Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
VÅHJ, Växjö - Åseda - Hultsfreds Järnväg
Tidigare
i nämnd ordning: Växjö - Klavreströms Järnväg,
WKJ, Växjö - Klavreström- Åseda Järnväg,
VKÅJ, Växjö - Virserums Järnväg, VVJ.
Av Rolf
Sten |
Växjö
- Åseda - Hultsfreds Järnväg, VÅHJ,
historia spänner över flera år. Det började
1889 och kom att dröja till 1922 innan namnet VÅHJ
blev verklighet. Vi börjar med:
Växjö - Klavreströms
Järnväg, WKJ
Klavreströms Bruk, som hade grundats av löjtnanten
Lars Silversporre 1736, var som många andra bruk i starkt
behov att förbättra sina transportmöjligheter.
I och med järnvägsnätets utbyggnad såg man
möjligheten att få rationellare transporter.
1865 hade Växjö fått järnvägsanslutning
genom Växjö - Alvesta Järnväg. 1874 fick
Växjö anslutningen med hamnen i Karlskrona genom öppnandet
av Karlskrona - Växjö Järnväg.
I slutet av 1880-talet framlades flera alternativ
på förbättringar av transporterna mellan Klavreström
och Växjö. Ett av förslagen bestod av kombinationen
järnväg och sjötransport.
Vidare framkom flera olika järnvägsalternativ med olika
dragningar till Klavreström.
1891 söktes koncession på en smalspårig,
600 mm, järnväg från Växjö via Sandsbro,
Rottne, Braås till Klavreström. Koncessionsansökan
var undertecknad av konsistorienotarie G Sundberg, fabriksidkare
C Schander, handlare J G Petersson, friherre A Rappe, bruksägare
N Svensson, nämndeman J Johansson samt lantbrukare P E Nilsson.
Koncessionen beviljades 8 april, 1892.
Ritningar och kostnadsförslag hade
upprättats av A Hummel.
18
april, 1892 konstituerades Växjö - Klavreströms
järnvägsaktiebolag. Den första styrelsen bestod
av: Borgmästare K H Bergendahl (ordförande och verkställande
direktör. Se bild till vänster)
handlare J G Petersson, kronofogde C N Granqvist, friherre A
Rappe samt lantmätare A Lekander.
Finansieringen hade ordnats genom aktieteckning
till ett belopp 386 700 kronor samt ett obligationslån
på 360 000 kronor. De största aktieägarna var
Växjö stad och Växjö - Alvesta Järnväg.
Spårvidden ändras till 891 mm
Man insåg snart att den valda spårvidden 600 mm inte
var lämplig. I den långsiktiga planeringen tänkte
man efterhand förlänga järnvägen till Hultsfred
för att där kunna ansluta till den sedan år 1879
befintliga järnvägen Hultsfred - Västervik. Denna
järnväg hade spårvidden 891 mm. Mot bland annat
den här bakgrunden beslutade man att ansöka om ändring
i koncessionen till spårvidd 891 mm. Detta godkändes
i en resolution 28 juni, 1894.
Banan byggs
Som entreprenör för banbygget kontrakterades W Lindegren.
Entreprenadsumman uppgick till 527 000 kronor inklusive 2 ånglok.
2 juni, 1894 startade banbygget och bedrevs så
att den 44 kilometer långa järnvägen kunde öppnas
för allmän trafik 1 december, 1895.
I Växjö hade en mindre bangård
anlagts parallellt med Alvestabanan. Man utnyttjade även
Alvestabanans stationshus. Allt noggrant reglerat i ett avtal
mellan de båda banorna
Kostnaden inklusive rullande materiel kunde
summeras till 737 000 kronor.
För
dessa pengar hade man då fått en 44 kilometer lång
järnväg med spårvidden 891 mm.
Rälsen var av stål och vägde 12 kg per meter.
Sidospårens längd uppgick till 2,2 kilometer.
Banans största lutning var 25 och minsta kurvradie
var 150 meter.
Största tillåtna hastighet var 25 km/t.
