Statens Järnvägar
Från januari 1857 härrör sig den tidigaste säkra
källan om uniformer vid Statens Järnvägar. Då beställdes nämligen
uniformsknappar från firman Dalhoff i Danmark. Dessa avbildade också ett
lok på räfflad botten.
En annan tidig anteckning återfinns i "Beskrifning
öfver Westra stambanan", tryckt i Göteborg 1859 och författad av
Handelstidningens redaktör S A Hedlund och löjtnanten A W Edelsvärd -
den senare hade bl.a. ritat stationshusen. Där kan man läsa: "Tjenstemännen
igenkännas lätt genom den uniform de bära, som är mörkblå med hvita
passepoiler och silfverknappar med lokomotif, hvarjemte, äfven till
civila kläder, nyttjas mössa med silfvergaloner, däraf
StationsInspektorerna nyttja 3 med ett broderadt lokomotif öfver.
Förste Konduktörer nyttja två och Andre-Konduktörer samt Banmästare en
galon kring mössan".
"Ordningsreglor"
I "Ordningsreglor" daterade den 18 juli 1862 och undertecknade av
chefen för Statens Järnvägar, finns i första paragrafen:
"Stationsinspektorernas uniformstecken är blå mössa med 3:ne
silfvergaloner. De till Stationsinspektornes biträde anställda
Bokhållare, äfvensom Stationsmästare på de mindre anhaltstationerne,
bära blå mössa med 2:ne silfvergaloner. Stationsbetjeningen utmärkes
endast genom nummer å hufvudbonaden.
Bantågen stå under ledning af
Konduktörer af 2:ne grader, båda försedda med uniformsrockar med hvita
knappar samt blåa mössor, hvarå Öfverkonduktörerne hafva 2:ne och
Underkonduktörerne en smalare silfvergalon".
Detta är rätt kännetecknande för de tidiga
järnvägsuniformerna, dvs. ofta bestod de bara av
en mössa medan den egentliga uniformen saknades. Så småningom infördes
dock även fullständig uniform, främst för de järnvägsarbetare som kom i
direkt kontakt med allmänheten i tjänsten. Sålunda var det portvakter
vid stationerna, konduktörer och packmästare som först fick uniformer.
Lokpersonalen fick vänta ända in på 1870-talet innan speciell klädsel
erfordrades av dessa.
Uniformer infördes helt vid vid SSB, Sveriges
statsbanor (senare SJ) 1864. Från den 29 januari 1864 har vi en utgående
skrivelse från Kongl. Civildepartementet, signerad av civilministern
Gerhard Lagerstråle, som börjar sålunda:
"Till Chefen i Kongl. Styrelsen för Statens jernvägstrafik,
Generaldirektören m.m. C. O. Troilius.
På nådig befallning får jag härmed
tillkännagifva, det Kongl. maj :t, i fråga om uniform för Kongl.
Styrelsen för Statens järnvägstrafik och de under nämnda Styrelse
lydande tjänstemän, funnit godt att till efterrättelse fastställa
följande bestämmelser."
Lagerstråle har med andra ord undertecknat det
första Kungl. brevet om bestämmelser angående SJ:s uniform. Som nämnt
hade det redan före 1864 funnits vissa uniformsbestämmelser, fast de då
inte varit fastställda genom kungligt brev.
Till vänster: Stationsinspektor vid SJ perioden 1864 - 1875.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Det
bevingade hjulet, vid SJ krönt av en kunglig krona, gör sin entre som
järnvägssymbol. Det blev nu normerande att bära uniform i större
utsträckning och ej enbart uniformsmössa. Vid kungliga personers resor
och dylika högtidliga tillfällen utkom särskilda order om klädseln, där
det t.ex. kunde föreskrivas att: "hvad
Stat. Insp. hvidkommer skola de bära Uniforms-Mössa, svart frack och
underkläder samt hvit halsduk och hvita handskar".
Samtidigt har stationsföreståndarna fått ett rött
band kring mössan som tjänstetecken. Detta framgår av "Ordningsreglor"
daterade den 5 september 1865. Stationsinspektorerna får guldgaloner om
16 och 13 mm allt efter stationens klass. Stinsen i Norrköping lär
dessutom haft en uddig galon om 18 mm, ingen regel utan undantag.
