Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Ånglok tillverkade av Falun
(Steam locomotives
built by Falun)
av
Erik Sundström & Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
FALUN
Vagn- & Maskinfabriksaktiebolaget i Falun började byggas 1899
och var ett dotterbolag till Stora Kopparbergs Bergslags AB.
Verkstaden övertogs 1918 av AB Svenska Järnvägsverkstäderna, grundat
1907 med säte i Linköping.
Åren 1906—07 försökte Falun utan
framgång introducera Pielocköverhettaren och Lentz' ventilstyrning (tillv.-nr
53 överhettaren, tillv.-nr 59, 60, 70 bäggedera, liksom även två
ombyggnader). En
tuböverhettare av egen konstruktion, liknande Schmidtöverhettaren
användes första gången
på
tillv.-nr 92, och det första svenskbyggda eldlösa loket var
tillv.-nr 104 för verkstadens egna transporter. Senare har
tillverkningen omfattat ellok, diesellok och godsvagnar.
Tillverkarskylten till vänster,
tillverkningsnummer 21, sitter på loket "KORSÅN". Loket
återfinns idag på Museijärnvägen Jädraås - Tallås Järnväg, JTJ.
Tillverk-ningsnummer |
Tillverk- ningsår |
Spårvidd |
Axelföljd |
Järnvägens signatur |
Lokets nummer |
Anmärkning |
1 |
01 |
1435 |
C-2 |
SJ |
692 |
Kd |
2 |
" |
" |
" |
" |
693 |
" |
3 |
" |
" |
" |
" |
694 |
" |
4 |
" |
" |
" |
" |
695 |
" |
5 |
" |
" |
" |
" |
696 |
" |
6 |
" |
" |
" |
" |
697 |
" |
7 |
" |
" |
" |
" |
698 |
" |
8 |
" |
" |
" |
" |
699 |
" |
9 |
" |
" |
" |
" |
700 |
" |
10 |
" |
" |
" |
" |
701 |
" |
11 |
" |
" |
Bl |
LBJ |
1 |
|
12 |
" |
" |
" |
" |
2 |
|
13 |
" |
" |
D |
FVJ |
1 |
(se anm) |
14 |
02 |
891 |
2B-2 |
KTsJ |
11 |
|
15 |
" |
" |
" |
" |
12 |
|
16 |
" |
1435 |
1D-3 |
SJ |
702 |
Ma |
17 |
" |
„ |
" |
" |
703 |
" |
18 |
" |
" |
1C-2 |
GDJ |
42 |
|
19 |
" |
" |
" |
„ |
43 |
|
20 |
" |
|
" |
" |
44 |
|
21 |
" |
891 |
C |
SKB |
2 |
KORSÅN |
22 |
" |
1435 |
1C-2 |
GDJ |
45 |
|
23 |
" |
891 |
1C |
MÅJ |
1 |
|
24 |
" |
" |
" |
„ |
2 |
|
25 |
" |
1435 |
D |
LKAB
1 |
|
|
26 |
" |
" |
" |
" |
2 |
|
27 |
03 |
" |
1D-3 |
SJ |
761 |
Mb |
28 |
" |
" |
" |
" |
762 |
" |
29 |
" |
" |
" |
" |
763 |
" |
30 |
" |
" |
" |
" |
764 |
" |
31 |
03 |
" |
2B-2 |
GDJ |
48 |
|
32 |
" |
" |
" |
" |
49 |
|
33 |
" |
" |
" |
" |
50 |
|
34 |
" |
" |
" |
" |
46 |
|
35 |
" |
" |
Cl |
" |
47 |
|
36 |
04 |
" |
Cl |
FLJ |
18 |
|
37 |
" |
" |
C |
" |
19 |
|
38 |
" |
" |
" |
" |
20 |
|
39 |
" |
" |
" |
OFWJ |
35 |
|
40 |
" |
" |
" |
" |
36 |
|
LKAB =
Luossavara-Kirunavara AB. SKB
= Stora
Kopparbergs Bergslags AB, Vintjärn—Åg—Hinsen.
Tillv.-nr 13 hade ursprungligen centralkoppel (provisoriskt)
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till ånglok tillverkade i
Sverige innehållsförteckning
©
Erik Sundström &Rolf Sten
lok_falun.html senast uppdaterad
2009-01-12
|