Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
LSSJ,
Lidköping - Skara
- Stenstorps Järnväg
Av Rolf
Sten |
LSSJ, Snabbfakta del 2/2
Och Sedan
Under slutet av 1880 och under 1890-talet byttes den gamla rälsen ut till
stålräls med en vikt på 15 kg per meter. Under 1920-talet byttes rälsen än
en gång, nu till räls som vägde 17,4 kg/m.
Under åren tillkom ytterligare
trafikplatser. Albebäck och Jutegården belägna mellan Lidköping och
Vinninga, Övenstorp, Skäggatorp och Hädene mellan Vinninga och Skara,
Brunsbo och Tubbetorp mellan Skara och Axvall, Bjällum och Bolum samt
Segerstad, senare Segerby, mellan Axvall och Stenstorp.
Många stationer ombyggdes och utökades under åren, stationshusen
moderniserades och elektrisk belysning har infördes i byggnader, verkstäder,
signaler mm.
Bilden visar LSSJ lok nummer 4 "VICTORIA" med tåg omkring år 1900. I
samband med LSSJ bildande överlämnades en gåva från en rik dam i Lidköping,
fröken Anna Lisa Lidbeck. Gåvan på 100 000 riksdaler var villkorad att
användas för åstadkommande av en järnvägsförbindelse, LSSJ. En tid senare
överlämnade hon ännu en gåva till LSSJ, den här gången på 50 000 kronor. En
del av den senare gåvan använde LSSJ för inköp av lok nummer 4 "VICTORIA".
Loket tillverkades av NOHAB och levererades 1882, axelföljden var 1B. Loket
var försett med med godsutrymme och var i första hand avsett för
persontrafik med lätta tåg. Användningen av loket vid LSSJ blev inte vad man
hade tänkt sig eftersom det visade sig vara för svagt. Loket skrotades 1917.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Ombyggnad i Skara
I samband med Skara - Kinnekulle - Vänerns Järnväg, SKWJ, anslutning till
station 1887 gjordes samma år en mindre utbyggnad av bangården. SKWJ anslöts
till stationen från väster, samma håll som spåret från Lidköping gick
in till stationen.
1899 - 1900, med anledning av Västergötland - Göteborgs Järnvägs, VGJ,
anslutning till Skara gjordes en större utökning av bangården. Samtidigt
ersattes det ursprungliga stationshuset av ett nytt större och
ändamålsenligt.
1900 utrustades stationen med mekanisk förregling av tågvägarna med utökning
1937 och 1945.
Med anledning av Skara - Timmersdala Järnvägs, STJ, anslutning till Skara
1909 gjordes en mindre utökning av bangården.
1912 fick man tillstånd att ändra SKWJ:s anslutning till Skara. Ändringen
innebar att en ny 3,6 kilometer lång ingångslinje för SKWJ byggdes. Den ny
linjen anslöt till stationen från Öster. Ombyggnaden var föranledd av att
VGJ ville köra sina tåg Göteborg - Skara - Mariestad direkt via Skara utan
att som tidigare behöva vända riktning på tåget i Skara. Den nya linjen togs
i bruk 1 oktober 1912. Samtidigt med denna omläggning gjordes även viss
utökning av bangården i Skara.
Ovanstående ritning visar järnvägarnas inbördes förhållande i Skara. Grön
linje är LSSJ. Lila linje är STJ. Röd linje är SKWJ. Blå linjer är VGJ. Den
blå VGJ-linjen mot Kinnekulle är den som ersatte den ursprungliga
SKWJ-linjen 1912.
Stenstorps station 1902. Föreningsstation mellan SJ, LSSJ och HSJ. Loket
på bilden är LSSJ lok nummer 7 "LIDAN" loket tillverkades av Motala Verkstad
och levererades 1893. Loket hade axelföljden C. Det såldes till HLJ 1902 där
det fick behålla sitt nummer fram till skrotningen 1938. Andra huset från
höger är SJ stationshus. Foto: Samling Stig Nyberg.
Nya verkstäder
LSSJ:s drift- och underhåll av den rullande materielen utfördes i Lidköping
fram till 1914. Det här året flyttades verksamheten till Skara där man hade
uppfört nya verkstäder och ett nytt lokstall. Lokstallet hade från början 6
stallplatser och framför stallet låg en 12 meters vändskiva. Verkstäderna
som låg vägg i väg med lokstallet kom genom åren att ha ända upp till 5
verkstadsspår.
1945 uppfördes i Skara en motorvagnshall med 4 spår. den var belägen cirka
100 meter öster om lokstallet.
