De enskilda järnvägarna, EJ
Uniformsutvecklingen vid de enskilda järnvägarna,
EJ, d.v.s. de järnvägar som inte var statliga, är ett mycket intressant
kapitel och lika oöverskådligt som intressant I huvudsak följde de
enskilda järnvägarna SJ:s uniformsnormer men visade inbördes betydande
avvikelser. Om man skulle skriva en bok i ämnet så skulle dessa stå för
merparten av innehållet genom denna mångfald. Åter,
i Sverige kan de första ansatserna till järnvägsuniformer över huvud
taget spåras i "Reglor för Wagnförarne vid Christinehamns Jernväg" av år
1850 där det påpekas att "Wagnförarne skall
alltid under körningstiden ha sin bricka med wagnens nummer på hatten
eller mössan (---).
En av de
tidigaste järnvägarna är Landskrona och Helsingborgs Jernvägar, LoHJ
från 1865. I samtida "Ordnings-reglor" heter det där bl.a.:
"Den för bolagens vid trafiken anställda tjenstemän och betjente
bestämda uniformen är med hänsyn till modell, gradbeteckning och tjenstetecken lika med den vid Statens Jernvägar fastställda, dock med
följande undantag, nemnligen att det bevingade
hjulet är försedt med ett griphufvud i st. f. krona, att knapparne å
tjenstemännens uniform
äro försedda med ett lokomotiv i st. f. ett
bevingat hjul, samt att gradbeteckningen, såväl å mössa som rundt ikring
ärm uppslagen, består af en eller flera för de särskilda tjenstegraderna
olika guldgaloner".
Hos LoHJ fanns också ett förslag att
uniformsmössorna skulle vara ljusblå, men dessa bestämdes senare till
mörkblå. När styrelsen för Ystad -
Eslöfs Jernväg, YEJ, 1865 beslutar att
knappar och distinktionstecken kostnadsfritt skulle utlämnas till de
anställda är det endast lokpersonalen som inte medräknas. Uniformeringen
vid EJ företer en mångfald skiftande former och det är detta som gör
järnvägsuniformeringen så intressant. Det låg hos järnvägsbolagen en
lust att vara sig själva nog, man skulle inte efterlikna andra och i
synnerhet skulle man skilja sig från närgränsande förvaltningar.
Bilden till vänster: Lokförare och Eldare vid SWB
1898 iförda vintermössa och vinterpäls.
Vid de
enskilda järnvägarna, tillkom under 1880-talet olika
uniformsreglementen vid en del av de större privatbanorna, så som HHJ
(Helsingborg Hessleholms Jernvägar) och GDJ (Gefle - Dala Jernväg). Vid
HHJ kunde man 1888 bl.a. se att konduktör som tjänstgjorde som
tågbefälhavare bar en bred "silfvergalon, å hvilken med röda bokstäfver
finnes anbragt ordet »TÅGFÖRARE»".
Tendensen
vid de enskilda järnvägarna var att i mångt och mycket efterlikna de
statliga järnvägarna. Även om skillnader fanns i antalet galoner etc.
för respektive personalgrupp så blev utformning av knappar och emblem i
stort den samma. Det bevingade hjulet som anses vara en tyskinfluerad
symbol gjorde även här sig ett namn som symbol. Den stora skillnaden
föll däri att medan de statliga banorna hade sitt hjul krönt aven
kunglig krona som en vedertagen symbol för staten, efterliknade de
enskilda järnvägarna denna krona i form av bansignaturen i monogram på
kronbotten.
Bilden ovan: Kävlinge - Barsebäcks Järnväg,
ett mindre bevingat hjul med monogram över Malmöhus läns vapen
omgivet av lagerkvistar.
Åter igen gäller att ingen regel utan undantag och
i uniformeringen vid de svenska järnvägarna myllrar det av sådana,
troligen p.g.a. de privata järnvägarna stora antal!