Beträffande de till synes underliga breddmåtten kan tilläggas att dessa
utgår från tumskalan. Ibland används fö. ett annat mått, linier, vilket
jag inte har kunnat konvertera till meterskalan.
1870-års reglemente
Utvecklingen av uniformeringen gick under de sista decennierna
under 1800talet från silver till guld. Silvergaloner och "hvita"
knappar (silverknappar vitade med nitratiösning) behåller dock de s.k.
betjente länge genom åren. Man indelade personalen i två
kategorier utifrån vilken avlöningsklass de låg i, Betjänte och
Tjänstemän. Denna indelning låg också till grund för uniformeringen och
uniforms- och avlöningsreglementena går i
hand. Det första egentliga
Beklädnadsreglementet för "vid Statens Jernvägstrafik anställd
betjäningspersonal" fastställdes den 5 april 1870.
Överkonduktör bibehåller två silvergaloner kring mössan, får
tjänstgöringsnummer av "hvit" metall under en kunglig krona av samma
ämne, syrtut med fäll krage, rundskurna uppslag, spetsiga fickklaffar
med tre knappar och vita passpoaler på krage, ficklock och uppslag. Även
byxorna har vita passpoaler.
Underkonduktör har liksom packmästare en galon.
Till vänster:"Tjänstgöringsnummer under kunglig
krona".
Portvakt vid personstation blir finare uniformerad än geliken vid
godsstation och bär syrtut samt har smal silvergalon kring mössan.
Kontorsvakter, notisbärare och telegrafbud - många järnvägsmän började i
gamla tider sin bana såsom sådana - kan vid huvudstation få något finare
kläde till kavaj och erhåller en silversnodd kring mössan samt vita
passpoaler. Denna silversnodd är en reminiscens av den guldträns som
bokhållare, senare stationsskrivare, hade på 1860-talet.
Förste banmästare har två, banmästare en silvergalon samt får liksom
konduktörer använda syrtut, dock utan passpoaler.
Stationsförman har en tre "liniers" bred silvergalon och stationskarlar
tjänstgöringsnummer i silver under en kunglig krona.
Banvakten uniformerades med den s.k. banvaktsplåten, en på bredden
utdragen sköld med utstansat nummer samt krönt med en kunglig krona.
Till vänster: Kontorsvakt 1889. Foto: Det bevingade
hjulets folk.
SJ banvaktsplåt med
tjänstenummer
En personalgrupp som inte är omnämnd i 1870 års
beklädnadsreglemente för SJ är lokmännen. Någon
egentlig uniform hade de inte haft på 1860-talet. I cirkulär 420 av den
1 december 1874 bestäms emellertid att lokförareförmän, lokförare,
eldare och eldarelärjungar "skola på Statens jernvägstrafiks bekostnad"
förses med uniformsmössa med kokard av blå emalj och i denna en
lokbild
i silver (se nedan till höger) samt smala (3,5 mm) silvergaloner från fyra till en, allt efter
de fyra graderna. Det är inte i text känt att det till detta skulle
kopplas en kunglig krona men två fotografier
säger så, ett föreställande
lokmän i Stockholm och ett annat föreställande en lokeldare, senare
förare, från Mjölby. De får vidare päls med knappar av ljusgul mässing
med lokomotiv, den s.k. femöringen. (se bild till
vänster).
I cirkulär 509 av den 20 september 1876 bekräftas
förut givna bestämmelser att stationsmästare skall i likhet med
överkonduktör ha två galoner om mössan men istället för nummer och krona
ett bevingat hjul av vit metall.
År 1878 utfärdades
uniformsbestämmelser för styrelsens chef och ledamöter samt under
styrelsen lydande tjänstemän i Kungl. brev dagtecknat den 1 juli samma
år. Detta innebär i fråga om paraduniformen inget annat nytt än att
vissa sedan 1864 nytillkomna befattningar blivit inplacerade på lämplig
plats i bestämmelserna. Vad släpuniformen beträffar, kan man dock notera
vissa förändringar. Släpuniformen var till skillnad från paraduniformen
den uniform som bars under den dagliga tjänstgöringen. Sålunda har
”surtout" i det första Kungl. brevet nu ändrats till "surtout eller
kavaj" och västen, som tidigare var svart skall nu vara blå eller vit.
