Föregående sida
De olika skifferbrotten hade sedan 1833 en gemensam bana till hamnen i Portmadoc, som 1863 utrustades med ånglok och då mer definitivt fick flänshjul och spårvidden 23,75" = 603 mm. Banan är ännu kvar som museibana. C E Spooner vid Festiniog Railway var mycket stolt över de små ånglokens prestationer, som möjliggjordes genom det för den tiden mycket höga ångtrycket 12 kp/cm2, och han beskrev banan i en mängd tidskriftsartiklar och demonstrationer för intresserade, t ex från Indien och Ryssland, men även C A Pihl från Norge och baningenjören O S Sandberg från Jönköping besökte banan 1870. Spooner rekommenderade då hellre spårvidder 30-33" = 762-838 mm för att få bättre plats för eldstaden. Efter en katastrofalt regnig sensommar i Frankrike 1875 när man inte kunde köra på åkrarna vid familjegodset Petit-Bourg vid skördetid konstruerade Paul Décauville ett system av flyttbara spår, ursprungligen med 400-500 mm spårvidd för hästdrift, men sedan Paul 1876 besökt Festiniog Railway i Wales och sett att det gick att bygga lok med så små spårvidder, konstruerade han om systemet 1877 för 600 m spårvidd och ångloksdrift. Eldprovet var världsutställningen i Paris 1889, när ett sådant system svarade för transporterna av 421 000 ton gods och 52 miljoner utställningsbesökare med hjälp av sex lok. När utställningen var slut såldes materielen till ångspårvägar dels i Royan norr om Bordeaux, dels till Helsingborg - Råå - Ramlösa, där de gick tills trafiken 1906 hade vuxit så starkt att man måste ersätta banan med en normalspårig elektrisk spårväg och industribana. (Bilden visar Kosta Järnvägs lok "PYSEN". Spårvidd 600 mm. Foto: Svenska Järnvägs- föreningens minnes- skrift 1876-1926).
Spårvidder under 600 mm är sällsynta, utom i gruvor, eftersom en häst kan ha svårt att sätta hovarna rätt på så smalt utrymme, men 22" engelskt mått = 559 mm eller avrundat uppåt 560 mm fanns åtminstone på ett stort industribanenät inom Sandvikens järnverk liksom vid Guiness bryggerier på Irland. Den i vissa sammanhang nämnda spårvidden 22 verktum = 544 mm för vissa banor i Värmland beror däremot på en slarvig uppgift i Adelskölds memoarer, där han dessutom på en annan säger två fot för samma banor, som faktiskt enligt bevarade ritningar hade 28 verktum = 693 Går man till ännu smalare spår är det längre fråga om riktiga banor i full skala, utan stora modelljärnvägar för turister. Flera kända med spårvidd 15" = 381 mm finns i England. Listan över spårvidder
är alltså mycket lång, även för banor
som planerats för mer än de lokala behoven, och internationellt
har det funnits ännu fler i Wales, Italien och Irland. Till sidans början Till innehållsförteckningen © Rolf Sten spv_erik_4..html senast uppdaterad 11 mars 2002av Rolf Sten |