Järnvägar i historien
Sveriges Järnvägars historia - databank Utgåva 1 -- 1996-03-31
Sammanställd av Lars-Olof Karlsson, Ängelholm |
Datum | Händelser år ca. 2945 f Kr |
|
|
Vagnen införs i Mesopotamien och
Indien (Chronik der Technik = CdT, s 13). |
Datum | Händelser år ca. 2810 f Kr |
|
|
De första träbåtarna
används på Nilen (CdT s 16). |
Datum | Händelser år ca. 2245 f Kr |
|
|
Stenblocksvägar för
vagnar används av Babylonerna. |
Datum | Händelser år ca. 900 f Kr |
|
|
Träbroar förekom över sumpmarker, där längsgående bjälkar hindrade fordonen att glida av och de styrdes rätt. Sådana
"banor" förekom i nuvarande Tyskland och England (M.J.T Lewis Early Wooden Railways, utg 1970, s 2 , i fortsättningen EWR). |
Datum | Händelser år ca. 600 f Kr |
|
|
En stenlagd väg med huggna spår byggs över sundet vid Korint, Grekland, för att transportera skepp på hjulförsedda vagnar.
Byggaren, eller den som planerade och satte igång arbetet hette Periander, och verksamheten fortsatte till ca. 800 e Kr. (EWR s 2). |
Datum | Händelser år ca.1350 |
|
|
Den första kända illustrationen av något som liknar en järnvägsvagn finns
på ett fönster från denna tid i domkyrkan i Freiburg-im-Breisgau, Tyskland (EWR s 9). |
Datum | Händelser år 1437 |
|
|
Det första kända omnämnandet av ett lutande plan för hjulförsedda fordon (tidigare lutande plan där båtar drogs upp hjälp av hästar eller män var kända i bl a Kina sedan 219 f Kr och i Holland,
med vattenhjulsdrift, på 1100-talet) som drevs av en hästvandring i Fusina vid Venedig. Det var en förbindelse mellan floden Brenta och havet vid Venedig. (The Brecon Forest Tramroads, EWR s 43). |
Datum | Händelser år 1556 |
|
|
Georgius Agricola ger en utförlig beskrivning av gruvhundar
och deras användning i sin bok "De Re Metallica" (EWR s 20 m fl). |
Datum | Händelser år 1600 |
|
|
Den holländske matematikern Simon Stevin bygger en "segelbil" och uppnår på 67 km en medelhastighet
av 33,8 km/h. Fordonet rymmde 28 personer. Resan företogs på Nordsjöns sandstrand (CdT s 114). |
Datum | Händelser år 1603 |
|
|
Den första kända rälsvägen i Storbritannien byggs 1603-04 Strelley - Wollaton,
Nottinghamshire, 2 miles. Nedlagd ca. 1618 då gruvan var slutbruten (EWR s 90). |
Datum | Händelser år 1680 |
|
|
Sir Isac Newton, GB, gör detaljerade ritningar till ett
ånglok, som dock aldrig byggs (Pioneer Railroads s. 5, SvJvm arkiv). |
Datum | Händelser år 1698 |
|
|
Enligt engelsk källa, "Early Wooden Railways" sid 52 (av M J T Lewis, utg London 1970): A powered incline on a longer railway
is first recorded at the Humboberg copper-mine near Smedjebacken in Dalarna, Sweden, in 1698 where the plane was driven by a water wheel". |
Datum | Händelser år 1711 |
|
|
Den första kända svenska spårgående vagnen
omnämns, Falu Koppargruva ,se dock 1698! (EWR s 71). |
Datum | Händelser år ca.1750 |
|
|
Vagnar med trähjul, rullar, med "flänsar", finns noterade i gruvor i Banatområdet, nuvarande Rumänien. En bevarad vagn finns i Berlin, en i Bochum, men enl EWR härstammar dessa troligen från mitten av 1800-talet och är ej så gamla som
åtminstone Berlin (1500-talet) hävdar. Enligt Alfred Gottwald på museet i Berlin så har man inte kontrollerat åldern. Även han är alltså tveksam till att den är särskilt gammal. Bochumvagnen lär ha varit i bruk ända till omkring 1930. (EWR s 83). |
Datum | Händelser år 1758 |
|
|
Den första järnvägen med koncession (Act of Parliament) byggs i England, Middleton
Colliery Railway i Leeds (koltransporter). Banan finns ännu kvar, nu som museijärnväg. |
Datum | Händelser år 1767 |
