Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
ÖVJ, Östra Värends
Järnväg
Av Rolf
Sten |
ÖVJ, Östra Värends
Järnväg
25 juni 1909 beviljades koncession på en
32 kilometer lång järnväg med spårvidd
891 mm mellan Brittatorps station och Sävsjöström.
Koncessionen hade sökts av borgmästaren
K H Bergendahl och ett antal medintressenter. Järnvägen
skulle i Brittatorp anslutas till Växjö - Åsheda
- Hultsfreds Järnväg, VÅHJ och i Sävsjöström
till Nybro - Sävsjöströms Järnväg. Den
senare normalspårig.
Ritningar och kostnadsförslag hade uppgjorts
av kaptenen i väg- och vattenbyggnadskåren, A Qvistgaard.
Samma personer som ovan sökte koncession
för förlängning av banan från Sävsjöström
till Älghultsby.
Koncession för den 11 kilometer långa förlängningen
beviljades 1 juni 1912. Ritningar och kostnadsförslag var
uppgjorda av baningenjören P Ericsson.
Man visste att det fanns planer på att bygga
en smalspårig järnväg mellan
Älghultsby och Ruda för att där
ansluta till den befintliga Ruda - Oskarshamns Järnväg.
På det här viset kunde man nu med den
planerade järnvägen (Växjö) - Brittatorp
- Älghultsby få direkt järnvägskontakt med
Oskarshamn utan omlastningar eftersom spårvidden var densamma.
8 november 1913 konstituerades Östra Värends
Järnvägsaktiebolag. Den
första styrelsens sammansättning var följande:
Landshövding A Hammarström bilden
ovan till vänster (ordförande ), borgmästare
KH Bergendahl, v häradshövding G Landén, lantbruksingenjör
A Roos, hemmanägare J Eriksson, kyrkovärd J T Gustafsson
samt bruksägare A Johansson.
Bolagsordningen fastställdes 31 juli 1914.
Trafikdirektör blev C O W Bäckström. (Se bilden
till vänster). Han var även trafikdirektör för
trafikförvaltningen Växjö Järnvägar.
Banan byggs
Under sommaren 1916 renstakades och fastställdes järnvägens
sträckning av majoren i Väg- och vattenbyggnadskåren
J A Blomberg. Banan skulle utgå från Sevedstorp på
VÅHJ linje i stället för Brittatorp. Kostnaden
för järnvägen exklusive rullande materiel beräknades
till 1 508 100 kronor.
Med VÅHJ tecknades avtal om att få
begagna dess linje mellan Sevedstorp och Brittatorp samt
användande av Brittatorps station. Avtal tecknades också
med Nybro - Sävsjöströms Järnväg om
ÖVJ:s anslutning och korsning med Sävsjöströmsbanan
i Sävsjöström. (Vidstående ritning visar
banornas inbördes förhållande i Sävsjöström)
För finansieringen av banbygget söktes
och erhölls statslån på sammanlagt 1 090 000
kronor. Resterande kapital erhölls genom aktieteckning.
Som entreprenör för banbygget anlitades
Carl Jehander. Arbetena började på våren 1917
och bedrevs så att banan kunde öppnas för allmän
trafik 9 december 1922.
När man summerade kostnaderna kunde man
konstatera att dessa uppgick till 2 456 000 kronor.
För dessa pengar hade man fått en 38, 5 kilometer
lång järnväg med spårvidd 891 mm
Rälsen på banan var av stål och vägde17,2
kg per meter.
Sidospårens längd uppgick till 3,1 kilometer
Största lutning var 20 och minsta kurvradie var 300
meter.
Största tillåtna hastighet var 35 km/t. Höjdes
till 40 1925.
Bilden visar ett avsnitt från ÖVJ linje mellan
Älghultsby och Sävsjöström fotograferat omkring
1924. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926.
Rullande materiel hade man inte köpt utan det hyrdes från
VÅHJ. 2 ånglok, 1 tvåaxlig personvagn samt
11 godsvagnar var inhyrda.
För lokens skötsel hade man 1922
uppfört parallellstall med ett spår, vändskiva
och kolbås i Brittatorp och Älghultsby.
1925 arbetade 46 personer vid ÖVJ.
I Älghultsby kom det att dröja till 19 augusti 1923
innan Ruda - Älghults Järnväg öppnades
för trafik och därmed öppnade vägen för
järnvägstrafik till Oskarshamn.
Samtidigt med trafikstarten anslöt sig ÖVJ till
trafikförvaltningen Växjö Järnvägar.
Se mer om den nedan.
Trafikförvaltningen Växjö Järnvägar
bildades 1908 och var ett sätt för de anslutna järnvägsföretagen
att gemensamma funktioner i till exempel administration, inköp
och reparationer. Det här var ett sätt att tillsammans
öka sin konkurrensförmåga.
