Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 - 2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001
Förändringar
år
1911
Tillkommit under året
(addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
Inlandsbanan. Den 53 kilometer långa bandelen Gällivare -
Porjus öppnades för provisorisk godstrafik under juli månad.
Statsbanan Bastuträsk - Skellefteå - Skelleftehamn. Den
31 kilometer långa bandelen Klutmark -Kallholmen öppnades för
provisorisk godstrafik 4 november.
Inlandsbanan. Den 36 kilometer långa bandelen
Lungvik - Häggenås öppnades för allmän trafik 10 oktober.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Malmö - Simrishamns Järnvägar, MSJ. Den 3 kilometer långa
bandelen Skartofta - Bjärsjölagård öppnades för allmän trafik 10 oktober.
Varberg - Ätrans Järnväg, VbÄJ. Den 49 kilometer
långa järnvägen öppnades för allmän trafik, Varberg - Ullared 31 kilometer 1
april och Ullared - Ätran 22 juli.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Klintebys Järnväg, spårvidd 891 mm. Den 4 kilometer långa
järnvägen öppnades för godstrafik under 1911.
Minskning
under året (reduction
during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- |