En "enskild" järnväg hade från början rätt att begagna sig aven kunglig
krona, KHJ, då banans rätta namn utläses som "Kungliga Aktie Bolaget för
Jernväg mellan Köping och
Hult"! Några andra bolag som frångick bruket
av kronmonogram var BJ (Bergslagarnes Jernvägar) som användes sig av det
karakteristiska bergslagstecknet med korslagda hammare tillsammans med
Järn- och koppartecknet (se bilden till vänster), HHJ som använde sig av ett skånskt
griphuvud, samt LoHJ som använde sig av ett mer stiliserat löst
monogram, medan de som bar ett bevingat hjul hade på detta ett
griphuvud. En fråga är om detta var detsamma som för HHJ? Den 1907
öppnade Kävlinge - Barsebäcks Järnväg hade ett mindre bevingat hjul med
monogram över
Malmöhus läns vapen omgivet av lagerkvistar
(se bilden ovan till vänster). Undantagen är
flera. Bland äldre former av signaturmonogram märks de med höga versaler
eller gotiska versaler och fraktur erinrande. Vanligast är signaturerna
i skrivstil, flätade in i varandra.
Som ett slags olycksfall i arbetet, åtminstone ur SJ:s synvinkel, kan
man betrakta lilla Stavsjöbanans ursprungliga, morska monogram: "SJ,,!
Några år senare inskred Väg- och vattenstyrelsen och började sanera i
signaturfloran (1906).
Bilden ovan: Uppsala - Gävle Järnvägs mössmärke,
Uppsalas och Gävleborgs länsvapen ovanför ett vinghjul med "UGJ"
sammanflätat kring hjulet och en hertig krona ovanför.
Ett annat märke som brukar kombineras med monogram
var banvaktsplåten, som vann enhetlighet i Sverige och vars ursprung är
okänt. Banvakterna bar en långsträckt vapensköldsformad silverplåt med
banvaktens nummer utstansat i mitten, och som kröntes av resp. banas
monogram, och vid SJ av den kungl. kronan.
Till vänster: Banvaktplåt med tjänstenummer från Falkenbergs
Järnväg.
1899-års reglemente
Redan tidigt framkom tanken att söka skapa enhetliga
uniformsbestämmelser för EJ. Ett naturligt diskussionsforum för denna
tanke var givetvis den 1876 bildade Mellersta Banföreningen eller för
att använda det 1884 antagna namnet, Järnvägsföreningen. Den första mer
officiella framstöten i ämnet kan man spåra i Järnvägsföreningens
protokoll av den 17 mars 1890, då bl.a. följande fråga förelåg för
behandling: "Är ett uniformsreglemente behöfligt och likartade
gradbeteckningar önskliga vid Föreningens jernvägar?". Beklagligtvis var
emellertid inte förslagsställaren närvarande vid mötet, varför man
beslöt att bordlägga frågan till ett kommande sammanträde. Vid följande
sammanträde den 28 juli samma år upptogs så ärendet till diskussion men
föranledde detta endast till rekommendation, att stationsföreståndarnas
tjänstetecken vid samtliga banor borde utgöras av ett rött band om
uniformsmössan. Att detta inte var självklart säger det faktum att BJ
hade haft blått band för stationsföreståndare. Vid Järnvägsföreningens
sammanträde den 30 mars 1897 gjordes en förnyad framstöt i
uniformsfrågan och resulterade denna gång i tillsättandet aven kommitté,
som fick i uppdrag att framkomma med förslag till reglemente. Detta
utmynnade så småningom i "Uniformsreglemente för Tjenstemän och Betjente
vid Sveriges Enskilda Jernvägar", av den 21 augusti 1899. Detta innebar
i stort:
Yrkeskategori |
Galoner |
Mössknapp |
Mössrem |