Under åren kom förvaltningen att
omfatta följande järnvägsbolag: Växjö
- Alvesta Järnväg, Karlskrona - Växjö Järnväg,
Växjö - Tingsryds Järnväg, samt Växjö
-Klavreströms Järnväg (sedermera VÅHJ).
Åren 1913 - 1932 ingick även Hönshylte - Kvarnamåla
Järnväg i förvaltningen.
Som ovan nämnts ingick även
Östra Värends järnväg i förvaltningen
från 1922.
1932 anslöt sig förvaltningen Växjö
Järnvägar i sin tur till trafikförvaltningen Göteborg
- Småland - Karlskrona vilken tidigare bestod av Göteborg
- Borås - Alvesta Järnvägar. Trafikförvaltningen
upphörde i och med att banorna förstatligades.
Ovanstående flygfoto visar Älghultsby 1937. Nedåt
i bild är i riktning mot Sävsjöström. Godsmagasinet
syns i bildens nedre mitt. Stationshuset ligger i träddungen
ovanför till vänster. Följer
man det högra spåret uppåt kommer man till de
två lokstallarna. Det vänstra för
Ruda - Älghults Järnväg, RÄJ
och det andra för ÖVJ. Foto: Stig Nyberg.
Konkurs / Förstatligad
De ekonomiska svårigheterna för bolaget blev alltmer
besvärande. 10 mars 1931 försattes bolaget i konkurs.
Verksamheten drevs vidare av konkursförvaltare fram till
5 april 1933 då bolaget övertogs av staten. 1 juli
1933 utarrenderades bolaget till Växjö - Åsheda
- Hultsfreds järnväg, VÅHJ. 18 september 1936
köpte VÅHJ banan av staten. Bolaget Östra Värends
Järnväg införlivades inte med VÅHJ utan
drevs vidare som dotterbolag.
1 juli 1941 kom bolaget åter i statens
ägo då VÅHJ förstatligades och därmed
även ÖVJ.
Slutet
Med tiden blev konkurrensen från bussar, lastbilar och
personbilar övermäktig. SJ fattade beslut om att lägga
ned trafiken.
29 september 1963 lades all trafik ned på
sträckan Brittatorp - Lenhovda även om viss trafik
till och från järnvägsverkstaden i Kalmar fortgick
till 1967.
29 september 1963 lades även persontrafiken
ned på sträckan Lenhovda - Sävsjöström.
Från samma datum lades all trafik ned på den återstående
delen av ÖVJ, sträckan Sävsjöström -
Älghult.
Den enda trafik som nu återstod på
forna ÖVJ var godstrafiken mellan Lenhovda och Sävsjöström.
Det kom att dröja till 10 oktober
1983 innan även denna trafik upphörde.
ÖVJ revs upp i etapper. Åren 1967 - 1968
revs banan upp mellan Sevedstorp och Lenhovda. 1968 - 1969 revs
sträckan Sävsjöström - Älghult. Slutligen,
1984 revs sträckan Lenhovda - Sävsjöström.
ÖVJ hade därmed skattat åt
förgängelsen. Sverige var 39 kilometer smalspår
kortare!
En beskrivning av ÖVJ
Så här beskrevs ÖVJ i Svenska Järnvägsföreningens
historik från 1926:
Östra Värends järnväg, 43 km.
Järnvägen utgår ifrån Brittatorps station
å Växjö - Åseda - Hultsfreds järnväg,
25 km. från Växjö, begagnar nämnda järnvägs
spår 3,8 km. till Sevedstorp, går därifrån
österut genom skogstrakt till Värendseke station och
fortsätter genom mossmarker till Dädesjö station
i närheten av Ramnåsa glasbruk. Därefter går
linjen genom skog och mossmarker till NäsbykuIla station
vid en större såg, och fortsätter genom skogstrakter
förbi Bostorps lastplats med såg till Lenhovda, större
kyrkby kring Lenhovda kyrka, tingsställe med snickerifabrik
m. fl. industrier. Härifrån går banan å
stranden av sjön Alstern till Sävsjöström,
vilken station är föreningsstation med Sävsjöström
- Nässjö järnväg och äges av Kalmar
Nya järnvägsaktiebolag och belägen vid större
såg, sulfitfabrik m. m. Banan går vidare genom skogstrakter
och delvis odlade marker till Älghultsby station, föreningsstation
med Ruda - Älghults järnväg, större samhälle
med sågar, glasbruk m. fl. industrier.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ÖVJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
oovj_fakta.html senast uppdaterad 7 oktober 2003 av Rolf
Sten |