Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Did
you know that?
I arkivet finns de
artiklar som har varit publicerade under "Visste Du att" och sedan har
bytts ut till andra. Arkivet finner du
här! |
Ur Hvar 8 Dag 1901
SVENSKA STATENS NYASTE LOKOMOTIVTYP.
Foto, Bohaman Falun
Svenska Statens nyaste lokomotivtyp
Från
Vagn- och Maskinfabriks - Aktiebolagets
verkstäder i Falun har i dagarne utgått ett
lokomotiv beställdt
af statens järnvägar, af helt och hållet ny konstruktion. Lokomotivet är det
största, som hittills tillverkats i Sverige, och öfverträffas i storlek af
endast ett fåtal maskiner å kontinenten.
Maskinen, som närmast är afsedd för malmtransport på
Gellivare — Ofotenbanan , är 8-kopplad med ledarhjul främst samt försedd
med compoundanordning enligt Mellins system. Lokomotivets och tenderns vikt
i tjänst är 110,500 kg.
Då konstruktionen, som är utförd af statens järnvägars maskinbyrå, är helt
ny, har med denna första maskin under en längre tid anställts omsorgsfulla
profningar. Härvid har dock allt i stort funderat väl, hvilket länder såväl
konstruktören som verkstaden till all heder.
Som bevis på maskinens storlek må anföras, att Krylbo — Örebrobanan är den
enda bana omkring Falun med tillräckligt stark öfverbyggnad för att
profkörning där kan äga rum. Maskinen får ej gå under ånga från Falun till
Krylbo utan drages af extra maskin, hvarvid dessutom, genom borttagande af
mekanism, skorsten m. fl lösa delar, vikten reducerats så mycket som
möjligt. Samma förfarande måste iakttagas vid transporten upp till
bestämmelseorten.
Det bör för oss svenskar vara glädjande att veta det våra inhemska
verkstäder inom denna branche nu äro rustade för att upptaga konkurrensen
med de utländska och att vårt fabrikat är fullt jämförligt med deras. Vagn-
och Maskinfabriks-Aktiebolaget i Falun, till åren yngst bland våra
lokomotivverkstäder, har dock redan hunnit dokumentera sig som en
förstklassig fabrikant samt tillvunnit sig allmänt och berättigadt
förtroende.
|
Returtåg till Historiskt huvudsida |
falun.html senast uppdaterad
2009-01-12
|