Om Historiskt Kartor Normalspår Smalspår Rullande Signaturer Stationer Diverse Huvudsida

Return to previous page
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden

Järnvägsbyggaren Carl Johan Jehander
The railway constructor Carl Johan Jehander


Artikeln nedan är ett reportage av signaturen H. A. och var införd i tidningen "Signalen" nummer 44 1956.

Småländsk bondpojke blev stor järnvägsbyggare

Då de svenska järnvägarna i år firar sitt 100-årsjubileum kan det kanske vara berättigat att i korthet erinra om ingenjören Carl Johan Jehander, bondpojken från Småland, som ,blev Sveriges störste järnvägsbyggare.

 Järnvägsbyggaren Carl Johan JehanderCarl Johan Jehander föddes 1833 i Långaryd i Västbo härad av Jönköpings län, där hans föräldrar hade ett mindre jordbruk. Redan vid 12 års ålder förlorade han sin fader, och då modern gifte om sig, togs han om hand av en släkting. Denne var byggmästare vid dock- och hamnbyggnaden i Malmö och hette Jehander , ett namn, som Carl Johan antog.
   Nu följde en hård och strävsam tid för den småländske bondpojken. Om dagarna arbetade han vid byggena, och om kvällarna gick han i teknisk aftonskola. Vid 16 års ålder blev han murarehantlangare, och 1858 blev han byggmästare.
   Under någon tid var Carl Johan Jehander med vid utvidgningen av Hälsingborgs hamn samtidigt som han byggde broar på Hälsingborg - Landskrona - Eslövs järnväg. Senare byggde Jehander nästan alla broar på södra stambanan mellan Malmö - Nässjö.
   Mellan åren 1867-1870 var han byggmästare vid sammanbindningsbanan genom Stockholm och, byggde broar på nordvästra stambanan i Värmland. Han deltog vidare i arbetet med anläggningen av banan Stockholm-Västerås, där han svarade för den s. k. Ekolsundsbanken.
   Åren 1870-1873 utförde han förstärkningsarbeten på Vaxholms fästning och var vidare verksam vid anläggningen av fästningen Oscar Fredriksborg och batterierna på Vaxholm mittemot Vaxholms fästning. Åren 1873-1880 utförde Jehander dockbyggnader dels vid Lindholmen i Göteborg, dels vid galärvarvet i Stockholm.
   Från början av 1880-talet ägnade Jehander sig nästan uteslutande åt järnvägsbyggen. Han byggde järnvägar på entreprenad, dels åt staten, dels åt enskilda bolag. Början gjordes med järnvägen mellan Karlberg och Lilla Värtan.
   Jehander byggde vidare följande järnvägar:
Länna - Norrtälje järnväg, som öppnades 1884, delar av Västkustbanan mellan Hälsingborg - Halmstad och Åstorp-Höganäs åren 1882 - 1885, Göteborg - Varberg åren1886-1888, Hässleholm- Vittsjö och Halmstad - Bolmen åren 1887-1890 och Trelleborg - Klagstorp 1889-1891.
   Under åren 1885-1888 byggde han en föreningsbana mellan Karlskrona järnvägstation och Kungl. Varvet med en tunnel under staden.
   Åren 1885-1887 byggde Jehander järnvägen Lund - Kävlinge jämte den stora bron över Lödde å. Av Östra Skånes Järnvägar byggde han linjerna Hästveda - Karpalund och Hörby - Tollarp. Jehander byggde också alla broar på linjen Varberg-Borås.
   Åren 1887-1892 byggde Jehander i Dalarna linjerna Falun - Rättvik, Rättvik - Mora och Mora-Orsa. Södra delen av Skåne - Smålands järnväg (sträckan Kärreberga - Markaryd) byggdes av Jehander åren 1891-1893, Malmö - Tomelilla 1892-1894 och Uddevalla - Lelången 1892-1895.
   Vidare byggde Jehander linjerna Hook - Nässjö, Jönköping - Vaggeryd, Reftele - Gislaved, Kalmar- Berga, Kalmar - Torsås och Gullberna - Torsås, alla på 1890-talet.    Dala - Hälsingland och Sala - Gysinge - Gävle järnvägar byggde Jehander 1897-1900, Borås - Alvesta 1898-1901 och Ängelholm - Klippan 1902-1905. Under detta intensiva järnvägsbyggande utförde Jehander dessutom en del sprängningsarbeten för fort vid Karlsborgs fästning.
   Carl Johan Jehander var åren 1874-1901 ägare till Hörle bruk vid Värnamo, där han anlade sågverk, trämassefabrik och snickerifabrik. Jehander drev också sågverksrörelse vid Smålandsstenar, Unnen och Byarum. Genom sin företagsamhet var han en stor arbetsgivare. Han ihågkommes som en godhjärtad och vänsäll man, som gärna räckte en hjälpande hand åt de behövande.
   Carl Johan Jehander erhöll guldmedaljen för nit och redlighet i rikets tjänst och blev riddare av Vasaorden. Under åren 1894-1901 var han även riksdagsman och representerade Jönköpings län i första kammaren. Omkring sekelskiftet flyttade Jehander till Ängelholm, där han kvarbodde till sin död 1911.
H. A.

Skåne - Hallands Järnvägs (SHJ) viaduct near to Hälsingborg
Skåne - Hallands Järnvägs (SHJ) viadukt utanför Hälsingborg, byggd av Jehander och tagen i drift 1885. Järnvägen förstatligades 1 januari 1886 för att bli en del i Statens Järnvägars Västkustbana. Foto: tidningen Signalen.

Return to page top
Retur till sidans början

 

Return to table of content
  Returtåg till innehållsförteckning



carl_jehander..html senast uppdaterad
2006-09-21