Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001

Förändringar år
1861
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge
Swedish state railways)
- På
Västra stambanan
öppnades den 10 kilometer
långa bandelen Saltskog (Södertälje övre) - Järna för allmän trafik 1
juni. Den 18 kilometer
långa bandelen Järna - Gnesta öppnades för allmän trafik 1 oktober.
Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge
private railways)
- Den 15
kilometer
långa Söderhamns
Järnväg (Söderhamn - Bergvik) med
spårvidd 1217 mm öppnades för allmän trafik 11 september.
Redan några månader tidigare hade banan öppnats för provisorisk gods-
och persontrafik, 15 mars respektive 3 juli.

 |
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
|
Returtåg till "Sveriges järnvägar"
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1861.html senast uppdaterad
2022-12-26
|