Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Köp |
(Köpingebro) |
h |
164,400 |
11 |
1894-10-05 |
stn, † G 2009-07-01; PS |
|
Föreningsväxeln |
|
|
|
1894-10-05 |
fp, BI 1921-09-18
Föreningsväxeln med YEJ |
Kh/Köi |
Köpingsberg |
h |
161,600 |
17 |
1932-05-22 |
hp, † 1970-09-27 |
Gl/Glo |
Glemmingebro |
v |
158,200 |
17 |
1894-10-05 |
stn, hlp 1960, † 1970-09-27 |
Hd/Hdv |
Hedvigsdal |
v |
155,300 |
23 |
1894-10-05 |
stn, hlp 1961, T hp 1966-12-01,
I hps 1966-12-01, I hp 1968-02-12, † 1970-09-27 |
|
Gyllerup |
|
153,400 |
|
|
lp, †~1930 |
Lp/Ldp |
Löderup |
h |
152,300 |
28 |
1894-10-05 |
stn, † 1970-09-27 |
Tuv/Tuo |
Tuvorna |
h |
147,900 |
31 |
1931-09-15 |
hp, † 1970-09-27 |
Bo/Brr |
Borrby |
v |
147,600 |
33 |
1894-10-05 |
stn, † 1970-09-27 |
Bp/Bäp |
Blästorp |
v |
144,900 |
51 |
1931-09-15 |
hp, † 1970-09-27 |
Ha/Hmg |
Hammenhög |
h |
141,600 |
52 |
1894-10-05 |
stn, lp 1970-09-27, † 1984-04-01 |
Öh/Öhr |
Ö Herrestad |
h |
139,200 |
51 |
1931-09-15 |
hp, † 1970-09-27 |
Gss |
(Gärsnäs) |
h |
136,500 |
57 |
1892-12-15 |
stn, † G 1987-01-01; ansl
CTJ; PS |
Vh/Vir |
Virrestad |
h |
133,700 |
67 |
1931-09-15 |
hp, † 1969-06-01 |
Övl |
Östra Vemmerlöv |
|
131,200 |
71
|
1978 |
hp, † 1990; museitrafik; <1978 Gyllebo (Gyb) |
Gb/Gyb |
Gyllebo |
h |
131,200 |
71 |
1902-06-15 |
stn, hlp 1961-05-28,lp 1972-01-01,†1972-02-01 |
Gbl/Gybs |
Gyllebosjö |
v |
129,300 |
73 |
1915 |
lp+grp, grp, hp+grp 1920t, hp 1953, †1969-06-01; även museitrafik |
Gh/Gnt |
Grönhult |
h |
126,300 |
97 |
1902-06-15 |
stn, hp 1909-05-01, † 1910t, hp 1931-09-15, †1969-06-01 |
Sto/Soo |
(S:t Olof) |
h |
122,600
| |
1901-09-18 |
stn, hlp 1969-12-01, lp 1972-01-01, † 1974-01-01; 122,6 I åter stn i museitrafik; ansl
YBJ; PS |
Delkarta utvisande de olika järnvägsbolagens bandelars inbördes förhållande i sydöstra Skåne.
|
Ystad-Gärsnäs järnväg (YGJ). Mer om YGJ finns
här!
Genom beslutet att anlägga ett sockerbruk i Köpingebro, som stod klart 1893,
kunde de tidigare planerna på en järnväg genom södra Österlen förverkligas.
För att maximera trafikområdet gjorde banan en vid sväng åt sydöst, och
förutom de lokala intressenterna satsade Ystads stad och Ystad-Eslövs
järnväg pengar i YGJ.
Sockerbetor blev från början det viktigaste godsslaget. Fusionen med
förlängningen Gärsnäs-S:t Olofs järnväg motarbetades av YGJ men drevs igenom
av ägarmajoriteten i Ystad.
Koncession 1892-05-27.
Längd 28 km.
Spårvidd 1435 mm .
Förvaltningsort Ystad.
Trafikförändringar 1894-10-05 *Köpingebro-Gärsnäs, allmän trafik.
Trafik Ombesörjdes av Ystad-Eslövs järnväg. Tågen utgick från Ystad.
Nollpunkt Köpingebro.
YGJ sammanslogs 1905-09-01 med Gärsnäs-S:t Olofs järnväg till Ystad-Gärsnäs-S:t
Olofs järnväg.
Ystad-Gärsnäs-S:t Olofs järnväg (YGStOJ).
Mer om YGJ finns här!
YGStOJ bildades 1905-09-01 genom fusion av Gärsnäs-S:t Olofs järnväg och
Ystad-Gärsnäs järnväg.
Karaktären av betbana bestod efter fusionen, och som för andra sådana banor
räckte inte denna säsongsmässiga trafik för att skapa lönsamhet, särskilt
sedan vägtrafiken hade börjat konkurrera på allvar. Detta framtvingade
rekonstruktionen 1930 sedan nedläggning hotat.
Med staten som ägare från
1941 fick YGStOJ en ny trafikuppgift i och med att den genomgående trafiken
Kristianstad-Ystad lades om till att gå den vägen, men folkminskningen och
motoriseringen i trakten blev banans död.
Längd 42 km.
Spårvidd 1435 mm..
Ägare
Ystad-Gärsnäs järnvägs AB t.o.m. 1929-01-31, sedan Ystad-S:t Olofs
järnvägsAB där Ystads stad hade alla aktier.
Förvaltningsort Ystad.
Trafikförändringar
1970-09-27 †Hammenhög-Gärsnäs, 5 km, persontrafik och Köpingebro-Hammenhög,
23 km all
trafik (behovsgodståg Köpingebro-Löderup 1964-05-31).
1972-01-01 †Gärsnäs-S:t Olof, 14 km, persontrafik.
1972-02-01 †samma sträcka, godstrafik (behovsgodståg 1962-05-27).
1984-04-01 †Hammenhög-Gärsnäs, godstrafik.
Samband Ingick från 1912 i Ystads järnvägar.
Trafik
a) Ombesörjdes av Ystad-Eslövs järnväg. Tågen utgick från Ystad.
b) Betskörden på hösten gjorde trafikflödet närmast Köpingebro till
betbanornas högsta, med Glemmingebro som avlastningsbangård.
Omläggning
1922-09-18 öppnades ett eget ingångsspår till Köpingebro.
Tidigare hade YEJ och
YGStOJ en gemensam bro över Nybroån.
Förstatligad 1941-07-01.
Upprivning Köpingebro-Hammenhög 1970-71, Hammenhög-Gärsnäs 1985.
Nollpunkt
Köpingebro för YGStOJ, av SJ omkilometrerat från Älmhult via S:t
Olof.
Anmärkning
a) Privatbanans "h" i vissa trafikplatssignaturer stod för "hållplats"
enligt danskt mönster
b) Sträckan Gärsnäs-S:t Olof såldes 2000 till Simrishamns kommun som överlät
den till mf Skånska Järnvägar, som har trafikerat sträckan sedan 1971.
|
|
Källor och referenser |
- Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
- Anders Olsson, "Ystad-Gärsnäs Järnväg 100 år", ÖSJ-bladet 4/1994 |
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|