Ritningen visar järnvägarnas inbördes förhållande
i Växjö. Grön linje VÅHJ. Röd linje
Växjö - Alvesta Järnväg. Gul linje Karlskrona
- Växjö Järnväg. Blå linje Växjö
- Tingsryds Järnväg.
1 december 1895. Invigningståget på Växjö
- Klavreströms järnväg, draget av lok 1 och 2,
ankommer till Klavreström. Foto: Samling Rolf Sten
Rullande materiel
Den rullande materielen bestod av 2 tanklok, 3 personboggievagnar,
1 postvagn samt 43 tvåaxliga godsvagnar.
De 2 ångloken var tillverkade av Nydqvist
& Holm (NOHAB) i Trollhättan 1895. Tankloken hade axelföljden
1C, en löpaxel följd av 3 drivande axlar, och fick
namnen "KRONOBERG" och "ST. SIGFRID". Loken
numrerades som 1 och 2.
För lokens drift- och underhåll
byggdes i Växjö väster om stationshuset ett parallellstall
av med två spår.
1895 var det 36 personer som arbetade
vid järnvägen.
Nu vidtog nästa fas i utvecklingen av järnvägsbolaget!
Före detta VÅHJ lokstall i Växjö. Året
är 1942 och banan är förstatligad sedan 1 år
tillbaka. Det högra loket är VÅHJ nummer 1 och
det andra är Östra Smålands Järnvägs
lok nummer 3. Loken har ännu inte blivt ommärkta till
SJ och fått nya nummer. Foto: Stig Nyberg
Växjö - Klavreström -
Åseda Järnväg, VKÅJ
Sedan man nu nått Klavreström började man planera
för en förlängning och naturligtvis blev det långa
diskussioner om vilken väg den förlängda banan
skulle dras.
En stark intressent var Malmö Snickerifabrik
som hade etablerat sin verksamhet i Åseda. Man hade stora
skogsegendomar i regionen ner mot Klavreström och ville
därför gärna få den planerade banan så
nära dessa som möjligt.
Förlängning till Åseda
Så småningom kom man fram till en lämplig sträckning
och koncession söktes för en förlängning
till Åseda. Plan - och profilritningar samt kostnadsberäkning
var uppgjorda av ingenjör W Lindegren. Kostnaden för
den 16 kilometer långa förlängningen beräknades
till 397 000 kronor. Finansieringen ordnades genom ökning
av aktiekapitalet till 520 000 kronor. Koncession beviljades
30 december, 1899.
Banbyggnaden startade i maj 1900 och 26 juni,
1902 kunde den nya bandelen öppnas för allmän
trafik. Provisorisk godstrafik hade då pågått
sedan 7 januari.
Åseda station omkring 1924. Spåren till höger
tillhör Sävsjöström - Nässjö Järnväg.
persontåget är på väg mot Kalmar. Till
vänster om persontåget skymtar ett VÅHJ persontåg
på väg mot Växjö. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Mer Rullande materiel
I och med banans förlängning behövde dragkraften
förstärkas
1898 levererade Motala Verkstad ett tanklok
med axelföljden C, tre drivande axlar. Loket fick namnet
"WÄREND" och numrerades som nummer 3
1901 levererades ytterligare ett tanklok. Det
var byggt av NOHAB och hade axelföljden 1 C. Det fick namnet
"ÅSEDA" och numrerades som nummer 4.
Sammanlagt hade nu bolaget 4 tanklok
För
lokens drift och underhåll uppfördes1902 i Åseda
ett rundstall med två spår och en 6 meters vändskiva
framför. Ett kolbås anlades i anslutning till vändskivan.
Stallet revs 1979. Den ökande trafiken
krävde fler godsvagnar. Fler vagnar hade köpts och
antalet uppgick nu till 90 stycken.
Ritningen ovan visar järnvägarnas inbördes
förhållande i Åseda. Röd linje VÅHJ.
Grön linje Sävsjöström - Nässjö
Järnväg.