Övrigt |
Stall/personal
& |
|
lokknapp |
lackrem |
gult
monogram |
lokputsare |
|
|
|
|
extra
lokeldare |
1 gul snodd |
lokknapp |
lackrem |
gult
monogram |
lokeldare |
2 gula
snoddar |
lokknapp |
lackrem |
gult
monogram |
lokförare |
3 gula
snoddar |
lokknapp |
lackrem |
gult
monogram |
lokförarförman |
4 gula
snoddar |
lokknapp |
lackrem |
gult
monogram |
lokmästare |
4 gula
snoddar |
lokknapp |
lackrem |
gult
monogram, |
|
|
|
|
el/er gult
vinghjul |
notisbud & |
1 vit 3 mm. |
nationalkokard |
lackrem |
vitt
monogram |
telegrambud |
|
|
|
|
stationskarl |
|
nationalkokard |
lackrem |
vitt
monogram |
konduktör, |
1vit10mm. |
vita
siffror ersattes |
lackrem |
vitt
monogram |
packmästare
& |
|
1917 av
national- |
|
|
stationskarlsförman |
|
kokard. |
|
|
kontorsbiträde |
1 vit 5 mm. |
nationalkokard |
vit
stormträns |
vitt
vinghjul |
stationsförman |
1 vit 7 mm. |
nationalkokard |
vit
stormträns |
vitt
vinghjul |
stationsmästare |
1 vit 13
mm. |
nationalkokard |
vit
stormträns |
vitt
vinghjul |
stationsskrivare |
1 gul 7 mm |
nationalkokard |
gul
stormträns gult vinghjul |
1 :e
stationsskrivare |
1 gul10 mm. |
nationalkokard |
gul
stormträns gult vinghjul |
stationsinspektor |
1 gul13 mm. |
nationalkokard |
gul
stormträns gult vinghjul |
trafikchef |
1 uddig 18
mm gul |
nationalkokard |
gul
stormträns gult vinghjul |
|
+ 1 slät 7
mm gul |
|
|
|
Någon särskild paraduniform fastställdes inte. De
tidigare nämnda banvaktsplåtarna hade funnits långt före 1899 men
fastställdes först då. När de sedan försvann är något oklart, antagligen
olika på resp. järnvägsförvaltning, men ett årtal nämns som sista år,
1917. Klart är att de försvann med nästa reglemente från 1921.
1921-års reglemente
Den 21/3 1921 utkommer ett nytt uniformsreglemente för de
enskilda järnvägarna. Det innebär en anpassning till föreskrifterna för
SJ-befälet enligt 1910 års Kungl. brev. Så tex. försvinner nu
gradbeteckningen på mössan för högre tjänstemän. Vissa järnvägar dröjde
dock ganska länge med att tillämpa det nya reglementet, som medförde en
hel del kostnader för järnvägarna. På en förfrågan om tidpunkten för
reglementets genomförande förklarade för övrigt Svenska
Järnvägsföreningens verkställande direktör, att han tänkt sig, "att
tidpunkten ifråga skulle bestämmas med hänsyn till storleken av
förefintlig förrådsbehållning av knappar och övrigt uniformsgarnityr,
samt således inte infalla förrän sagda behållning blivit förbrukad.
Man räknade för övrigt ut att det skulle kostat dåvarande SWB (Stockholm
– Västerås - Bergslagernas Järnvägar) hela 35 000
kronor i dåtidens penningvärde att byta ut alla knappar och märken!
Det nya reglementet innebar i korthet att
uppdelningen mellan tjänstemän och betjänte försvann, samtidigt som all
personal tilldelades gula uniformseffekter. För banavdelningen infördes
en ny gul mössknapp med en blåemaljerad rälsprofil. Monogrammen och med
dessa de tjusiga EJ-kronorna försvann också i och med detta reglemente.
Ett nytt kantigare vinghjul utan krona togs fram och tilldelades all
personal. 1921 års reglemente är intressant av flera skäl
och finns att läsa här!
Bilden ovan: Vintermössmärke för banmästare
vid Landskrona & Hälsingborgs Järnväg. 1921 års reglemente.