Om Historiskt | Kartor | Normalspår | Smalspår | Rullande | Signaturer | Stationer | Diverse | Huvudsida |
Stockholm - Roslagens Järnvägar, SRJ, kom att från den 1 januari 1909 bli samlingsnamnet för de smalspåriga järnvägslinjerna i Roslagen, Stockholm - Hallstavik, Uppsala - Norrtälje, Faringe - Gimo, Dannemora - Hargshamn, Knaby - Ramhäll, Risinge - Norrvällen, Norrmon - Lövstabruk, Roslags -Näsby - Österskär, Djursholms Ösby - Svalnäs, Djursholms Ösby - Altorp samt Stocksund - Långängstorp. Det nya namnet kom alltså att ersätta det gamla SRJ, Stockholm - Rimbo Järnväg. Namnändringen kom till stor del till för att i bolagsnamnet bättre spegla hela det järnvägsnät som trafikerades. Rimbo station var på sin tid en stor station. Fyra banor sammanstrålade här: Från Stockholm, Norrtälje, Faringe samt Hallstavik. Bilden är tagen 1925. Stationshuset skymtar i bildens mitt. Foto från Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift 1926. Nedanstående skiss visar hur de olika banorna anslöt i Rimbo. Hela nätet ägdes direkt eller indirekt via dotterbolag av Stockholm Rimbo Järnvägsaktiebolag ända fram till förstatligandet 1 juli 1951. SRJ kom att utvecklas genom året allt i takt med den ökande trafiken. Spårstandarden har höjts vilket även medgivit högre hastigheter Gods- och persontrafik har tidvis varit stor. Dubbelspår har byggts på högt trafikerade sträckor nära Stockholms centrum. SRJ lok nummer 29. En av de så kallade "Stortyskarna". Foto från Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift 1926. Den elektrifiering som påbörjades
1892 har efterhand fortsatts på fler sträckor Fjärrblockering har införts på linjerna närmast Stockholm 1 juli 1951 förstatligades SRJ och överfördes
till ett särskilt statligt bolag - 1 januari 1934 lades all trafik ned på den 1 kilometer
långa sträckan Eddavägen - Svalnäs 1 maj 1972 överlät SJ då kvarvarande delar av gamla SRJ till Stockholms Lokaltrafik. Numera kallat Storstockholms lokaltrafik där de gamla SRJ-delarna går under beteckningen RB, Roslagsbanan.
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift från192, Järnvägsdata samt Svensk järnvägsstatistik.
srj_fakta.html senast uppdaterad 3 september 2003 av Rolf Sten |