Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rullande
Materiel (rolling stock)
av Rolf
Sten |
Ångloken
littera Mb vid Statens Järnvägar (Steamengines class Mb) |
Leveransfoto på Mb 646. Foto: Statens Järnvägars
50-årshistorik från 1906. |
|
Allmänt
om ånglok vid Statens Järnvägar |
De
olika loktyperna vid Statens järnvägar benämndes
från början bara som snälltågslok, lok
för blandade tåg samt större eller mindre godstågslokomotiv.
Genom åren blev de olika loktyperna alltför många
varför man år 1876 införde litterasystemet med
bokstavsbeteckningar som angav vad det var för typ av lok
De
allra första åren hade man inga speciella godstågslok
utan godset gick i de blandade tågen men efterhand som
godstrafiken ökade blev man tvungen att mer och mer börja
köra rena godståg respektive persontåg. Persontrafiken
mellan vissa orter blev av den omfattningen att man såg
sig tvingade att införa särskild lokaltrafik. Mot den
här bakgrunden utvecklades med tiden särskilda ånglok
för gods- och persontrafiken.
Samtidigt ökade även behovet av särskilda
så kallade växlingslok och av den anledningen utvecklades
de så kallade tankloken. Det vill säga lok som saknade
tender. Kol och vattenförråd fanns på själva
loket. Tankloken hade också den fördelen att de fick
gå lika fort framåt som bakåt vilket i sin
tur gjorde att man inte var i behov av vändskiva på
den slutstation som tåget hade. |
|
Mb-loken |
|
När staten köpte Sverige & Norges Järnväg
(sträckan Luleå - Gällivare- Malmberget) ingick
inte de tyngre malmtågsloken i köpet. I stället
skickade man upp övertaliga SJ-lok av
typen G. Dessa lok var inte tillräckligt starka för
sin nya uppgift varför man fick ha minst tre, ibland även
tre, lok för att orka dra malmtågen mellan Malmberget
och Luleå.
Inför Malmbanans utsträckning till
Narvik och de ökande transportbehoven av malm både
till Luleå och Narvik insåg man att de lok som man
använde inte skulle räcka till för de transportvolymer
som förväntades.
Järnvägen på sträckan (Gällivare) -
Kiruna - Narvik byggdes med betydligt kraftigare axeltryck än
sträckan Gällivare - Luleå.
För trafiken på sträckan
Gällivare - Luleå skissade man på ett lok som
skulle klara 1000 tons tågvikt. Det skulle på plan
bana kunna dra 33 lastade malmvagnar med en last på 25
ton i varje vagn. I kalkylen hade man då räknat med
att de lastade tågen skulle få hjälp av ett
påskjutande lok i stigningen från Gällivare
till Ripats. Som påskjutslok användes i regel växelloken
av typ N.
Resultatet blev en beställning på
ånglok med 14 tons axeltryck och med en axelföljd
1D-3, det vill säga 1 löpaxel följd av 4 drivande
axlar samt en 3-axlig tender.
Loken kom att byggas som kompoundlok, en högtrycks-
och en lågtryckscylinder. Av den här loktypen nytillverkades
och levererades sammanlagt 14 lok. Loken var helt identiska med
loktypen Ma med den skillnaden att
Ma-lokens panna var mycket kraftigare. Samtliga lok var försedda
med utrustning för trycklufsbromsning av tågen, system
New York Airbrake Cos. Kostnaden per lok blev i genomsnitt 80
600 kronor.
1901 levererade Motala Verkstad 6 stycken lok.
Dessa numrerades vid SJ som nummer 646 - 651.
Samma år levererade Atlas Verkstäder 4 stycken lok.
Dessa numrerades som nummer 800 -803.
1903 levererade Vagn & Maskinfabriken i
Falun 4 lok. Dessa numrerades vid SJ som nummer 761 - 764.
