|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 - 2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Inlandsbanan. Den 2 kilometer långa bandelen Östersund - Lungvik öppnades för allmän trafik 13 november. Inlandsbanan. Den 82 kilometer långa bandelen Häggenås - Ulriksfors - Strömsund öppnades för allmän trafik 1 december. Statsbanan Jämtlands Sikås - Hammerdal (bibana till Inlandsbanan). Den 9 kilometer långa bandelen öppnades för allmän trafik 1 december. Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Nyboda - Enskede Järnväg. Den 3 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän godstrafik 5 februari Johannisberg - Ljungaverk Järnväg, JLJ. Den 2 kilometer långa järnvägen öppnades för godstrafik 28 december. Uppsala - Enköpings Järnväg, UEJ. Den 42 kilometer långa järnvägen Uppsala norra - Enköping öppnades för allmän trafik 14 maj. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Stockholm - Roslagens Järnvägar, SRJ, spårvidd 891 mm. Den 1 kilometer långa bandelen Eddavägen - Svalnäs öppnades för allmän trafik 1 maj. Visby - Visborgsslätts - Bjärs Järnväg, VV, spårvidd 891 mm. De båda bandelarna Visborgsslätt - Kneippbyn 3 kilometer samt Kneippbyn - Hallvards 4 kilometer öppnades för allmän trafik 25 juni respektive 29 augusti. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1912.html senast uppdaterad 2007-11-27 |