Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger! Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Hd |
Halmstad C |
|
0 |
|
|
|
Hdö |
Halmstad Ö |
|
0,000 |
5
|
1959-05-31 |
stnI infogad i Halmstad C ;
< Bolmens Halmstad (Hd); även Halmstad HB, Bolmens-Halmstad, Halmstad, Bolmens; ansl HNJ,Västkustbanan; hamnspår |
Hd |
Bolmens Halmstad |
|
0,000 |
5 |
1947-06-09 |
stn |
|
Halmstad, Bolmens |
|
0,000 |
5 |
1889-11-04 |
stn |
|
Halmstad HB |
|
0,000 |
5 | |
|
|
Nyhem |
|
0,600 |
5 |
|
0,6 Nyhem ssp 1905, BI 1927 |
|
Snöstorp |
|
3,000 |
|
sto |
b1900t, BI |
|
Sperlingsholmsvägen |
|
4,200 |
|
~1963 |
väg, stopplikt, BI 1966-07-01 |
Skdh |
Skedalahed |
|
5,100 |
39
|
1889-11-04 |
stn , hlp 1914, hp 1922, †1966-07-01; fd Skedala
hed |
Sd,Sh/Skdh |
Skedala hed |
|
5,100 |
39 |
1889-11-04 |
|
Sa/Skdl |
Skedala |
|
7,400 |
47
|
1889-11-04 |
stn, T hlp 1926, I hlp ~1947,
T hp 1961-09-01, †1966-07-01 |
Sag/Skdg |
Skedala grusgrop |
|
8,600 |
52
| |
Skedala grusgrop |
Mk/Mab |
Marbäck |
|
11,500 |
60
|
1889-11-0 |
stn 4, hlp 1930, †1966-07-01 |
Sk/Skrd |
Skerkered |
|
13,600 |
56 |
~1938 |
hp, †1966-07-01 |
|
Skerkereds
banvaktsstuga |
|
17,000 |
| |
hp |
Sg/Smld |
Simlångsdalen |
|
18,200 |
69
|
1912-10-01 |
I stn, I hlp ~1948,
†1966-07-01 |
|
Breared |
|
18,200 |
69 |
1890-02-01 |
hlp |
Bp/Brdp |
Breareds pump |
|
20,000 |
|
|
vt, hp ~1930, †1961-05-28 |
Mth |
Mahults herrgård |
|
21,500 |
|
~1935 |
hp, †1940t; fd Nybygget |
Mt/Mhl |
Mahult |
|
22,800 |
77
|
1893-05-01 |
hlp, T hp 1961-09-01, †1966-07-01 |
Rg/Rbg |
Ryaberg |
|
26,600 |
81
|
1912-05-01 |
stn, T hlp
1947-02-01, I hlp ~1948,T hp 1961-09-01, †1966-07-01; |
|
Skallinge |
|
26,600 |
81 |
1889-11-04 |
stn, |
|
Röskebo |
|
29,500 |
|
|
hp b1900t, BI |
Fb/Frbö |
Fröböke |
|
31,800 |
|
~1930 |
hp, †1966-07-01 |
By/Bye |
Bygget |
v |
33,200 |
132
|
1889-11-04 |
hlp, stn 1947, †1966-10-01 |
Äm |
Älmås |
v |
36,200 |
161
|
1889-11-04 |
hlp, hp 1958, †1966-10-01 |
Bö/Böö |
Bökö |
v |
40,200 |
174
|
1889-11-04 |
stn, hlp 1932 (I-stn tidvis även därefter),T hp 1958, †1966-10-01 |
|
Nannarp |
|
43,000 |
|
|
sto b1900t, BI |
Ld/Ldh |
Lidhult |
v |
44,200 |
166
|
1889-11-04 |
stn, †1966-10-01 |
|
Torserydsvägen |
|
50,100 |
|
~1960 |
väg stopplikt, BI 1966-10-01 |
Ån/Åsen |
Åsen |
v |
50,200 |
162
|
1889-11-01 |
stn, T hlp 1929, I hlp ~1948, †1966-10-01 |
Un |
Unnen |
|
+2,300 |
|
1893-08-28 |
hlp, lp 1920t, †1941-08-01; hamnspår |
Mhy |
Mosshylte |
|
52,400 |
170
| 1943 |
lp, †, BI 1961; fd Hylte |
|
Hylte |
|
|
|
|
|
Ba/Bya |
Byholma |
h |
54,100 |
144
|
1889-11-04 |
stn, hlp 1966-02-01, †1966-10-01 |
Pg/Psb |
Piksborg |
h |
59,400 |
143
|
1889-11-04 |
stn, hlp 1925-11-01 ( stn tidvis även därefter), T hp 1959-03-01, I hp ~1960, †1966-10-01; hamnspår |
|
Öjarp |
|
62,20+0 |
146 |
|
ssp, BI 1902; hamnspår |
|
Öarp |
|
|
|
|
|
B/Bon |
(Bolmen) |
|
64,000 |
143 |
1878-10-05 |
st, †1966-10-01; ansl KVBJ; hamnspår |
Halmstad–Bolmens järnväg (HBJ)
Läs mer HÄR!