|
|
Järnskenor lagda på trärälerna används första gången av Richard Reynolds i Coalbrookdale
(Jernbanens Hvem Hvad Hvor, JHHH s. 26). En häst kan då dra tio gånger mer på träskenor (CdT s 146). |
Datum | Händelser år 1769 |
|
|
Nicolas-Joseph
Cugnots ångvagn i Frankrike. |
Datum | Händelser år 1776 |
|
|
James Watt bygger sin
första enkelverkande ångmaskin (JHHH). |
|
Engelsmannen Curr förser gjutjärnsskenor
med en utvändig fläns (JHHH s 26,). |
Datum | Händelser år 1782 |
|
|
James Watt konstruerar en dubbelverkande ångmaskin
med roterande axel. (JHHH) (1781 enl CdT s 156). |
Datum | Händelser år 1783 |
|
|
Bröderna Montgolfiers varmluftballong
i Frankrike (CdT s 154). |
Datum | Händelser år 1784 |
|
|
William Murdock bygger ett landsvägslokomotiv som han provkör en natt i utkanten av Redruth, Cornwall
(livfullt beskrivet i Pioneer Railroads, s 6). JHHH säger år 1786. J B Snells Early Railways Säger 1784, s 12. |
|
James Watt ansöker om patent på att bygga maskiner för transport av
resande och gods. Patentet löper ut 1800 utan att någon maskin byggts. (JHHH). |
Datum | Händelser år 1791 |
|
|
Svensken Carl Högström
gör ett förslag till järnväg. |
Datum | Händelser år 1798 |
|
|
Höganäs järnväg öppnar. Första tidigare dokumenterade
järnvägen i Sverige ovan jord. Jfr dock Humboberg 1698 ovan. |
|
Trevithick har byggt
en fungerande ångloksmodell. |
Datum | Händelser år 1802 |
|
|
Den första fungerande ångbåten,
"Charlotte Dundas" i Skottland (CdT s 167). |
Datum | Händelser år 1803 |
|
|
Den första järnvägen för allmän
(gods)trafik i England, Surrey Iron Railway. |
|
Richard Trevithicks första lok provas i Coalbrookdale. Smalspår, 914 mm (3'). Släta
hjul för gång på flänsat spår. (ER s 13 säger 1802). Detta måste vara det första smalspårsloket. |
|
Räler av smidesjärn
i England. (CdT s 168). |
Datum | Händelser år 1804 |
|
21/2 |
Världens första fungerande lok i kommersiellt bruk (det andra byggt av Trevithick) på Pen-y-darren
Tramway i South Wales. (ER säger 13/2, s 13), spårvidd 4' 2" = 1269 mm. Beskrivning ER s. 13. |
Datum | Händelser år 1807 |
|
|
The Oystermouth Rail Way, Swansea - Mumbles, Wales,
kör som första järnväg persontrafik mot betalning. Hästdrift. |
Datum | Händelser år 1808 |
|
|
Trevithicks modifierade lok "Catch me who Can" körs
i London. Första gången betalande resenärer dras av ett lokomotiv. |
|
Skenor av smidesjärn i stället för
gjutjärn används för första gången i England. |
Datum | Händelser år 1809 |
|
|
En kärra med tackjärnshjul på
tackjärnsräls är känd från Falu Koppargruva. |
Datum | Händelser år 1812 |
|
|
Det första loket som kommer att göra verklig nytta byggs av Matthew Murray (med licens från Trevithick) för Middleton Colliery Railway i Leeds.
Spårvidd 1530 mm (5' 3/4"). Kuggstång vid ena rälen och kugghjul på loket. Loken hette "Prince Regent" och "Salamanca". I trafik från 12/8. (ER s. 15). |
Datum | Händelser år 1813 |
|
|
Middleton Colliery Railway i Leeds köpte ytterligare två
lok. Dessa fyra användes sedan i över 30 år på banan. (CdT s 180). |
|
Lokomotiven "Puffing Billy" och "Wylam Dilly" på Wylam Colliery Railway. Byggare William
Hedley. I drift till 1862. De båda loken är idag världens äldsta bevarade lok. (ER s. 16). |
|
Karl F Drais bygger
den första cykeln (CdT s 181). |
Datum | Händelser år 1814 |
|
|
George Stephenson bygger sitt första lok, "Blücher", vid Killingworth,
nära Newcastle-upon-Tyne. Loket hade flänslösa hjul för drift på flänsat spår. |
|
William Brunton S:r bygger lokomotiv som sparkar sig fram, "Bruntons Mechanical Traveller".