Axvalls station i början av 1900-talet. Axvall var föreningsstation
mellan LSSJ och SAJ. Borta till höger i bild syns vattentornet och där låg
även det lokstall som SAJ byggde 1904. Bortåt i bild är i riktning mot
Stenstorp respektive Skövde. Foto efter gammalt vykort, samling Sveriges
Järnvägsmuseum.
VGJ blir majoritetsägare
Sedan Västergötland - Göteborgs Järnväg, VGJ, hade köpt och införlivat de
båda järnvägsbolagen Skara - Kinnekulle - Vänerns Järnväg, SKWJ, 1904 och
Mariestad - Kinnekulle Järnväg, MKJ, 1909 planerade man för att även köpa
LSSJ. Detta mötte mycket hårt lokalt motstånd varför det kom att dröja innan
VGJ lyckades i sina ansträngningar. Man började köpa aktier 1914 och under
1915 kom man överens med Skara stad om köp av deras aktier. I och med detta
kom VGJ att ägare till merparten av aktierna i LSSJ.
Detta resulterade i att VGJ från 1 januari 1916 arrenderade och
trafikerade LSSJ. Formellt kvarstod LSSJ som eget järnvägsbolag även i
fortsättningen.
Köp av Skövde - Axvalls Järnväg
1934 kom LSSJ överens med ägaren av
Skövde - Axvalls Järnväg, SAJ, om köp av
deras järnväg. 1 juni 1935 införlivades SAJ i LSSJ. Efter detta stod
signaturen LSSJ för Lidköping - Skövde & Stenstorps Järnvägar.
Skövde - Axvalls Järnväg, SAJ, lok nummer 2 tillverkat av Motala Verkstad
och levererat 1903, axelföljden var 1C. Loket såldes 1909 till LSSJ, där det
tjänstgjorde som nummer 7. Bilden visar loket vid LSSJ.1916 när VGJ
arrenderade LSSJ omnumrerades loket till nummer 47. Vid förstatligandet 1948
fick loket SJ nummer S5p 3097. Loket skrotades 1955. Foto: Samling Stig
Nyberg.
Rullande materielet
Här kommer inte att i detalj att redovisas utvecklingen och utökningen av
det rullande materielet. Nedanstående tabell ger ändå en god överblick på
utvecklingen.
LSSJ Lidköping - Skövde & Stenstorps
Järnvägar |
1874 |
1925 |
1947 |
Ånglok tanklok |
3 |
7 |
8 |
Rälsbussar |
- |
- |
2 |
Släpvagnar |
- |
- |
3 |
Personvagnar, tvåaxliga |
11 |
13 |
11 |
Personvagnar, boggie |
- |
2 |
4 |
Resgods- och godsvagnar, tvåaxliga |
83 |
149 |
120 |
Resgods- och godsvagnar, treaxliga |
- |
- |
23 |
Resgods- och godsvagnar, fyraxliga |
- |
- |
2 |
Postvagnar, hela eller kombinerade, tvåaxliga |
1 |
1 |
1 |
Skövde 1940. Loket på bilden är LSSJ nummer 50. Loket tillverkades av
NOHAB och levererades till SAJ 1910 där det fick nummer 4 och namnet
"VARNHEM". När LSSJ köpte SAJ 1935 numrerades loket om till nummer 50. Vid
förstatligandet 1948 fick loket SJ nummer S18p 3085. Loket skrotades 1955.
Bilden nedan: I början av 1940-talet började allt fler rälsbussar att
levereras. Det var helt tvunget om man skulle ha någon chans att konkurrera
med den alltmer ökande landsvägstrafiken. Bilden nedan är från Skara 1948
och visar en boggierälsbuss med ett boggiesläp. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Förstatligande
I maj 1939 fattade riksdagen ett beslut som innebar "åtgärder för
enhetliggörande av det svenska järnvägsnätet". Den tillsatta
Förstatligandeberedningen hade Kungliga Järnvägsstyrelsens uppdrag att genom
frivilliga förhandlingar komma överens med enskilda
järnvägsbolag om statens
köp av respektive järnvägsbolag.
I en skrivelse till VGJ 4 november 1946 frågade
Förstatligandeberedningen om man var beredda att medverka till en
försäljning av de i VGJ ingående järnvägsbolagen.