Surtouten (mod: Syrtut) är en slags rock försedd med ett sk.
"löjtnantsbröst" där två rader knappar går i vinkel från axlarna i rad
för att nästan mötas nere på magen. Vidare så har gradbeteckningarna på
ärmuppslagen nu ändrats från att gå snett över armen till att gå runt om
och bilda en vinkel uppåt. Vissa ändringar i fråga om galonernas antal
och bredd har också vidtagits.
Generaldirektörens galon skall sålunda vara 1 ½ tum bred, byråchefen har
fått en tredje galon, och denna skall vara tre linier bred, bokhållaren
som ju tidigare bara fick ha en smal guldträns kring mössan, skall ha en
1 ½ linier bred galon på såväl mössa som på ärm uppslag. Samma
beteckning har kontors- och stationsskrivare, som nu kommit med i
bestämmelserna.
Enligt reglemente för betjente, fastställt den 26
juni 1889 får kontorsbiträde på mössa och ärm 5
mm bred silvergalon, portvakt vid personstation 30 mm silvergalon med i
svart broderat två korslagda nycklar, gehäng med bokstäver i vit metall
samt syrtut, kontorsvakt och notisbärare 3 mm silversnodd kring mössan
samt överbanmästare bevingat hjul och två 10 mm silvergaloner.
Den 10 oktober 1898 fastställde kungliga majestätet
nya bestämmelser om tjänstemännens parad- och släpuniform, den förra med
bl.a. på kragen broderat bevingat hjul tillsammans med eller utan
eklövsranka, trekantig hatt och svärd med det bevingade hjulet i
parerskyddet, uddig 18 mm och slät 7 mm guldgalon för högre tjänstemän
och för övriga 16, 13, 10 eller 7 mm. Frackens ståndkrage får nu om så
önskas utbytas mot fällkrage. Stationsinspektor får nu förutom det
tidigare bevingade hjulet även ha en eklövsranka på frackkragen samt
guldgalon på byxorna. Samma gradbeteckning har för övrigt
trafikinspektören, som nu fått sin uniformsfråga löst. Kappa ingår nu
också i paraduniformen och skall vara av mörkblått kläde med två
knapprader om vardera fem knappar framtill. Den har fällkrage och svart
foder. Vintertid får den förses med pälsfoder och pälskrage av svart
färg. På ärmuppslagen förses den med gradbeteckning
av guldgalon som skall bilda en vinkel uppåt. Beträffande
släpuniformen föreskrivs att kavajen respektive syrtuten och mössan
skall ha samma gradbeteckning som paraduniformens kappa. Sommartid får
man ha mössa med kulle av vitt tyg. Vintertid får pälsmössa användas.
Den skall framtill vara försedd med ett särskilt pälsmärke kallad
pälsplåt, en med mörkblått kläde överdragen plåt på vilken
gradbeteckning, kokard och det bevingade hjulet eller i förekommande
fall kunglig krona och tjänstgöringsnummer anbringas.
1909-års reglemente
Kring sekelskiftet 1800/1900 blir uniformsfrågan åter aktuell och
uniformsreglementet revideras 1901 med ett antal smärre justeringar. För
maskinavdelningen d.v.s. lokmännen bl.a. försvann mösskokarden med loket
och ersattes av en dito bestående av blå emalj med vinghjul, trekronor
och åskviggar av vit metall. Se bilden till vänster.
I början av år 1908 framlägger
en beklädnadskommitte som bestått av distriktschef B. O. Ekman, arkitekt
Folke Zettervall och trafikinspektör C. E. Ström, sitt betänkande till
styrelsen. Uppdelningen tjänstemän - betjente har försvunnit.
