Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001.
Development of the Swedish
railways year 1856 - 2001

Förändringar år
1867
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Nordvästra stambanan, den 34
kilometer långa bandelen Charlottenberg - Arvika öppnades för allmän
trafik 11 oktober.
Normalspår enskilda järnvägar
(standard gauge private railways)
-
Arboga - Köpings Järnväg,
AKJ den 16 kilometer långa bandelen
Arboga - Köping öppnades för allmän trafik 1 oktober.
Smalspår enskilda järnvägar (narrow
gauge private railways)
-
Uddevalla - Vänersborg - Herrljunga Järnväg,
UWHJ, den 13 kilometer långa
bandelen Grästorp - Håkantorp öppnades för allmän trafik 17 maj. Därmed var
hela UWHJ öppnad för trafik.

 |
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
|
Returtåg till
"Sveriges järnvägar" innehållsförteckning |

© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1867.html senast uppdaterad
2022-12-26
 |