Det första testas på Butterley Companys linje i Crich, det andra vid Newbottle Colliery nära Newcastle. |
Datum | Händelser år 1816 |
|
|
I Berlin visas det första tyska ångloket mot avgift. Det kom dock aldrig i
nyttigt arbete, utan blev ombyggt till stationär ångpump ( Die Lokomotive, 1916 s 242). |
|
Sveriges första ångbåt,
"The Witch of Stockholm". |
Datum | Händelser år 1819 |
|
|
"Savannah" blir den första
ångbåten att korsa Atlanten (CdT s 187). |
Datum | Händelser år 1820 |
|
|
Den första valsade rälen, av smidesjärn.
Birkinshaw, Durham, GB (JHHH s. 27, CdT s 190). |
Datum | Händelser år 1824 |
|
|
USAs första lok, tillverkat av John Stevens rullar
på en rundbana i Hoboken, NJ (Pioneer Railroads s 19, ER s 24). |
Datum | Händelser år 1825 |
|
27/9 |
Öppnas världens första lokomotivjärnväg, Stockton - Darlington. Loket "Locomotion No. 1" byggs av George Stephenson.
Det första loket att ha drivhjulen kopplade med en koppelstång. Persontågen dras normalt med häst. (ER s 22, CdT s 196). |
Datum | Händelser år 1826 |
|
|
Det första hållbara fotografiet tas
av Niepce, exponeringstid åtta timmar (CdT s 185). |
Datum | Händelser år 1827 |
|
|
Första järnvägen för allmän trafik på den europeiska kontinenten,
hästbanan Budweis - Trojanov (till Linz 1832). Hästdrift till 1872. |
|
Det första sexkopplade lokomotivet,
"Royal George", byggs av Hackworth. |
Datum | Händelser år 1828 |
|
1/10 |
Öppnar första järnvägen i Frankrike (slutlig sträckning Lyon - St Etienne, 1828 öppnar
första delen). Persontrafik dock från 1832. Häst- och gravitationsdrift till 1844. (ER s 27). |
|
Tvärslipers används för
första gången vid en järnväg, LMR i GB. |
Datum | Händelser år 1829 |
|
|
Rainhill trails 6 -
14 oktober (bl a JHHH s 37, ER s 35). |
|
Gustaf af Uhr motionerar i Riddarhuset
om en järnväg mellan Mälaren och Hjälmaren. |
|
Svensken C.A. Olivecrona studerar järnvägar i England
(Kungliga Väg- och Vattenbyggnadskåren 1851 - 1937, s 321). |
|
Första lokomotivjärnvägen i USA, Delaware & Hudson, med loket
"Stourbridge Lion". Banan hade spårvidden 1295 mm (4' 3") (ER s 26). |
|
Ett lok byggt av Marc Séguin prövas i Frankrike.
Det är först med att ha en panna med flera tuber (ER s 27). |
Datum | Händelser år 1830 |
|
24/5 |
Öppnas första järnvägen med allmän gods- och persontrafik i USA, B&O öppnar mellan Baltimore
och Ellicott's Mills. Till att börja med hästdrift. Litt. Common roots - separate branches. |
15/9 |
Invigs Liverpool - Manchester. Den första moderna järnvägen
mellan två större orter, byggd för ånglokdrift (ER s 38). |
|
Stephensons
lok av "Planet" typen. |
|
Loket "Tom Thumb" tävlar
(och förlorar) mot en häst. (ER s 27). |
Datum | Händelser år 1831 |
|
|
Boggievagnar införs i USA vid B&O av Ross
Winans, banans ingenjör (The American Passenger Car s 9). |
Datum | Händelser år 1832 |
|
|
Det amerikanska loket "Experiment" var först med boggie.
Mohawk & Hudson RR. Det påstås också ha uppnått 128 km/h. |
|
Matthias Baldwin bygger sitt första lokomotiv "Old Ironside" (en trogen kopia av Stehpensons
"Planet" typ) till Philadelphia, Germantown & Norristown RR (Pioneer Railroads, s. 34). |
|
Engelsmannen Charles Fox
uppfinner växeln med tungor (CdT s 207). |
Datum | Händelser år 1833 |
|
|
En "ångtrumpet" används för första gången på ett lok,
Leicester & Swannington Railway, som följd av en plankorsningsolycka. |
|
Richard Trevithick
(*1771) avlider. |
Datum | Händelser år 1834 |
|
17/12 |
Öppnar första järnvägen på Irland, Dublin - Kingstown (nu Dun Laoghaire).