För tjänstemän av lägre grad föreslås bl.a. en mössa lik
kustartilleriets och med ett 40 mm svart brett band av redgarn. Framtill
skulle bäras ett märke, stort hjärtformat, bärande överst en krona, allt
av gul metall, i fältet synes på svart botten det bevingade hjulet med
gnistknippe och blixtar, omgivet av tre kronor, även det i gul metall.
Vid mösskullens underkant föreslogs en passpoal, grön för ban-, röd för
maskin-, och vit för trafikavdelningen.
Personal på distriktschefsexpeditioner liksom på administrativa
avdelningen inte skulle ha någon passpoal alls.
Konduktör och tågmästare skulle kring mössan ha ett 40 mm brett svart
band med 8 mm breda vita kanter. De skulle vidare få krage med vit
passpoal liksom sådan på byxorna. Sommaruniform av blårandigt tyg s.k.
kadetttyg, med gradbeteckning av mörkblå band.
Portvakts gehäng skulle få 10 mm guldgaloner, och tjänstemans av lägre
grad nummer skulle anbringas på kragen. Galonerna föreslogs 3 mm breda,
och utan galoner skulle banvakter, vagn- och stallkarlar, förrådsvakter
och stationskarlar bli.
Generaldirektören skulle, ha 45 mm bred guldgalon med gul och blå kokard
och därovan ett bevingat hjul.
Övriga tjänstemän av högre grad skulle jämte det bevingade hjulet ha ett
40 mm brett svart band av räfflat silke. Det bevingade hjulet av metall
kunde utbytas mot samma emblem i guldbroderi och skulle i så fall alltid
nedtill prydas av två eklövskvistar. Dessa tjänstemän skulle också bära
passpoaler enligt samma system som tidigare nämnts. Kommittén inlämnade
också förslag till en ny avsevärt vackrare paraduniform.
Kommitténs förslag gav anledning till mycket kritik
i flera facktidskrifter, bl.a. "Svensk Järnvägs - Tidning" och
"Järnvägen". Man motsatte sig främst de olikfärgade passpoalerna och
ansåg gradbeteckningarna med fem olika galonbredder för invecklad.
Överdirektörerna hade exempelvis föreslagits få en bred och fyra smala
och man undrade över huruvida inte uniformen vid SJ kunde monopoliseras
för att undvika efterapning vid de enskilda järnvägarna. Att profilera
sin verksamhet är som sett ingen ny företeelse. Man opponerade sig också
mot valet av passpoalfärger; "Någon olämpligare
färg än hvit för passpoalerna för trafikafdelningens personal kan man
väl näppeligen hitta på. Huru länge skulle det dröja, innan dessa hvita
passpoaler blefve svarta för den talrika personal, som har
bangårdsmagasinstjänst m. m. (---) Tågpersonalen har själf velat hafva
bort passpoalerna, fast det nu varit af det skäl, att byxorna sedan ej
kunde användas 'civila', utan att sys om. (---) Graderingen af stinsarna
är rätt egendomlig. Alla stinsar a 2-4 kl. stationer (c:a 180 st.) äro
hänförda till en grupp, men stinsar a l:sta kl. stationer, summa
2, säger två stycken, har man hänfört till en särskild grad".
Man hade
till slut tre stycken förslag; styrelsens, Malmö-förslaget och Allanders,
samtliga gällande tjänstemän av högre grad och skillnader beträffande
kompositionen av mössmärke och galoner. Det nya beklädnadsreglementet
trädde i kraft den 1 januari 1909 och har sedan endast undgått smärre
detaljförändringar. Silver finns inte längre vid SJ utan alla har
knappar och märken av gul metall. För alla avdelningar gäller i mössan
ett bevingat hjul krönt aven kunglig krona med en blå och gul
nationalkokard därunder, i ett antal förekommande fall skulle
tjänstgörings - numret i gul metall anbringas här emellan. De olika
avdelningarna utmärktes med särskilda rockslagsmärken.
Stationsföreståndarna utmärkes med ett 20 mm högrött band runt
mösskullen.