Sedan Vislanda–Bolmens järnväg blivit byggd konkretiserades i Halmstad planerna på en bana österut.
Den drogs genom en tämligen fattig trakt, och kommuner och enskilda i inlandet bidrog med relativt lite kapital.
Halmstads kommun och stadens köpmän satsade desto mer. HBJ erövrade från ViBJ två tredjedelar av virkesfrakterna från sjön och stationen Bolmen. En betydande trafik förekom tidvis till övningsplatsen Skedalahed innan Hallands regemente kasernerades. Runt 1930 omstöptes HBJ i hårda rationaliseringar från virkesled till lokalbana.
Koncession
1886-05-06 Halmstad–Bolmen
1892-08-26 Åsen–Unnen.
Längd 66 km.
Spårvidd 1067 mm.
Förvaltningsort Halmstad.
Trafikförändringar
1889-11-04 Bolmenbanans Halmstad–Bolmen, 64 km, allmän trafik.
1893-08-28 Åsen–Unnen, 2 km, allmän persontrafik.
1907 †samma sträcka, allmän persontrafik (se ”anmärkning” a).
1919 *samma sträcka, allmän persontrafik.
1936 †samma sträcka, persontrafik.
1941-08-01 †samma sträcka, godstrafik.
1966-07-01† Halmstad Ö–Bygget, 33 km, all trafik.
1966-10-01 †Bygget–Bolmen, 31 km, all trafik. Etappindelning av nedläggningen på grund av vägbygge.
Samband
Viss samförvaltning med Halmstad–Nässjö järnvägar från 1927.
Trafik
Samtrafik med Karlshamn–Vislanda–Bolmens järnväg (under loktågstiden genomgående personvagnar Halmstad–Karlshamn). HBJ:s rälsbussar trafikerade från 1938-02-01 även KVBJ-delen Bolmen–Ljungby, från 1939-15-15 Ljungby–Vislanda.
Förstatligad 1947-07-01.
Upprivning Åsen–Unnen 1941, Halmstad Ö–Bolmen 1966–1967.
Anmärkning
a) ”Dold” persontrafik förekom Åsen–Unnen till 1919
b) HBJ bedrev från 1920-talet till förstatligandet motorbåtstrafik på Bolmen från Piksborg stn
c) Överföringsvagnar förekom ej, bland annat på grund av broar
d) Filmen ”Stinsen på Lyckås” (1942) spelades in vid Ryaberg stn, 27 km från Halmstad Ö |
|
Källor och referenser |
Arvid Kindberg, ”Halmstad–Bolmens järnvägs historia till 1923”, Gamla Halmstads årsbok 1937 |
Joel Almryd, ”Minnen från HBJ”, Tåg 8/1987 |
Åke Forsberg (red.), En resa på spåret från Karlshamn till Halmstad, 2003
– Bolmenbanan i Halland, 2006 |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|