Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001

Förändringar
år
1865
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Nordvästra stambanan
den 7 kilometer
långa bandelen Charlottenberg - gränsen till Norge
(Kongsvinger) öppnades för allmän trafik 4 november.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-
Växjö - Alvesta Järnväg
(VAJ) 18 kilometer öppnades för allmän
trafik 3 juli
- Kristianstad - Hässleholms Järnväg (CHJ)
30 kilometer öppnades för allmän trafik
29 juli.
- Landskrona & Helsingborgs Järnvägar (L&HJ)
bandelen Helsingborg - Billeberga, 28 kilometer samt bandelen
Landskrona - Billeberga - Eslöv , öppnades för
allmän trafik 1 augusti.
- Ystad
- Eslövs Järnväg (YEJ) bandelen Ystad - Bjärsjölagård,
47 kilometer, öppnades för allmän trafik
1 december.

 |
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
|
Returtåg till "Sveriges
järnvägar" innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1865.html senast uppdaterad 13 oktober 2001
|