Analys
Järnvägen var för 100 år sedan den viktigaste delen av
infrastrukturen inomlands. Dess tillkomst hyllas av många historiker som
större än våra dagars IT-revolution. Folk som tidigare aldrig varit
längre bort än en dagsresa eller aldrig lämnat sockengränsen kunde nu
fara med tåg till de mest avlägsna orter. Än större var järnvägarnas
betydelse för godstrafiken där nu transporter av de tyngsta laster kunde
ske under gynnsamma förhållanden.
När man läser rapporten så ser man hur mycket kring
uniformeringen har varit uppbyggt av grader och gradbeteckningar. Det
var också
viktig att utmärka vissa funktionärer för att meddela
allmänheten om ansvarsfördelningen, t.ex. rött band i mössan för
stinsen, blått för tågbefälhavaren osv. Uniformeringen vid järnvägen
liksom annorstädes var en början ett hjälpmedel för segration, att dela
in folk i olika klasser och att man genom den klädsel man var skyldig
att bära var medveten om sin plats i samhällshierarkin. Uniformeringen
följer sedan den allmänna utvecklingen i samhället där man går mot att
envar skall bedömas efter kompetens och inte efter samhällsklass. Guld
har alltid skattats högre än silver och därför var övergången från vitt
till gult naturlig. Kvar var då gradbeteckningarna som man kände sig
tvungen att ta bort 1970. Detta var ändock tidigt eftersom
gradbeteckningarna mångt fortfarande lever kvar i utlandet. Danskarna
har ganska precis tagit bort sina och norska järnvägsmän har ännu en
uppdelning i silver och guld på axelklaffarna. Arbetssituationen har för
de järnvägsanställda i Sverige ständigt förbättrats men i och med
bolagiseringen av SJ har en klyfta uppstått mellan de anställda och
ledningen som nu sliter med produktions- och avkastningskrav. Kan ett
uttryck för denna klyfta vara den tillbakagång som vi idag ser i de
senaste uniformsbestämmelserna? Man har nu åter skiftat garnityret från
guld till silver. Det kan klart vara rent estetiskt, men tanken lever
sig kvar.
Bilden visar tågmästare vid SJ 1910 - 1956. foto:
Sveriges Järnvägsmuseum.
Egna synpunkter
Vid seklets börja var det något särskilt med att vara statsanställd.
Det fanns en stor inbördes gemenskap. Dessutom hade de en speciell
anställningsform "ordinarieskapet". Den innebar anställning på livstid
med förmåner som familjetillägg, uniform och bostad. Men alla beslut som
gällde arbetstider, löner och arbetsvillkor fattades i riksdagen. Det
utvecklades ett slags broderskap. Inbördes i gruppen var alla jämlikar,
men utåt sett fanns det en tydlig hierarki.
Jag tycker att uniformeringen har gått tydligt
tillbaka i Sverige. När vinstkrav kommer in i företaget gör man nya
prioriteringar och många anser sig inte att inte längre ha råd att ge
personalen en dyr klädsel som inte betalar sig. Dessutom har de rena
skyddskläderna för bangårds- och verkstads
personal på senare år blivet mer designade och därmed dyrare vilket
belastat beklädnadskontot.
Uniformerna går dessutom mot en större anonymitet.
Det är idag svårt att se på en SJ-uniform att man tillhör järnvägen,
utan den skulle med sin trendiga slips nästan göra sig i vilket finare
sällskap som helst. Varför har det blivit så här? Det finns nog med
beaktande av ovan, flera orsaker. Det verkar vara ett påtalat önskemål
från personalen att uniformen inte ska vara lika utmärkande idag som
förr. Den yrkesstolthet som fanns förr finns inte idag vilket tar sig
uttryck som sjukskrivningar, personalomsättning och smädande uttryck om
arbetsgivaren. Man vill helt enkelt inte att det ska synas att man
arbetar vid järnvägen, i alla fall inte för mycket. Ett uttryck för
detta är t.ex. att uniformsmössan inte längre verkar vara i bruk. Jag
kan förstå om den försvann därför att det är förenat med stora kostnader
att lagerhålla och fördela materiel som folk sedan inte använder. En
mindre utfrågning på lokförarkurserna i Mjölby gav att nästan alla
önskade en riktig uniformsmössa. Detta kan vara därför att flertalet
elever ännu inte har någon reell uppfattning av respektive
järnvägsoperatör som arbetsgivare. Ett hån mot yrkeskårens
traditioner är införandet av den keps som bl.a. Green Cargo
tilldelat sin personal. Uniformer och auktoritet hänger ihop sen långt
tillbaka. Auktoritära älskar symboler, för de skapar känslomässiga svar
i de som ser dem. En uniform har alltid varit en kraftfull symbol, den
tillåter dig att överstiga ditt vardagliga jag och stiga in i en
förutbestämd roll. Som vilken förklädnad som helst, maskerar den ditt
riktiga jag. Poängen med en uniform är symbolisk
abstraktion: du upphör vara du och blir ett det, en del av något större
än dig själv.
Jag har under de senaste tolv åren sysselsatt mig med
att insamla information och material från och om järnvägsuniformer. För att
få en djupare insikt i järnvägsuniformens betydelse socialt och praktiskt,
kommer jag att fortsätta insamla material. Det är ett omfattande arbete som
är svårt att på ideell basis genomföra ensam, men för att använda mitt
motto: vi bygger vägen allt eftersom vi vandrar!