Kraftigare räls och höjd hastighet
Den nya bandelen belades med stålräls som vägde
17,2 kilo per meter. Samtidigt hade den gamla bandelens 11 kg:s
räls bytts ut till 17,2 kg:s
I och med den kraftigare rälsen kunde 1905 största
tillåtna hastighet höjas till 40 km/t.
I och med förlängningen till Åseda
bytte bolaget namn till Växjö - Klavreström -
Åseda Järnväg, VKÅJ. Järnvägen
var nu 60 kilometer lång.
Det dröjde nu några år medan planerna för
järnvägens fortsättning mot Hultsfred diskuterades.
1909 började nästa fas i järnvägsbolagets
utveckling!....
Växjö - Virserums Järnväg,
VVJ
Starkt pådrivna av befolkningen och industrin i Virserum
sökte 1908 landshövdingarna C Cedercrantz och C E von
Oelreich koncession på en smalspårig, 891 mm, järnväg
mellan Åseda - Virserum - Hultsfred inklusive ett stickspår
till Virserums snickerifabrik.
Växjö stad och Växjö -
Alvesta Järnväg var också mycket intresserade
av att denna förlängning skulle komma till stånd.
Från Nässjö - Oskarshamns och
Vetlanda - Målilla Järnväg kom det skriftliga
protester mot att koncession skulle beviljas.
Trots detta motstånd beviljades koncession 25 juni, 1909
vilken omedelbart överläts på VKÅJ.
Planer och kostnadsberäkning hade
gjorts upp av baningenjören P Ericson. Kostnaden för
den 56,4 kilometer långa delen beräknades till 2 181
800 kronor utan rullande materiel.
För att klara det ekonomiska begärde man att få
dela koncessionen på två delar, Åseda - Virserum
samt Virserum - Hultsfred. Medgivande till detta fick man 8 april,
1910.
Sträckan Åseda - Virserum byggs
Med baningenjören P Ericson som arbetschef påbörjades
1 mars, 1910 bygget av den 27 kilometer långa bandelen.
Bygget var klart i december 1911 och bandelen öppnades för
allmän trafik 23 december.
Även på den här delen av banan blev det 17,2
kg:s räls.
Hultanäs station 1963. Till höger i bild är
i riktning mot Hultsfred. Foto: Stig Nyberg.
Mer rullande materiel
I och med att banan nu blivit längre måste den rullande
materielen utökas.
1909 levererades ett nytt tanklok från
den Tyska firman Hannoverische Maschinenban (Hanomag). Loket
som hade axelföljden 1C numrerades som nummer 5.
1912 levererades ytterligare ett lok. Det var
byggt av Motala Verkstad och hade axelföljden 1D. Loket
fick namnet "VIRSERUM" och numrerades som nummer 6.
1912 uppgick antalet lok till 6 och antalet
personvagnar hade utökats till 10 varav 6 stycken var boggievagnar.
Antalet godsvagnar uppgick till 136 stycken varav 22 var täckta.
I och med att banan nu var utsträckt till
Virserum ändrades bolagets namn till Växjö - Virserums
Järnväg, VVJ.
VÅHJ lok nummer 5 på vändskivan framför
lokstallet i Växjö 1936. i den öppna stallporten
skymtar VÅHJ lok nummer 14. Foto: Stig Nyberg.
Sträckan Virserum - Hultsfred byggs
Den fortsatta utbyggnaden till Hultsfred kom att dröja några
år. Till största delen berodde fördröjningen
på första världskrigets utbrott och därmed
kraftigt höjda kostnader.
Maj månad 1917 kom arbetet igång, även nu med
baningenjören P Ericson som arbetschef.
Färdigställandet av den 30 kilometer långa bandelen
drog ut på tiden. Första världskriget och efterdyningarna
av detta ställde till problem. Dessutom avled P Ericsson
i början av 1919. Han ersattes av ingenjör Carl Jehander.
1922 blev det äntligen klart, 5 december
öppnades bandelen för allmän trafik.