Nästa Kungl. brev i uniformsfrågan är dagtecknat
den 10 juni 1910. En ny tjänstemannagrupp har nu kommit med i
bestämmelserna, nämligen tågfärjepersonalen. Sålunda skall befälhavare
på ångfärja på paraduniformens frackkrage ha broderat bevingat hjul
jämte eklövsranka, under det att förste styrman bara får ha det
bevingade hjulet. Befälhavare på ångfärja skall ha fyra släta galoner 10
mm breda, förste styrman tre släta galoner 10 mm breda och andre styrman
två släta galoner, också de 10 mm breda.
Stationsinspektor på första klassens station får
inte längre ha eklövsranka på frackkragen. För att förebygga en känsla
av degradering har dock "Hans Maj:t Konungen funnit gott föreskriva att
nuvarande innehavare av befattning såsom stationsinspektor av 1 :a klass
må vara berättigad att fortfarande bära paraduniform enligt hittills för
nämnda tjänstemän gällande bestämmelser". I fråga om kappans och
syrtutens resp. kavajens gradbeteckning föreskrivs att galonen för
färjepersonalen inte ska bilda vinkel uppåt utan gå parallellt med
ärmens nedre kant.
Särskild sommaruniform får nu bäras. Den skall vara
tillverkad av vitt eller blårandigt tyg, s.k. blekt hamptyg resp.
kadettyg, och gradbeteckningarna skall utgöras av mörkblå band. För
tjänstemän av högre grad försvinner gradbeteckningen i mössan, utom för
generaldirektören och överdirektören. Övriga tjänstemän av högre grad
får istället ett
huvudband av svart silke med invävda krönta bevingade
hjul, eklövskvistar och bokstäverna SJ. Mössan är vidare försedd med
förgylld stormträns samt framtill ett bevingat hjul förgylld metall och
därunder en gul och blå kokard, den s.k. nationalkokarden.
Ångfärjepersonalen har dessutom under national
kokarden ett guldbroderat märke bestående av ett ankare omslutet av två
lagerkvistar. I en tilläggsbestämmelse till det Kungl. brevet
föreskriver styrelsen att stationsföreståndarbeteckningen för tjänstemän
av högre grad skall utgöras av ett 35 mm. brett rött band och för
pälsmössa aven med mörkblått kläde överdragen plåt omgiven aven högröd
veckad sidenkant av 12 mm. bredd.
Till vänster: Tågklarerarens sommaruniform använd
under åren 1921 - 1956. foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
1921-års reglemente
1920-1921 nedlades mycket arbete på förslag till omarbetning av
uniformsbestämmelserna. Efter en mängd utredningar, remisser och
yttranden blev resultatet att det gamla
gradbeteckningssystemet
bibehölls oförändrat. 1921 kommer ett nytt reglemente vid SJ som i
huvudsak är detsamma som förgående men nu är tjänstgöringsnumren i
mössan och tågbefälets gula passpoaler borta. För de högre graderna
skedde den ändringen att det bevingade hjulet och kokarden försvann och
ersattes av ett märke definierat sålunda: "Ett i guld broderat märke
bestående av ett bevingat hjul, vars vingar omsluter de å riksvapnet
förekommande tre kronorna, samt däröver en kunglig krona"
(se bild till vänster). Sommarrocken
hade ju sedan 1910 gradbeteckning bestående av mörkblåa band på ärmarna.
Dessa slopades nu och i stället skulle sommarrocken ha axelklaffar med
guldgaloner i vinkel tvärs över klaffen till samma antal och av samma
utseende som på kappans ärmar.
Tågfärjebefälet
fick 1928 ett nytt mössmärke och samtidigt ändrades däckbefälets
gradbeteckning på ärmarna dithän, att den översta galonen försågs med en
på kant stående fyrkantig ögla.
1929 beslöt Kungl. Maj:t vissa ändringar i fråga om
galonernas antal och utseende varom kan nämnas att överinspektor skulle
ha en uddig galon 18 mm bred, en slät 3 mm och en slät 7 mm samt
trafikinspektör och vissa tjänstemän i styrelsen i närliggande grader en
uddig galon 18 mm bred och en slät 7 mm bred.