Normalspår, men 1857 ändrat till "Irländskt normalspår", 1600 mm (5' 3"). |
Datum | Händelser år 1835 |
|
5/5 |
Öppnar den första belgiska järnvägen, Bruxelles
- Malines (Mecheln?). Den första statsägda järnvägen. |
7/12 |
Öppnar den första tyska
järnvägen, Nürnberg - Fürth (CdT s 212). |
Datum | Händelser år 1836 |
|
|
Den första järnvägen i Kanada,
St. Lawrens - St John, spv 1676 mm (5' 6"). |
|
Den första sovvagnen, Cumberland Valley Railroad i USA,
(men enl. G. 1837 och enligt ARPC s. 204 troligen först 1838). |
Datum | Händelser år 1837 |
|
|
Den första "riktiga" järnvägen i
Österrike, Wien - Floridsdorf / Deutsch Wagram. |
|
Svensken C.G.Beijer studerar järnvägar i Ryssland, och 1838
i USA (Kungliga Väg- och Vattenbyggnadskåren 1851 - 1937, s. 321). |
|
Första ryska järnvägen St Petersburg - Tsarskoe Selo öppnas. Delsträcka
öppnad för hästdrift redan 1836. Spårvidd 1829 mm (6'), senare normaliserad till 1524 mm. |
|
Det första loket exporteras från
USA, det går till Leipzig - Dresden i Tyskland. |
Datum | Händelser år 1838 |
|
|
Telegraf börjar användas
vid järnvägen, Paddington - Drayton, GB. |
|
Första
postkupén i England. |
|
USA har 3200 km järnväg, Storbritannien
2000 (Pioneer Railroads s. 54). |
|
Den första sovvagnen, Cumberland Valley RR, sträckan Harrisburg
- Chambersburg, Pennsylvania, USA. Se även 1836 (ARPC s 204). |
Datum | Händelser år 1839 |
|
20/9 |
Öppnar den första järnvägen
i Holland, Amsterdam - Haarlem. Bredspårig. |
3/10 |
Öppnar den första järnvägen
i Italien, Napoli - Portici. |
|
Bradshaw ger för första gången
ut "Bradshaw's Railway Timetable" i England. |
|
Thomas Edmondson gör sina första kartongbiljetter
för Newcastle & Carlisle Railway i England. |
Datum | Händelser år 1841 |
|
|
Thomas Cook kör det första utflyktståget
från Leicester till Loughborough. |
Datum | Händelser år 1842 |
|
|
Den första större järnvägsolyckan, i Meudon, mellan
Paris och Versailles, F, 48 personer omkommer (ER s 75). |
|
Den första semaforen,
vid Croydonbanan, GB (1841 enl G). |
|
Det första eldrivna tåget provas utan framgång
av Robert Davidson mellan Edinburgh och Glasgow i Skottland. |
|
Samuel Colts
revolver (CdT s 229). |
|
Den första
pilsnern bryggs i Pilsen. |
Datum | Händelser år 1844 |
|
|
Den första järnvägen i Schweiz, Basel - St. Ludwig (I Frankrike, nu
St Louis), Den första järnvägen inom landet öppnar 1847 mellan Zürich och Baden. |
|
Lag i England "the Regulation of Railways Act" bestämmer att varje järnväg måste köra minst ett åg om dagen med tredjeklassvagnar
och en biljettavgift på högst 1 penny per mile. Samma lag föreskrev också att tredjeklassvagnar måste vara försedda med tak. |
Datum | Händelser år 1845 |
|
|
Greve Adolf Eugene von Rosen får kungligt
tillstånd att anlägga järnvägar i Sverige. |
Datum | Händelser år 1846 |
|
|
Den första järnvägen i Ungern, Pest - Vacz, öppnar.
