Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001
Förändringar
år 1866
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Östra
stambanan, den 48 kilometer långa bandelen Katrineholm
- Norrköping, öppnades för allmän trafik
3 juli.
-
Norra
stambanan, den 66 kilometer långa bandelen Stockholm
- Uppsala, öppnades för allmän trafik 20 september
-
Nordvästra
stambanan, den 61 kilometer långa bandelen Laxå
- Kristinehamn, öppnades för allmän trafik 2 december.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
- Ystad
- Eslövs Järnväg (YEJ) bandelen Bjärsjölagård
- Eslöv, 29 kilometer, öppnades för allmän
trafik 11 maj. I och med denna bandels öppnande var hela
YEJ öppen för allmän trafik
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- Köping
- Uttersbergs Järnväg (KUJ)
spårvidd 1093
mm, 34 kilometer öppnades för allmän trafik
1 juni. Redan sen i december 1864 hade provisorisk godstrafik
förekommit till Kolsva och från 11 september förekom
provisorisk persontrafik på hela sträckan.
Mellan Kejsartorp och Svansbo (sjön Lillsvan) öppnades
en 2 kilometer lång bibana för allmän
godstrafik 1 juni.
- Uddevalla - Vänersborg - Herrljunga Järnväg
(UVHJ) spårvidd 1217 mm. Bandelen Uddevalla - Salsta, 46
kilometer samt bandelen Herrljunga - Vara 22 kilometer,
öppnades för allmän trafik 17 oktober .
Bandelen Salsta - Grästorp, 5 kilometer, samt bandelen
Vara - Håkantorp, 6 kilometer, öppnades för
allmän trafik 15 december.
|
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
|
Returtåg till "Sveriges
järnvägar" innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1866.html senast uppdaterad
2022-12-26
|