Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001 Förändringar år 1862 Tillkommit under året (addition during the year): Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways). - På Västra stambanan öppnades den 9 kilometer långa bandelen Gnesta - Björnlunda för allmän trafik 15 maj. Den 21 kilometer långa bandelen Björnlunda - Sparreholm öppnades för allmän trafik 1 augusti. Den 75 kilometer långa bandelen Hallsberg - Töreboda öppnades för allmän trafik 1 augusti. Den 103 kilometer långa bandelen Sparreholm - Hallsberg öppnades för allmän trafik 8 november. I och med den föregående bandelens färdigställande hade Västra stambanan fullbordats. Stockholm och Göteborg hade knutits samman med järnväg. - 1832 tog en resa med diligens Göteborg - Stockholm fyra och ett halvt dygn. Man övernattade i Sollebrunn, Mariestad, Örebro och Västerås. Sedan Västra stambanan öppnats för trafik gick samma resa på 14 timmar!
- På
Södra stambanan
öppnades den 37 kilometer
långa bandelen Falköping Ranten - Mullsjö för allmän trafik 8
november. - Statsbanan Örebro - Hallsberg, 25 kilometer, öppnades för allmän trafik 1 augusti 1862.- Arbetet med Statsbanan Örebro - Hallsberg påbörjades i juni 1860.
sv_jarnvagar_1862.html senast uppdaterad 2022-12-26
|