1954-års reglemente
Trots de mindre ändringar som efter hand kom till stånd förlorade
uniformsfrågan aldrig sin aktualitet. Men den genomgripande revision som
alla såg erforderlig måste gång på gång ställas på framtiden. Orsaken
härtill var bl.a. mellankommande utredningar, som kunde få betydelse
även för uniformsfrågans lösning, t.ex. 1948 års personalkommission och
1949 års tjänsteförteckningskommitte. Genomförandet av
tjänsteförteckningsrevisionen 1952 kom att få ganska horribla följder
för det då rådande gradbeteckningssystemet. Sålunda hade alla
stationsinspektorer samma gradbeteckning, trots att de var
differentierade i sex olika lönegrader från Ca 23 till Ca 32. Alla
underinspektorer hade likaså samma gradbeteckning, oavsett om de var
placerade i lönegrad Ca 23, 25 eller 27. Vid befordran kunde ganska
egendomliga förhållanden uppstå. Om t.ex. en stationsinspektor i Ca 23
erhöll befordran till underinspektor i Ca 27, så måste han sprätta bort
en av de tre galoner han varit berättigad att bära som stationsinspektor
- underinspektorn var visserligen placerad fyra lönegrader högre men
fick bara ha två galoner.
|
|
|
|
1954-års
mössmärken
Ingen gradbeteckning. |
En
granbeteckning. |
Två
gradbeteckningar.
Den blå plåten som kunde skjutas in bakom mössmärket indikerar
att bäraren för tillfället tjänstgör som tågbefäl-havare. |
Tre
gradbeteckningar.
Den röda plåten som kunde skjutas in bakom mössmärket indikerar
att bäraren för tillfället tjänstgör som tåg-klarerare. |
I början av 1954 ingav också Järnvägsstyrelsen till
kommunikationsministern ett förslag till nya uniformsbestämmelser.
Beslut i frågan följde i ett Kungl. brev av den 5 november 1954 och ett
nytt modernare reglemente togs fram. Båtmössa blev vanlig och
mössgarnityret ersattes av ett enda märke bestående av ett högsträckt
bevingat hjul med gradvinklar, 0-3 samt i förekommande fall med
broderade mössmärken likt 1921. Intressant att nämna är att man för
bl.a. el-avdelningen tog fram ett märke av plast för att undvika
elektriska överslag och skador.
1973-års reglemente
1973 kom nästa reglemente, väldigt lik det gamla till utseendet
men nu ersattes gradbeteckningarna i mössmärket av rikets tre kronor
(bilden till vänster).
1985 kom åter det bevingade hjulet till heder i ett modernt
uniformsreglemente med jackor och parkasar, blå-röda skjortor och
uniformsplikt för lokförare (bilden nedan till vänster). Med avregleringen av järnvägsmarknaden och
delningen med Banverket 1988 ville man från SJ fjärma den kungliga
kronan och ett nytt designprogram tog fram. Resultatet blev dagens SJ-logo, av många kallad Den döende svanen eller Falukorven. Uniformerna
började bytas fullt ut 1991 (jag känner inte till något reglemente).
Uniformsgarnityret var
i början av gul metall men har sedan ersatts med
dito av vit metall. Man ville snart särskilja vissa trafikslag och
personalen på X2000tågen fick en egen uniform, vilken i viss mån har
stått modell för den som används idag. Personalen på Kustpilen, Y2-tågen
som först gick på Blekinge Kustbana (Karlskrona)-Malmö C bytte också
tidigt sin blåa SJ-uniform mot en likadan i en brun-röd färg.
Den kritik som möjligen kan riktas mot dagens
uniform är att den på intet sätt är utmärkande, vilket i mycket har
varit ett önskemål från en kanske inte längre så stolt personalkår. Man
kan inte längre direkt se på tex. en lokförare att han tillhör SJ, om
han inte tydligt på egen inrådan bär ett tjänstetecken eller namnbricka,
där f ö namnet i stor grad försvunnit och på densamma står numer endast
funktionen, t ex. Lokinstruktör. Något mer profilerad är tågpersonalen
men kritik kan vara att dessas kostymer kanske mer hör hemma i en
hotelllobby. Till sist verkar även uniformsmössan försvunnit, i vilket
vi kan fundera över senare.