Åter till föregående sida?
Klicka i bilden
|
Järnvägsbyggaren
Carl Johan Jehander
The railway
constructor Carl Johan Jehander
Artikeln
nedan är ett reportage av signaturen H. A. och var införd
i tidningen "Signalen" nummer 44 1956. |
Småländsk bondpojke blev stor järnvägsbyggare
Då de svenska järnvägarna i år firar
sitt 100-årsjubileum kan det kanske vara berättigat
att i korthet erinra om ingenjören Carl Johan Jehander,
bondpojken från Småland, som ,blev Sveriges störste
järnvägsbyggare.
Carl Johan Jehander föddes 1833 i
Långaryd i Västbo härad av Jönköpings
län, där hans föräldrar hade ett mindre jordbruk.
Redan vid 12 års ålder förlorade han sin fader,
och då modern gifte om sig, togs han om hand av en släkting.
Denne var byggmästare vid dock- och hamnbyggnaden i Malmö
och hette Jehander , ett namn, som Carl Johan antog.
Nu följde en hård och strävsam
tid för den småländske bondpojken. Om dagarna
arbetade han vid byggena, och om kvällarna gick han i teknisk
aftonskola. Vid 16 års ålder blev han murarehantlangare,
och 1858 blev han byggmästare.
Under någon tid var Carl Johan Jehander
med vid utvidgningen av Hälsingborgs hamn samtidigt som
han byggde broar på Hälsingborg - Landskrona - Eslövs
järnväg. Senare byggde Jehander nästan alla broar
på södra stambanan mellan Malmö - Nässjö.
Mellan åren 1867-1870 var han byggmästare
vid sammanbindningsbanan
genom Stockholm och, byggde broar på
nordvästra
stambanan i Värmland. Han deltog vidare i arbetet med
anläggningen av banan Stockholm-Västerås,
där han svarade för den s. k. Ekolsundsbanken.
Åren 1870-1873 utförde han förstärkningsarbeten
på Vaxholms fästning och var vidare verksam vid anläggningen
av fästningen Oscar Fredriksborg och batterierna på
Vaxholm mittemot Vaxholms fästning. Åren 1873-1880
utförde Jehander dockbyggnader dels vid Lindholmen i Göteborg,
dels vid galärvarvet i Stockholm.
Från början av 1880-talet ägnade
Jehander sig nästan uteslutande åt järnvägsbyggen.
Han byggde järnvägar på entreprenad, dels åt
staten, dels åt enskilda bolag. Början gjordes med
järnvägen mellan Karlberg och Lilla Värtan.
Jehander byggde vidare följande järnvägar:
Länna
- Norrtälje järnväg, som öppnades 1884,
delar av Västkustbanan mellan Hälsingborg - Halmstad
och Åstorp-Höganäs åren 1882 - 1885, Göteborg
- Varberg åren1886-1888, Hässleholm- Vittsjö
och Halmstad
- Bolmen
åren 1887-1890 och Trelleborg - Klagstorp 1889-1891.
Under åren 1885-1888 byggde han en föreningsbana
mellan Karlskrona järnvägstation och Kungl. Varvet
med en tunnel under staden.
Åren 1885-1887 byggde Jehander järnvägen
Lund - Kävlinge jämte den stora bron över Lödde
å. Av Östra Skånes Järnvägar byggde
han linjerna Hästveda
- Karpalund och Hörby
- Tollarp. Jehander byggde också alla broar på
linjen Varberg-Borås.
Åren 1887-1892 byggde Jehander i Dalarna
linjerna Falun
- Rättvik, Rättvik - Mora och Mora-Orsa. Södra
delen av Skåne - Smålands järnväg (sträckan
Kärreberga - Markaryd) byggdes av Jehander åren 1891-1893,
Malmö - Tomelilla 1892-1894 och Uddevalla - Lelången
1892-1895.
Vidare byggde Jehander linjerna
Hook
- Nässjö, Jönköping - Vaggeryd, Reftele -
Gislaved, Kalmar- Berga,
Kalmar - Torsås och
Gullberna
- Torsås, alla på 1890-talet. Dala
- Hälsingland och Sala
- Gysinge - Gävle järnvägar byggde Jehander
1897-1900, Borås - Alvesta 1898-1901 och Ängelholm
- Klippan 1902-1905. Under detta intensiva järnvägsbyggande
utförde Jehander dessutom en del sprängningsarbeten
för fort vid Karlsborgs fästning.
Carl Johan Jehander var åren 1874-1901
ägare till Hörle bruk vid Värnamo, där han
anlade sågverk, trämassefabrik och snickerifabrik.
Jehander drev också sågverksrörelse vid Smålandsstenar,
Unnen och Byarum. Genom sin företagsamhet var han en stor
arbetsgivare. Han ihågkommes som en godhjärtad och
vänsäll man, som gärna räckte en hjälpande
hand åt de behövande.
Carl Johan Jehander erhöll guldmedaljen
för nit och redlighet i rikets tjänst och blev riddare
av Vasaorden. Under åren 1894-1901 var han även riksdagsman
och representerade Jönköpings län i första
kammaren. Omkring sekelskiftet flyttade Jehander till Ängelholm,
där han kvarbodde till sin död 1911.
H. A.
Skåne - Hallands Järnvägs (SHJ) viadukt utanför
Hälsingborg, byggd av Jehander och tagen i drift 1885. Järnvägen
förstatligades 1 januari 1886 för att bli en del i
Statens Järnvägars Västkustbana. Foto: tidningen
Signalen.
Retur till sidans början
|
Returtåg till innehållsförteckning |
carl_jehander..html senast uppdaterad
2006-09-21
|