Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Malmö - Kontinentens Järnväg, MKontJ. Den 31 kilometer långa järnvägen Malmö - Trelleborg Nedre öppnades för allmän trafik 5 oktober. Röstånga - Eslövs Järnväg, REJ. Den 21 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 28 november. Järnvägen sammanslogs 1 januari 1921 med Klippan - Röstånga Järnväg, KRJ. De båda järnvägarna fick därefter namnet Klippan - Eslövs Järnväg, KEJ. Klagshamn - Tygelsjö Järnväg, KTJ. Den 4 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 26 oktober. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan hösten 1897. Malmö - Genarps Järnväg, MGJ. Den 1 kilometer långa bibanan Bokskogens övre - Bokskogens nedre öppnades för allmän trafik i juni månad. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrov gauge private railways) Klintehamn - Roma Järnväg, KlRJ, spårvidd 891 mm. Den 23 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 21 september. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan 8 november 1897. Rimbo - Sunds Järnväg, spårvidd 891 mm. Den 39 kilometer långa järnvägen Rimbo - Häverösund öppnades för allmän trafik 18 december. Järnvägen ingick från 1 januari 1909 i Stockholm - Roslagens Järnvägar, SRJ. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1898.html senast uppdaterad 2022-12-28 |