Gårdveta var anslutningsstation och korsning med Vetlanda
Järnvägar. För att slippa bygga en egen bro över
Emån kom man överens med Vetlanda Järnvägar
om att få använda deras spår österut till
man passerat Emåm för att därifrån åter
gå på egen bana norrut mot Hultsfred
Kostnaden för hela sträckan Åseda
- Virserum - Hultsfred summerades till 2 435 000 inklusive rullande
materiel.
Även på den här bandelen lades
det in 17,2 kg:s räls
För drift- och underhåll av loken
uppfördes i Virserum 1911 ett rundstall med ett spår
i bangårdens västra ände. Framför stallet
byggdes en 6 meters vänskiva samt ett kolbås.
Nu hade bolaget nått sitt mål. Man hade etablerat
kontakt med ett annat stort smalspårigt järnvägsnät,
Norsholm - Västervik - Hultsfreds Järnvägar, NVHJ.
1922 ändrade bolaget än en gång sitt
namn. Nu blev det slutgiltiga namnet...
Östra delen av Hultsfreds bangår sedd från
stationshuset. Till höger skymtar Nässjö - Oskarshamns
Järnvägs (NOJ) lokstall. I bildens mitt syns omlastningsskjulet
och bortanför det skymtar en bockkran. Det vänstra
spåret i omlastningsskjulet och spåren till vänster
om detta är den smalspåriga delen. Till vänster
skymtar VÅHJ infartssemafor till Hultsfred. Foto ur NOJ:s
50-års historik 1924.
Växjö
- Åseda - Hultsfreds Järnväg, VÅHJ
Mer rullande materiel
För att klara trafikbehovet anskaffades fler lok.
Motala Verkstad levererade två tanklok
med axelföljden 1D. 1916 levererades ett lok som fick nummer
7. 1927 levererades ännu ett lok som fick nummer 8.
1922
köptes två lok med axelföljden 1C från
den nedlagda Näs - Morshyttans Järnväg (nummer
3 och 4). Loken uthyrdes till Östra Värends Järnväg,
ÖVJ, där de fick behålla sina nummer. När
ÖVJ köptes av VÅHJ 1936 numrerades loken in som
VÅHJ nummer 13 och 14.
I början av 1920-talet köptes ett
begagnat tenderlok, nummer 14, från Nordmark - Klarälvens
Järnvägar, NKlJ. Loket hade blivit överflödigt
i och med elektrifieringen av NKlJ. Loket som hade axelföljden
1C1-2, 1 löpaxel följd av 3 drivande axlar och en löpaxel
samt en tvåaxlig tender, numrerades vid VÅHJ som
nummer 10.
Ritningen ovan visar järnvägarnas inbördes
förhållande i Hultsfred. Gul linje Hultsfred - Västerviks
Järnväg. Grön Linje VÅHJ. Röd linje
Nässjö - oskarshamns Järnväg. Lila linje
Östra Centralbanan.
VÅHJ lok nummer 10 i Växjö 1938. Loket var
tillverkat 1915 av Motala Verkstad för Nordmark - Klarälvens
Järnvägar där det hade nummer 14. VÅHJ köpte
loket 1923. Foto: Stig Nyberg.
I mitten av 1920-talet bestod VÅHJ
vagnpark av 4 tvåaxliga personvagnar, 7 personboggievagnar
samt 1 kombinerad postboggievagn. Godsvagnsparken bestod av 227
tvåaxliga vagnar.
Antalet anställda vid järnvägen uppgick 1925
till 164 personer.
Ny underhållsanläggning i Växjö
För drift- och underhåll av lok och vagnar uppfördes
1914, cirka 350 meter väster om det gamla trälokstallet,
en ny underhållsanläggning. Den bestod av ett rundstall
i tegel med plats för 5 lok. Framför byggdes en 12
meters vändskiva. Bredvid rundstallet byggdes en lok- och
vagnverkstad. 1923 utökades verkstaden och samtidigt tillbyggdes
lokstallet med en plats. Verkstaden användes även för
Växjö - Tingsryds Järnvägs rullande materiel.