En tidig hästbana öppnades redan 1827 mellan Pest och Köbanya. |
|
En kunglig kommitté i England fastställer att
normalspåret ska gälla för framtida linjer som byggs. |
Datum | Händelser år 1847 |
|
26/6 |
Invigs Danmarks första järnväg, Köpenhamn - Roskilde, av Christian VIII. (dock var banan
Altona - Kiel öppnad 1844 i det som då var danska hertigdömmet Schleswig-Holstein, ej kungariket!). |
Datum | Händelser år 1848 |
|
30/10 |
Öppnar den första järnvägen
i Spanien, Barcelona - Mataro. |
|
Carl Edward Norström skickas till England och USA för att studera järnvägar och året
därefter till Belgien och Tyskland. (Kungliga Väg- och Vattenbyggnadskåren 1851 - 1937, s 182 ff). |
|
George Stephenson
(*1781) avlider. |
Datum | Händelser år 1849 |
|
5/9 |
Öppnas Fryckstad - Clara Elf, allmän godstrafik, hästdrift,
Sveriges första järnväg för allmän trafik av Fryckstad jvg. |
|
Sveriges första
ångsåg, utanför Sundsvall. |
|
Containertrafik för första
gången på järnväg, Camden & Amboy RR, USA. |
Datum | Händelser år 1850 |
|
6/9 |
Öppnar Kristinehamn - Sjöändan,
allmän godstrafik, hästdrift. |
|
Första prov med compoundlok
i England, Eastern Counties Railway. |
|
Sverige
har 3,5 milj invånare. |
Datum | Händelser år 1851 |
|
|
Första järnvägsfärjan,
Firth of Forth, Skottland (CdT s 245). |
|
Luftballong Köpenhamn
- Lomma, först över Öresund. |
|
Utställning
i Crystal Palace, London. |
Datum | Händelser år 1852 |
|
|
Akrells
stamlinjeplan. |
|
C Adelsköld studerar järnvägsbygge i Belgien, England, Frankrike, Norge, Tyskland o
Österrike. Så gör även L M Nordenfelt (Kungliga Väg- och Vattenbyggnadskåren 1851 - 1937, s 321). |
Datum | Händelser år 1853 |
|
18/3 |
Öppnar den första järnvägen i Indien, Bombay
- Thana. Spårvidden, 1676 mm (5' 6") blev standard i Indien. |
I september |
Öppnas Lillfors - Storfors,
godstrafik, hästbana av Kroppa jvg. |
|
Proposition i
riksdagen om SJs anläggning. |
|
Öppnar Yngs - Daglösen,
godstrafik, hästbana m lutande plan. |
|
"Förstlingen" tillverkas i Eskilstuna, första loket att
både tillverkas och användas i Sverige (finns bevarad vid SvJvm). |
|
Första elektriska telegrafen i Sverige, mellan Stockholm
och Uppsala. Kongliga Elektriska Telegraf-Werket bildas. |
|
Krimkriget
bryter ut. |
Datum | Händelser år 1854 |
|
4/7 |
Öppnas Nykroppa - Gammalkroppa,
godstrafik, hästbana av Kroppa jvg. |
1/9 |
Öppnas den första järnvägen
i Norge öppnas, Kristiania - Eidsvoll. |
|
Beslöt 1853 års riksdag att
staten skulle anlägga och driva stambanorna. |
|
Öppnas Finspång -
Lotorp, hästbana, industribana. |
|
Första loket för KHJ lossas
i Göteborg, det andra i Sverige. |
|
KHJ personvagn C
35 (finns bevarad vid SvJvm). |
|
KHJ personvagn CD
40 (finns bevarad vid SvJvm). |
|
Järle
stationshus byggs. |
|
Första järnvägen över Alperna,
Semmeringbanan, öppnar i Österrike. |
|
Första järnvägen i Australien med ångloksdrift,
Melbourne - Sandridge, öppnar. Spårvidd 1600 mm (5' 3"). |
|
Barnkrubba
i Stockholm. |
Datum | Händelser år 1855 |
|
22/1 |
Får Nils Ericson uppdraget att
leda arbetet vid statens järnvägsbyggnader. |
30/4 |
Tas första spadtaget
på SJs byggnad utanför Alingsås. |
|
G M Nerman studerar järnvägsförvaltning i Danmark, Tyskland
och österrike (Kungliga Väg- och Vattenbyggnadskåren 1851 - 1937, s 321). |
|
SJs första lok, byggnadsloken
"Ajax" och "Titan" anländer från England. |
|
