vara färdig, och med afseende på
den särskildt finnes nu intet hinder för, att trafiken mellan
universitetsstaden och hufvudstaden redan i dag öpnades. Men det finnes nog
andra hinder. Det återstår ännu åtskilliga husbyggnader äfvensom planeringar
och afstängningar. Största hindret torde dock vara, att vederbörande icke
skulle hafva det rätt klart med den rörliga materielen. De lokomotiv,
man hos ett bolag i England beställt att hafva på platsen den 1 Sept. eller
förr, lära knappast detta år vara att förvänta, i följd deraf att bolagets
arbetare gjort strike."
Uppsala bangård, banhall och stationshus. Inte år 1866 utan 1902, 32 år
senare. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Läs mer om
norra stambanan!
|
Returtåg till "arkiverat"
innehållsförteckning |
arkiverat_uppsala.html senast uppdaterad
2009-01-12
|