Eftersom den banan hade spårvidden 1067 mm var spåren
försedda med en tredje skena. Det gamla trälokstallet
från 1895 revs 1914.
På SJ-tiden, åren 1950 - 1951 gjordes
en tillbyggnad på grund av anskaffandet av större
ånglok, Gp, samt tillkomsten av rälsbussarna. Samtidigt
byggdes mer tidsenliga personallokaler.
Före detta VÅHJ lokstall i Växjö 1955.
Loket till vänster är före detta VÅHJ nummer
8. Här i skepnad som SJ 3032. Foto: Stig Nyberg.
VÅHJ arrenderar ÖVJ
Från 1 juli 1933 arrenderade VÅHJ Östra Värends
Järnväg, ÖVJ. 18 september 1936 köpte VÅHJ
ÖVJ av staten. Den nyinköpta banan införlivades
inte med VÅHJ utan drevs vidare som ett dotterbolag
VÅHJ lok nummer 14. Tillverkat av NOHAB 1914 för
Näs - Morshyttans Järnväg där det hade namnet
"HORNDAL". Köptes 1922 och hyrdes ut till ÖVJ
där det hade nummer 4. Vid VÅHJ köp av ÖVJ
1936 fick loket nummer VÅHJ 14. Foto i Växjö
1938. Stig Nyberg.
Trafikförvaltningen Växjö Järnvägar
I och med bildandet av Trafikförvaltningen Växjö
Järnvägar 1908 anslöt sig bolaget till den nya
samarbetsorganisationen
Bildandet av trafikförvaltningen var ett
sätt för de anslutna järnvägsföretagen
att få gemensamma
funktioner i till exempel administration, inköp och reparationer.
Det här var ett sätt att tillsammans öka sin konkurrensförmåga.
Under åren kom förvaltningen att
omfatta följande järnvägsbolag: Växjö
- Alvesta Järnväg, Karlskrona - Växjö Järnväg,
Växjö - Tingsryds Järnväg samt Östra
Värends järnväg från 1922. Åren 1913
- 1932 ingick även Hönshylte - Kvarnamåla Järnväg
i förvaltningen.
1932 anslöt sig förvaltningen Växjö Järnvägar
i sin tur till trafikförvaltningen Göteborg - Småland
- Karlskrona vilken tidigare bestod av Göteborg - Borås
- Alvesta Järnvägar. Trafikförvaltningen
upphörde i och med att banorna förstatligades.
Klavreströms station omkring år 1924. Längst
bort i bilden syns Klavreströms Bruk. Bortåt i bild
är i riktning mot Åseda. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Förstatligande
De ekonomiska svårigheterna för bolaget blev alltmer
besvärande. Bolaget rekonstruerades 1933 - 1934 men trots
detta fortsatte svårigheterna. I september 1936 var det
ekonomiska läget ytterst besvärligt men man lyckades
trots allt klara sig några år till. Till slut mäktade
man inte med att fortsätta verksamheten. 1 juli, 1941 förstatligades
VÅHJ tillsammans med dotterbolaget ÖVJ.
Nedläggning av godstrafiken
Med åren blev konkurrensen från bussar, lastbilar
och personbilar alltmer besvärlig. SJ fattade beslut om
att lägga ned godstrafiken på banan.
Det kan noteras att fram till 28 september,
1963 var det ånglok som svarade för dragkraften till
godstågsparet Växjö - Sevedstorp - Oskarshamn.
Det här var den sista reguljära godstågsturen
med ånglok som dragkraft på SJ smalspår. Efter
detta tog dieselloken helt över.
30 maj, 1965 lades godstrafiken ned på
sträckan Norrhult - Virserum. Viss trafik med flistransporter
fortsatte mellan Virserum och Mosstorp fram till december 1981.
22 maj, 1977 lades godstrafiken ned på
sträckan Klavreström - Norrhult
1 juli, 1980 var det dags för godstrafiken
att upphöra mellan Kvarnagården - Klavreström.
December 1981 upphörde godstrafiken mellan
Virserum - Hultsfred.
