Return to "Sveriges Järnvägar table of content.
Retur till Sveriges järnvägars huvudsida?
Klicka i bilden ovan

Förändringen av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 - 2001. Development of the Swedish railways year 1856 - 2001

Förändringar år 1911

Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
Inlandsbanan.
Den 53 kilometer långa bandelen Gällivare - Porjus öppnades för provisorisk godstrafik under juli månad.

Statsbanan Bastuträsk - Skellefteå - Skelleftehamn. Den 31 kilometer långa bandelen Klutmark -Kallholmen öppnades för provisorisk godstrafik 4 november.

Inlandsbanan. Den 36 kilometer långa bandelen Lungvik - Häggenås öppnades för allmän trafik 10 oktober.

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Malmö - Simrishamns Järnvägar, MSJ.
Den 3 kilometer långa bandelen Skartofta - Bjärsjölagård öppnades för allmän trafik 10 oktober.

Varberg - Ätrans Järnväg, VbÄJ. Den 49 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik, Varberg - Ullared 31 kilometer 1 april och Ullared - Ätran 22 juli.

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Klintebys Järnväg,
spårvidd 891 mm. Den 4 kilometer långa järnvägen öppnades för godstrafik under 1911.

Minskning under året (reduction during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
-


 Return to page top

  Föregående år
Previous year
Nästa år
Next year
 

Return to "Seriges Järnvägar" table of content
  Returtåg till "Sveriges järnvägar" innehållsförteckning


© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1911.html senast uppdaterad 2007-11-27