Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
Statens Järnvägar
med föregångare
1855 års organisation
Av Anders
Jansson |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Organisationsform 1855 års organisation
Chefen för Statens järnvägsbyggnader
Väsentliga förändringar
• Nils Ericson gavs befogenhet att efter eget beprövande och på eget ansvar
ordna verksamheten vid anläggning och trafikering av statens järnvägar.
Genomförande och förändringar
1855-01-22: Bemyndigande givet.
1863-01-01: Bemyndigande återkallat vid 1863 års omorganisation. Verksamhet
överförd till Statens järnvägsbyggnader samt Statens järnvägstrafik.
Instruktion
1855-01-31: Instruktion för Nils Ericson att utöva högsta ledningen av
järnvägsbyggnaderna och trafiken på de öppnade banlinjerna.
Centrala förvaltningsenheter 1855 års organisation
Chefen för statens järnvägsbyggnader
1855-01-22: Inrättad. Chefen var utsedd av Kungl. Maj:t med bemyndigande att
på eget ansvar ordna verksamheten.
1863-01-01: Indragen vid 1863 års omorganisation. Verksamhet överförd till
av Styrelsen för statens järnvägstrafik samt Styrelsen över statens
järnvägsbyggnader.
Järnvägsbyrån
Chefsexpeditionen
Successiv uppbyggnad av en central förvaltning.
1863-01-01: Indragen vid 1863 års omorganisation. Verksamhet överförd till
Styrelsen för statens järnvägstrafik samt Styrelsen över statens
järnvägsbyggnader.
Västra stambanan från Stockholm
Successiv uppbyggnad av en regional förvaltning för linjen
Stockholm–Hallsberg.
1862-05-20: Omvandlad till 1:a trafikdistriktet.
Västra stambanan från Göteborg
Successiv uppbyggnad av en regional förvaltning för linjerna
Göteborg–Hallsberg–Örebro och Falköping–Jönköping.
1862-05-20: Omvandlad till 2:a trafikdistriktet.
Södra stambanan från Malmö
Successiv uppbyggnad av en regional förvaltning för linjen Malmö–Jönköping.
1862-05-20: Omvandlad till 3:e trafikdistriktet.
Regionala förvaltningsenheter 1855 års organisation
Distrikt
Linjeorganisation för regionala och lokala förvaltningsenheter inom ett
geografiskt område. Distriktschefen var organisatoriskt underställd chefen
för Statens järnvägsbyggnader. Befattningen upprätthölls av en intendent.
1862-05-20: Bildade vid distriktsindelning.
1863-01-01: Överförda till Statens järnvägstrafik vid 1863 års
omorganisation.
Färdiga banan
Linjeorganisation inom distrikt för drift och underhåll av färdiga linjer.
1862-05-20: Bildad vid distriktsindelning.
1863-01-01: Verksamhet överförd till Statens järnvägstrafik vid 1863 års
omorganisation.
Byggnadsavdelningen
Linjeorganisation inom distrikt för nybyggnad av linjer.
1862-05-20: Bildad vid distriktsindelning.
1863-01-01: Verksamhet överförd till Statens järnvägsbyggnader vid 1863 års
omorganisation.
1:a trafikdistriktet – Stockholm
1862-05-20: Bildat vid distriktsindelning genom omvandling av
förvaltningsenheten Västra stambanan från Stockholm.
1863-01-01: Ombildat till Statens järnvägstrafiks 1:a trafikdistrikt.
Omfattning 1862-12-31
• Stockholm-Hallsberg med sidobana till Södertälje.
2:a trafikdistriktet – Göteborg
1862-05-20: Bildat vid distriktsindelning genom omvandling av
förvaltningsenheten Västra stambanan från Göteborg.
1863-01-01: Ombildat till Statens järnvägstrafiks 2:a trafikdistrikt.
Omfattning 1862-12-31
• Göteborg-Hallsberg.
• Falköping-Mullsjö.
• Hallsberg-Örebro.
3:e trafikdistriktet – Malmö
1862-05-20: Bildat vid distriktsindelning genom omvandling av
förvaltningsenheten Södra stambanan från Malmö.
1863-01-01: Ombildat till Statens järnvägstrafiks 3:e trafikdistrikt.
Omfattning 1862-12-31
• Malmö-Liatorp.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Anders Jansson & Rolf Sten
sj_org-002_1855.html senast uppdaterad
2009-11-08
|