Innehållsförteckning
(Table of
Content) Gör ditt
val och klicka på den gula pilen. Make your choice and
click at the yellow arrow
Snabbfakta, SGGJ(Facts SGGJ)(2005-10-25)
SGGJhistorik(Facts SGGJ)(2005-10-25)
Privatbanan SGGJi siffror(SGGJ in numbers)(2005-10-25)
Fortkörning på
Salabanan, Olof Palm
Mera fortkörning på
Salabanan, Bernt Forsberg
Salabanans sista (och
enda) storhetstid, Bernt Forsberg
Lifh i Jugansbo
(artikel ur tidningen Signalen 1954)
Karta SGGJ( map.SGGJ)
(2003-01-26)
Tidtabell SGGJ från
1930 (Timetable
SGGJ) (2005-10-25)
Banprofil (line gradient)(2005-10-25))
Södergående SGGJ-tåg passerar den östra bron
över Dalälven någon gång i början av 1930-talet. Passagen över
Dalälven skedde via tre broar. Från väster räknat, en kort bro över
Svartbäcken, en större bro över till Storön och slutligen den
största bron från Storön över till älvens östra sida. Broarnas
sammanlagda längd uppgick till 350 meter.
Vagnarna som syns
efter loket är en av de kombinerade passagerar- och postvagnarna CD
5-7 samt en av personboggivagnarna BC0 1-3. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägamuseum.
Nästa sida
Returtåg till Historiskt och
sidan "normalspåriga järnvägar"
Källor: Svenska Järnvägsföreningens
Minnesskrift 1876-1926.
Svensk Järnvägsstatistik. Riksarkivet. Järnvägsdata
1999.