Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Kg |
(Kävlinge) |
h |
16.200 |
15
|
1886-09-18 | stn, † G 1997-06-09; <1913 Kjeflinge; ansl 20,4 KSJ, KjBJ, Godsstråket genom Skåne; PS |
Glfk |
Glacéläderfabriken |
|
17,900 |
12 |
~1950 |
lp, †1972-01-01 |
Ri |
Rinnebäck |
|
18,300 |
12 |
1906-02-18 |
stn, T hlp s1920t, I hlp b1930t,
lp 1954-06-10, †1972-01-01 |
Kml |
Krutmöllan |
|
20,800 |
16 |
1906-02-18 |
stn, T hlp s1920t, I hlp b1930t,
lp 1954-06-10, †1972-01-01 |
Lhe |
Lilla Harrie |
|
22,800 |
17 |
1906-02-18 |
stn, I hlp, T lp 1954-06-10, †1982-05-23 |
|
Örtofta |
v |
591,8 |
20
|
|
|
Ö |
(Örtofta) |
|
25,600 |
20
|
1857-12-23 |
stn; ansl KSJ
SSB; FS |
|
port |
|
27,000 |
|
1906 |
under SSB, BI s1950t |
Vp |
Viderup |
|
28,700 |
25 |
1906-02-18 |
stn, T hlp s1920t, I hlp b1930t, †1954-06-10 |
|
Hviderup |
|
|
|
|
|
Gda |
Gårdstånga |
|
31,400 |
20 |
1906-02-18 |
stn, I hlp, T hlp 1935-01-01, †1954-06-10 |
|
Flyinge |
|
|
|
|
34,0 Flyinge (Fle) 21 stn 1906-02-18, †1954-06-10 |
|
Holmby |
|
|
|
|
37,5 Holmby (Hby) 27 stn 1906-02-18, T hlp s1920t, I hlp b1930t, †1954-06-10 |
Frh |
Frosta-Hammarlunda |
|
39,400 |
21
|
1906-02-18 |
stn, T hlp s1920t, I hlp b1930t,
†1954-06-10; fd Frosta Hammarlunda |
Frh |
Frosta Hammarlunda |
|
39,400 |
21
| |
|
Hba |
Hunneberga |
|
42,000 |
22
|
1906-02-18 |
stn, T hlp s1920t, I hlp b1930t, †1954-06-10 |
Hl/Höa |
(Harlösa) |
|
45,700 |
26 |
1906-02-18 |
stn, lp 1955-06-10, U 1982-06, †1983-04-01; ansl BLHJ, MSJ |
Våm |
Våmbsjön |
|
48,000 |
25 |
1937-09-06 |
hp, †1954-06-10 |
Tpd/Täp |
Täpperöd |
|
49,800 |
22 |
1906-02-18 |
stn, hlp 1932-09-01, lp 1947-09-06,
†1939-10-01 |
Öd, Övd |
Öved |
|
53,500 |
22 |
1908-07-01 |
stn, †1954-06-10 |
Övds |
Öveds stenbrott |
|
+4,000 |
|
1906-02-18 |
lp, †1954-06-10; vid bispår |
Sjo |
(Sjöbo) |
v |
61,100 |
51 |
1893-09-22
|
se
Malmö–Simrishamns järnvägar |
Landskrona–Kävlinge–Sjöbo järnväg (LKSJ)
Landskrona, som för hundra år sen höll på att tappa relativt till konkurrentstäderna Malmö och Helsingborg, sökte kompensation genom att vidga omlandet med hjälp av järnvägar.
Landskrona–Kävlinge järnväg från 1893 skulle förlängas till Sjöbo i centrala Skåne (och enligt de vidlyftigaste planerna ännu längre). Förutom Landskrona tecknade några landskommuner och ett par stora gods pengar i banan, och statslån erhölls.
Ekonomin var dålig från början på grund av överetableringen av järnvägar i mellersta Skåne.
Sten från Öved och sockerbetor var de tyngsta godsslagen men persontrafiken obetydlig.
Konkursen 1923 ledde till statsövertagande och SJ rationaliserade driften, men bettrafikens avveckling avgjorde utgången.
Godstrafiken till några industrier höll liv i banans västligaste del i tre decennier till.
Koncession 1898-07-01.
Längd 45 km.
Spårvidd 1435 mm .
Förvaltningsort
Landskrona till 1919, Lund t.o.m. 1923, Malmö (SJ) 1924–1926.
Trafikförändringar
1906-02-06 *Kävlinge–Sjöbo, 45 km, provisorisk godstrafik.
1906-02-18 *samma sträcka, allmän trafik.
1954-06-10 †Örtofta–Sjöbo, 35 km, allmän trafik och Kävlinge–Örtofta, 9 km, persontrafik.
1957-01-01 †Örtofta–Sjöbo, resttrafik (sockerbetor).
1958-06-01 †Kävlinge–Glacéläderfabriken,.
2 km, godstrafik (gatuförändring, fabriken matades sedan från öster).
1972-01-01 †Glacéläderfabriken–Lilla Harrie, 5 km, godstrafik.
1982-05-23 †Lilla Harrie–Örtofta, 2 km, godstrafik.
Samband
Samförvaltades med LaKJ (därav namnet). När LaKJ 1919 köptes av Landskrona–Lund–Trelleborgs järnväg övergick LKSJ (med bibehållet namn) till gemensam trafikförvaltning med LLTJ.
Förstatligad
SJ övertog trafiken provisoriskt 1924-01-01 och permanent 1924-08-30. Banan blev 1925-01-01 statligt bolag med benämningen Kävlinge–Sjöbo järnväg och införlivades med SJ 1926-07-01.
Upprivning
Örtofta–Sjöbo slutet av 1950-talet, Kävlinge–Glacéläderfabriken 1958, Glacéläderfabriken–Lilla Harrie 1972, Lilla Harrie–Örtofta 1984.
Nollpunkt Kävlinge för LKSJ, Landskrona för KSJ.
Anmärkning
Harlösa stn med stumpar av utgångslinjerna mot Lund, Kävlinge och Sjöbo överläts 1956 till den 1952 startade SJ-skolan.
Signalskola fanns 1958–1963 och kontaktledningsskola 1963–1982. Därvid försågs bangården med kontaktledningar (utan spänning). |
|
Källor och referenser |
- Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009. |
-
Anders Olsson, ”Kävlinge–Sjöbo Järnväg”, Skånska Järnvägar 3/2001
6 |
-
Cecilia Hägglund & Rolf Wändel, Sjöbo-banan, 200 |
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|