Loket "Fryckstad"
(finns bevarad vid SvJvm). |
|
Sveriges första
frimärke, blå 4 Skilling Banco. |
|
Telegrafverket får utlandsförbindelse
i och med att en kabel läggs under Öresund. |
|
Henry Bessemer får patent
i England på ny stålframställningsmetod. |
Datum | Händelser år 1856 |
|
5/3 |
Öppnas Örebro - Dylta (Ervalla), prov. godstrafik (KHJ
tillsammans med NEJ den första lokomotivjärnvägen i Sverige) av KHJ. |
5/3 |
Öppnas Nora - Dylta (KHJ tillsammans med
NEJ den första lokomotivjärnvägen i Sverige) av NEJ. |
I april |
Öppnas Nora - Örebro,
provisorisk persontrafik av KHJ/NEJ. |
5/6 |
Öppnas Örebro
- Dylta (Ervalla) av KHJ. |
23/6 |
Öppnas Kärrgruvan - Ängelsberg (enl Norling)
(omkr. 20/10 enligt annan källa) av Norbergs jvg. |
1/7 |
Persontrafik och
lokdrift på Frykstads Jvg. |
28/10 |
Öppnar den första järnvägen
i Portugal, Lisboa - Carregado. |
1/12 |
Öppnas Göteborg - Jonsered, tillsammans med
Malmö - Lund SJs första bandelar att öppnas för trafik av SJ. |
1/12 |
Öppnas
Malmö - Lund av SJ. |
|
SJ B 43 "Prins August", ur första
lokuppsättningen vid SJ (finns bevarad vid SvJvm). |
|
SJ personvagn A 103, ur första vagnuppsättningen
vid SJ (finns bevarad vid SvJvm). |
|
Motala Verkstad bygger
ångfartyget "Skibladner" till Norge. |
|
Den första järnvägen i Afrika, Alexandria
- Cairo, öppnar i Egypten. Normalspår. |
|
I USA tillverkar
Brown ett leksakståg med urverk. |
|
Krimkriget
tar slut med fred i Paris. |
Datum | Händelser år 1857 |
|
1/7 |
Öppnas Åtvidaberg
- Bersbo av ÅBJ. |
10/8 |
Öppnas Gävle
- Kungsgården av GDJ. |
26/8 |
Öppnas
Dylta - Arboga av KHJ. |
1/9 |
Öppnas Sandarne - Askesta,
(ev först 5/8 1858) av MaSJ. |
16/12 |
Öppnas Jonsered
- Vårgårda av SJ. |
23/12 |
Öppnas
Lund - Örtofta av SJ. |
|
Öppnas hästbanan (industribana)
Österströms järnväg. |
|
SJs centrala förvaltning
flyttar till Stockholm. |
|
SJs första
tredjeklassvagnar. |
|
De första stålrälerna
används av Midland Railway, England. |
|
Filipstads
Bergslags kanal öppnas. |
|
Kolera-epedimi. |
Datum | Händelser år 1858 |
|
7/6 |
Öppnas Kungsgården
- Storvik av GDJ. |
13/8 |
Öppnas Storvik
- Robertsholm av GDJ. |
17/9 |
Chefen för SJ får KMTs tillstånd
att anta serveringsentreprenörer å stationer. |
4/10 |
Öppnas
Örtofta - Höör av SJ. |
5/10 |
Öppnas Vårgårda
- Falköping av SJ. |
|
Öppnas Kristinehamns
- Sjöändan som lokbana. |
|
SJs första
resgodsvagnar. |
|
SJs första godsvagnar
för hästtransport. |
|
SJ ändrar tre A-vagnar
till kungliga vagnar 1858 - 61. |
|
SJs första tanklok,
senare litt Ä, "Odin". |
|
De första
semaforerna?. |
|
Injektorn, en fransk uppfinning,
införs på lok (Common roots, sid 85). |
|
Statistiska
Centralbyrån. |
Datum | Händelser år 1859 |
|
3/6 |
Öppnas Smedjebacken -
Sandsta för prov. trafik av W-B jvg. |
13/7 |
Öppnas Robertsholm
- Falun av GDJ. |
18/7 |
Öppnas
Höör - Sösdala av SJ. |
1/9 |
Öppnas Falköping
- Töreboda av SJ. |
1/10 |
Öppnas Sandsta - Marnäs
för prov. trafik av W-B jvg. |
12/10 |
Robert Stephenson
(*1803) avlider. |
|
Postkupéer
vid SJ. |
|
Carl XV jaktvagn
(finns bevarad vid SvJvm). |
|
Prov med
torveldning på WSB. |
|
Kockums
första godsvagn. |
|
I.K.Brunel
avlider. |
|
Pullmans första sovvagn mellan Bloomington och Chicago i samarbete
med Field (G och ARPC s 247). Pullmans egen konstruerade sovvagn kom 1865. |
|
Oscar I
avlider, Karl XV kung. |
|
Slaget vid
Solferino, Italien. |
|