3 februari, 1986 lades den sista sträckan
med godstrafik ned. Det var sträckan Växjö - Kvarnagården
som kom att överleva längst.
Persontrafiken upphör
20 augusti, 1984 lades persontrafiken ned på forna VÅHJ.
Den sista godstrafikssträckan lades ned
några år senare, 3 februari 1986.
Normal brukade järnvägarna rivas
upp sedan de sista tågen gått men här hände
något ovanligt.
Braås 1976. Yp 888 gör uppehåll vid stationen.
Foto: Stig Nyberg.
Försäljning av järnvägslinjen
30 september, 1986 såldes sträckan Växjö
- Åseda - Hultsfred samt Hultsfred - Jenny - (Västervik)
till det nybildade aktiebolaget Växjö - Hultsfred -
Västerviks Järnväg, VHVJ.
Se detta bolag i fortsättningen!
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift från 1926 beskrivs Växjö - Åseda
- Hultsfreds järnväg på följande sätt:
Växjö - Åseda - Hultsfreds järnväg,
116 km. Från Växjö går järnvägen
norrut förbi hållplatsen Lugnet med Kronobergs läns
sanatorium till Evedals station vid Helgasjön. Vid stationen
är brunns och badorten med samma namn belägen. Järnvägen
passerar därefter kanalen mellan Helga- och Toftasjöarna
och går genom skogsmark till Norrgårda station. Därifrån
är banan dragen genom växlande terräng öster
om sjön Innaren till Rottne, ett större samhälle
med såg och snickerifabriker, fortsätter i nordvästlig
riktning till Brittatorp, föreningsstation med östra
Värends järnväg, går därifrån
genom skogstrakt till Braås station vid sjön örken,
större såg, cementvarufabrik m.fl. industrier. Från
stationen har Böksholms sulfitfabrik år 1916 anlagt
en 5 km. lång järnväg till Böksholm.
Banan går därefter förbi Kvarnagårdens
lastplats med såg vid sjön Madkroken, förbi Sandreda
station genom skogstrakter till Klavreströms station, vackert
belägen vid Norrsjön nära Klavreströms bruk,
som tillverkar spisar m.m. Järnvägen fortsätter
genom skog och åkerfält till Norrhults station, vid
vilken Rosdala glasbruk, flera sågar, mek. verkstad och
gjuteri m. m. äro belägna, vidare genom skogstrakt
förbi Flybo station med såg till Åseda, municipalsamhälle
och föreningsstation med Sävsjöström - Nässjö
järnväg. Från stationen går ett 1,6 km.
långt spår till sjön Kållen, invid vilket
spår flera sågar, träförädlingsfabriker
och industriella anläggningar äro förlagda. Från
Åseda går järnvägen i nordostlig riktning
genom skogsmarker till Hultanäs och Triabo stationer, vid
vilka sågar äro belägna, Mosstorps station och
långs sjöarna Hjorten och Virserumssjön till
Virserum, större samhälle med snickerifabriker och
andra industrier.
Från Virserum går banan i nordlig
riktning genom i allmänhet odlade trakter förbi Hultarps
station, därefter utefter sjön Flaten till Flatens
station och till Gårdveda, föreningsstation med Hvetlanda
- Målilla järnväg, vidare österut på
en för båda järnvägarna gemensam bro över
Emån förbi Kalmar läns sanatorium vid Gårdveda,
genom skogstrakter förbi Ödhults station, övergår
norr därom Nässjö-Oskarshamns järnväg
och fortsätter invid nämnda järnväg till
Hultsfredsstation, som är gemensam för nyssnämnda
järnväg samt östra Centralbanan och Norsholm -Västervik
- Hultsfreds järnvägar. Genom den sistnämnda järnvägen
har Växjö - Åseda - Hultsfreds järnväg
nått sitt önskemål att komma i förbindelse
med ett större smalspårigt järnvägsnät.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Sveriges lokstationer, Svensk järnvägsstatistik
samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till VÅHJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
vahj_fakta.html senast uppdaterad 12 oktober 2003 av Rolf
Sten |