Uniformer vid järnvägen
Uniformer infördes på ett tidigt stadium vid
Europas järnvägar. Banornas organisation var uppbyggd efter militära
mönster och ofta var gamla fortifikationsofficerare starkt engagerade i
järnvägsprojekten. Självfallet ville dessa inte mista sina stiliga
uniformskläder bara för att de övergick i civil tjänst, och vips så var
järnvägsuniformen född. De tidigaste uniformerna är också nära nog
kopior av flottans dito från samma tid.
I Sverige kan de första ansatserna till
järnvägsuniformer spåras i t.ex. "Reglor för Wagnförare vid
Christinehamns Jernväg" av år 1850, där det påpekas att:
"Wagnförare skall alltid under körningstiden ha sin bricka med
wagnens nummer på hatten eller mössan (---)".
Till vänster en av de äldsta knapparna för betjänte
från Bergslagernas Järnvägar.
Det bevingade järnvägshjulet blev snart varumärke
för järnvägen på olika slags trycksaker men i fråga om uniformer
dominerade här i landet loksiluetten som symbol långt in på 1870-talet.
Detta hängde förmodningen samman med att SJ och de allra tidigaste
järnvägarna skaffade sin första materiel från England, där
loksiluetten
och inte det bevingade hjulet var den vanligaste symbolen. Flera
järnvägar ska dessutom ha beställt sina första uniformsknappar också
just från England.
Till vänster ett tidigt bevingat
hjul för betjänte med järnvägens monogram, WAJ, Wäxjö - Alvesta
Järnväg.