Eldstaden på loket 651 var vid leveransen
på försök försedd med en speciell eldstad
avsedd för torveldning. När dessa försök
var avslutade byggdes loket 1910 om till ett Ma-lok genom att
förse detta med en ny Ma-lokpanna. Det fick behålla
sitt gamla nummer men fick nytt littera, Ma.
Mb-loket 764 var vid leveransen på prov utfört
som tvillinglok. Avsikten var att man ville utröna vilket
som var mest tekniskt och driftekonomiskt fördelaktigt,
kompound eller tvillingdrift. Det var även av den anledningen
som loket 1909 fick en ny B-panna med överhettning.
1914 började Malmbanan att elektrifieras.
Denna var helt klar 1922. Ångloken av typerna Ma och Mb
blev i takt med elektrifieringen övertaliga.
Med ombyggnaden av lok 764 som förebild
byggdes loken Mb 763 och 803 om till tvillinglok och försågs
med ångpannor av typ B med överhettning. Tillsammans
med lok 764 littrerades dessa tre lok om till littera Mc.
De övriga loken slopades under åren
1926 -1932.
De tre Mc-loken blev också övertaliga
i början på 1930-talet men kom att säljas 1937.
Loken 763 och 764 såldes till Helsingborg - Hässleholms
Järnväg där de numrerades som HHJ nummer 33 och
34.
Lok 803 såldes till Nässjö
- Oskarshamns Järnväg där det numrerades som NOJ
32.
När HHJ och NOJ förstatligades 1940 respektive 1946
kom de tre loken tillbaka till SJ. Nu fick de nya littera, G7
763, 764 och 803.
Lokens sista tjänstgöring var i Nässjöregionen
och de var i drift till slutet av 1950-talet. Loken slopades
1970 och gick därefter till skrot. Inget Mb eller Mc-lok
finns bevarat. |
Mb 650 i Skövde, troligen 1902. Loket är troligen
ute på någon slags provkörning innan leveransen
till Malmbanan.
Loket slopades 1926 och såldes till skrot året därpå.
Foto: Stig Nyberg |
|
Tekniska data på
Mb-loken |
|
Loket |
|
|
|
Cylinderdiameter, högtryck |
536 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 2 |
13,70 ton |
Cylinderdiameter, lågtryck |
810 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 3 |
13,95 ton |
Slaglängd. |
640 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 4 |
13,75 ton |
|
|
Axeltryck i tjänst. axel 5 |
13,50 ton |
Hjuldiameter. Drivhjul |
1300 mm |
Total vikt i tjänst |
66,60 ton |
Hjuldiameter. Löphjul |
728 mm |
Materialvikt |
60,10 ton. |
Hjulbas. |
3100 mm |
Adhesionsvikt |
54,90 ton. |
Plåttjocklek i rundpanna |
14 mm |
Tillåten hastighet |
45 km/t |
Ångtryck |
12 kg/cm2. |
Längd lok + tender |
17295 mm |
Tender (3-axlig) |
Hjuldiameter |
964 mm |
Hjulbas |
3200 mm |
Vikt i tjänst |
38,7 ton |
Materialvikt |
14,30 ton |
Kolförråd |
6,0 ton |
Vattenförråd |
18,4 kbm |
|
Antal tuber. |
220 |
Total eldyta |
150,10 kvm |
Rostyta |
2,30 kvm |
Pannans vattenrum |
6,50 kbm |
Pannans ångrum |
2,35 kbm |
Axeltryck i tjänst. axel 1 |
11,370 ton |
|
|
Ritning på Mb-loken |
Ovanstående ritning visar SJ Mb-lok.
Retur till historiskt "rullande" innehållsförteckning
Källor: Svensk
Järnvägsstatistik, Statens Järnvägar historiker
från 1906, 1931 och 1956.
Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar,
samt Sveriges Järnvägsmuseum
© Rolf Sten
mb_loken..html senast uppdaterad
2005-11-09
|