Efter långa diskussioner inom VGJ kom man fram till ett förslag som
bolagsstämman 16 februari 1948 skulle ta ställning till:
»Det förslag till avtal, som aktieägarna
hava att i dag taga ställning till, avser försäljning till Staten av VGJ,
LSSJ, MMJ, TNJ och STJ med därtill hörande egendom, inklusive biltrafiken. I
korthet innebär avtalet, att Staten den l juli innevarande år övertager
dessa järnvägsbolags samtliga tillgångar. I vederlag härför skall Staten:
dels övertaga bolagets skulder och
övriga förpliktelser och
dels såsom ytterligare köpeskilling
erlägga ett belopp av 900.000 kr., varjämte Staten ställer till bolagens
förfogande ett till 42.000 kr. fastställt belopp för täckande av de med
bolagens trädande i likvidation förenade kostnaderna.
Det kan beräknas, att aktieägarna i VGJ härigenom erhålla något över 20 kr.
per aktie, då hänsyn tages till att en del aktier äro internt ägda inom
koncernen. VGJ äger nämligen 3.233 av LSSJ:s 3.252 aktier, 2.399 av MMJ:s
2.494 aktier samt 96 av de 100 aktierna i vardera TNJ och
STJ: Vidare äger
LSSJ 2.116 av VGJ:s 39.438 aktier och MMJ 410 av sistnämnda aktier….. »
Förslaget godkändes enhälligt vilket i praktiken innebar att
Statens Järnvägar blev ny ägare från 1 juli 1948 och från samma datum gick
de gamla järnvägsbolagen i likvidation.
De gamla bolagsjärnvägarna inkorporerades i SJ:s organisation och
kom att tillhöra dåvarande andra distriktet. Samtliga smalspårsbanorna i
Västergötland fick nu sin bandistriktsledning placerad i Lidköping medan
maskin- och trafiksektionsledningen placerades i Skara.
Bilden ovan visar LSSJ lok nummer 45 i Lidköping 1948. Loket
tillverkades av NOHAB och levererades 1909 till LSSJ där det fick nummer 5.
Axelföljden var 1C1. När VGJ arrenderade LSSJ 1916 omnumrerades loket till
nummer 45. Se lokskylten på bilden nedan. Vid förstatligandet 1948 fick
loket SJ nummer S8p 3100. Loket skrotades 1958. Foton: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Nedläggning
Under SJ-tiden kom banorna att under många år vara en viktig del i
samhällets och
industrins kommunikationssystem. Utvecklingen av biltrafiken
både när det gäller lastbilar, Bussar och personbilar ledde med tiden att de
smalspåriga järnvägarna alltmer, trots rationaliseringar, tappade i
konkurrenskraft. Detta ledde till minskad lönsamhet och även
förlustbringande verksamhet.
Slutet på järnvägstrafiken kom allt närmare!
28 maj 1961 lades all trafik ned på sträckan Axvall - Stenstorp.
Trafiken hade då varit obetydlig sedan 1 juni 1958 och sedan 29 maj 1960
hade godstrafiken endast bestått av behovsgodståg.
1 september 1961 lades persontrafiken ned på sträckan Lidköping -
Skara.
1 september 1961 lades all trafik ned på sträckan Skara - Axvall -
Gullhögen. Godstrafik hade då sedan 1950 bestått endast av behovsgodståg på
sträckan Axvall - Gullhögen.
1 september 1961 lades persontrafiken ned på den 2 kilometer långa
sträckan Gullhögen - Skövde.
1966 lades godstrafiken ned på sträckan Lidköping - Skara. Då hade
godstrafiken redan tidigare varit reducerad till behovstrafik sedan 1953.
Sträckan Gullhögen - Skövde
I närheten av Skövde låg kalkbruken Gullhögens bruk och från deras
sida fanns önskemål om att få anslutning till den normalspåriga västra
stambanan. Förhandlingar startade med SAJ 1918 och dessa resulterade i att
de 1560 metrarna av SAJ som låg närmast Skövde försågs med en tredje skena
vilket gjorde det möjligt att transportera normalspåriga vagnar mellan
Skövde och Gullhögens bruk. Trafiken på treskensspåret startade 10 juli
1919.
Sträckan elektrifierades 1950 och växlingen på spåret togs över av SJ. I dag
är industrispårets kontaktledningsutrustning borttagen.
Upprivning
Sträckan Axvall - Stenstorp revs 1962
Sträckan Skara - Axvall - Gullhögen - (Skövde) var helt uppriven
1967. På delen Gullhögen - Skövde var det endast smalspåret som revs.
1969 var sträckan Lidköping - Skara helt riven.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
lssj_fakta_2.html senast uppdaterad 2014-06-12
|