Uniformsknappar
I Sverige har använts järnvägsknappar av två
huvudtyper: med lok, eller med bevingat hjul. Några banor har haft egna
knappar med enbart bansignatur (SCJ, SVJ, UJ och på senare år GBJ och
GDJ) eller med olika kombinationer av vinghjul, landskapsvapen och
signatur (MGJ, äldre GDJ- och HHJ-knappar).
Bilden till vänster: Uniformsknapp från BJ.
På UGJ användes troligen, endast före 1899, en mycket elegant knapp med
Uppsalas och Gävleborgs länsvapen ovanför ett vinghjul med "UGJ"
sammanflätat kring hjulet och en hertig krona ovanför alltsammans. Med
undantag för Köping - Hults Järnväg som ursprungligen hade rätt att
begagna sig av kunglig krona i sin uniformering har naturligt nog endast
SJ använt sig av sådan.
De första knapparna på BJ hade enbart det karakteristiska BJ-märket med
korslagda hammare och järn- och koppartecken, och senare infördes
vinghjulsknappar med ett förminskat BJ-märke överst Den "rena"
vinghjulsknappen kom under årens lopp i en mångfald varianter, i regel i
olika kombinationer med gnistknippen och åskviggar.
SJ:s första
knapp som beställdes från Danmark avbildade ett ånglok, möjligen av typ
B, som var det första loket vid SJ ("Prins August" m.fl.). Därefter
tillkom flera olika varianter
på det gamla B-loket, av diverse
tillverkare, vilka kom till användning på såväl SJ som EJ. Dessa
lokknappar finns i en sådan uppsjö varianter och storlekar att det idag
får sägas vara omöjligt att spåra dess ursprungsbeställare.
Till vänster: A-loksknapp från SWB.
När de första, okopplade A-loken levererades till SJ från England 1863
fick de stå modell för den lokknapp som skulle komma att bli mer eller
mindre standard på samtliga järnvägar i landet under de följande 75
åren. Flera olika metallfabriker gjorde sinsemellan något avvikande
utförande; bl.a. fick A-loket under årens lopp finna sig i att bli
avbildad farande såväl åt höger som åt vänster, och någon verktygsgravör
med missriktade symmetriideal lyckades t.o.m. ge loket tre lika stora
hjul!
Särskilda, flata pälsknappar med Alok har också förekommit.
På lilla JGJ, Jönköping -
Gripenbergs Järnväg kostade på sig egna knappar med banans eget
Malletlok, men senare gjorde Aloksknappen sitt
intåg även där.
Till vänster: SJ uniformsknapp från 1921
Lokknappar av dansk typ har funnits även i Sverige men det är osäkert
exakt var. De talrika skånebanorna kan vara potentiella beställare.
Rockknappar med lok har använts även i mössorna.
De banor som skaffade sig egna knappar använde dem
i allmänhet för all personal. Vad banor med standardknappar rådde fram
till sekelskiftet föga enhetlighet i fråga om vinghjuls- resp.
lokknappars användning. På vissa håll hade all personal
lokknappar, och på andra endast maskinavdelningens personal.
Som jag antydde i början dominerade dock lokknapparna ganska länge. Både
försilvrade och förgyllda knappar; det blev rätt tidigt, troligen i
samband med SJ:s första uniformsreglemente en vanlig princip även på EJ
att "tjenstemän" hade förgyllda uniformsdetaljer och att "betjente" hade
försilvrade dito. Åtskilliga undantag förekom dock även från denna
regel, speciellt att maskinavdelningarnas "betjente", d.v.s. putsare,
eldare, förare och förmän hade guld liksom alla kategorier "tjenstemän".
Detta var fallet på bl.a. BJ, DONJ, SWB och HHJ m.fl.
En genomgående tendens blev att specialknapparna gradvis undanträngdes
av standardknapparna. Sålunda kunde man på 192030-talen finna flera
olika lok- och vinghjulsknappar i bruk samtidigt på en hel del banor.
Till vänster: Uniformsknapp Malmö - Genarps Järnväg.
Svenska Järnvägsföreningen hade ju visserligen antagit ett nytt
uniformsreglemente 1921, där det föreskrevs att all personal skulle bära
EJ vinghjulsknapp, men många förvaltningar gav personalen tillåtelse att
använda äldre uniformseffekter tills dessa hade blivit utslitna.
Särskilt för maskinpersonalen kan det varit känslomässigt att skilja sig
från sina knappar med lok.
För SJ kom i reglementet från 1954 en ny och lite
mjukare vinghjulsknapp med kunglig krona. Medan tidigare knappar hade
haft flera olika tillverkare så är nu alla SJ:s knappar från en och
samma tillverkare, Sporrong vilket begränsar variantrikedomen. Denna
sista knapp fick följa med i både 1973 och 1985 års reglementen. Jag är
osäker på när nästa knapp med den moderna SJ logotypen blev
reglementerad men jag vet att den förstegicks aven förgylld provknapp
med endast ett bevingat hjul utan krona. Knappen med den moderna
SJ-logotypen har idag ersatts med en ny i oxiderad silverfärg. Jag är
inte helt säker men likheten är slående mot den speciella knapp
personalen på X2000konceptet fick i början av 1990-talet, och det
skulle kunna vara samma.