Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
NÖJ, Norra Östergötlands
Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Norra Östergötlands järnvägar, 133 km.
I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift från 1926 beskrivs banans
sträckning enligt följande:
NÖJ lok nummer 14 med persontåg vid Örebro södra 1929.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Med Örebro Södra station, gemensam för de båda statsbanelinjerna
Örebro—Hallsberg och Örebro —Svarta samt Örebro—Pålsboda järnväg, som
utgångspunkt går banan i sydostlig riktning över Örebroslätten, vidare över
höjdplatån vid Marks hållplats och fortsätter genom skogstrakter till
Stortorps station och genom växlande terräng till Hidingsta station med i
närheten liggande tegelbruk.
Hidingsta 1908. Till vänster i bild är mot Pålsboda.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Därifrån sänker sig banan långsamt ned till Kvismaredalen, där på näset mellan de forna sjöarna Västra och östra
Kvismaren, stationen Kvismaren fått sitt läge.
Kvismaren station vid översvämningen i april 1924. NÖJ Lok 10 med
persontåg på väg mot Örebro Södra.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Banan fortsätter i sydlig riktning förbi Sköllersta station, kring vilken
efter järnvägens tillkomst uppvuxit ett icke obetydligt samhälle. Sedan
Tarsta station passerats, går banan under statsbanan in på Pålsboda för båda
banorna gemensamma station.
Pålsboda 1903. NÖJ lok nummer 6 "Roxen" med godståg. SJ stationshus syns
till höger.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Banan går vidare nästan rakt söderut förbi Svennevads station och Glottra
hållpl. med sågverk till Hjortkvarns station. Till egendomen med detta namn
hörde vid järnvägens anläggande Hjortkvarns masugnar och Gryts hammar- och
manufaktursmide. Allt är nu nedlagt. Vattenkraften vid Hjortkvarns fall är i
stället tillvaratagen av ett kraftverk.
De forna hammarsmedjorna vid Gryt förändrades först till glasbruk, en filial
till Rejmyre, men brann 1903, varefter ett tråddrageri anlades här.
Boo egendoms såg vid Hjortkvarn. Foto: Norra Östergötlands
Järnvägar och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren 1924 - 1944.
Omkring 4 km. från Hjortkvarns station ligger Haddebo numera nedlagda
järnbruk. Från Hjortkvarn till Hällestad går banan genom glest bebyggda
skogsbygder och virkestransporterna därifrån ha fått utgöra ersättning för
de svunna järnfrakterna. Mellan Hjortkvarns och Skönnarbo stationer är
lastplatserna Tornfors med bispår till Björnhammar, Trolleflod och Örmon
belägna.
Vid Ljusfallshammars station har Ljusfallshammars fabriks a.-b. förlagt
sitt gjuteri och sina rätt betydande verkstäder. Där ansluter bibanan från
Grytgöls bruk, beläget omkr. 4 km. därifrån. Stångjärns- och
manufakturverket nedlades 1886 och tråddrageri med galvaniseringsverk,
trådspiksfabrik m.m. anlades.
Borggårds håll- och lastplats 1902. Huset till höger om vagnarna är
banvaktsstuga nummer 9.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Förbi Prästköps station går banan därefter till Borggårds hållplats vid
bruket med samma namn. På egendomen drevs förr stångjärnshammare och härdar,
men denna verksamhet nedlades i slutet av 1880-talet. Nu användes
vattenkraften att driva fabriker för tillverkning av hängskruvar, hakar,
krokar av järn och mässing m.m. Från hållplatsen går ett lastspår upp till
den närbelägna sjön Tron. Nästa station är Hällestad. Hällestads gamla
klockstapel står på Skansen i Stockholm. Järnvägen drager sig nu österut
till Sonstorps och Finspångs stationer, den senare vackert belägen vid
stranden av Skutbosjön.
Finspång 1948. NÖJ lok nummer 22 och 7. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Finspångs gård och bruk är av hög ålder. Bruket omtalas vara anlagt år 1500.
Det var baserat på tillverkning av kanoner. Efter att under åren 1619— 1856
varit i De Geerska släktens ägo och under åren 1856—1884 innehafts av
bruksägaren Carl Ekman, delades det stora komplexet i början av 1900-talet i
tre bolag, Stens bruks a.-b., A.-b. Finspångs styckebruk, som övertog
skogarna, och Nordiska artilleriverkstäderna. Det senaste inköptes 1913 av
Svenska turbinfabriks a.-b. Ljungström (Stal). Vapenfabrikationen nedlades
och den sista kanonen provsköts 1912.
Även Stens bruks a.-b. har upphört. Dess egendomar försåldes, dels
verkstaden i Finspång till Finspångs metallverks a.-b., som bildades 1914
och förlade sin verksamhet till de gamla kanonverkstäderna i Finspång, dels
dess skogar till Finspångs styckebruk och till sist gruvorna i Kantorp och
masugnarna i Graversfors till Boxholms a.-b. Järnverken i Finspång nedlades
för alltid. Slutligen har Finspångs styckebruk 1918 inköpts av Fiskeby
fabriks aktiebolag och därmed har, vad industrien beträffar, även det gamla
namnet försvunnit.
Finspång på 1940-talet. Industrispårsväxling med bland annat lok nummer
9.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Från Finspång går banan utefter det vackra vattendraget, som än smalnar,
än vidgar sig fram till sjön Dovern och Doverstorps station, samt förbi
Sätra svavelkisgruvor, upptagna under världskriget men åter nedlagda, och
längs sjön Glans strand fram till Ljusfors station.
Ännu två km. och tåget rullar på en bro om 50 m. spann över Motala ström in
på Skärblacka station. Vid denna ligger bruket med samma namn, även det från
början järnbruk men ombyggt till trämassefabrik och pappersbruk och efter
branden 1903 nyuppfört i stor skala. Ett bispår leder till Ljusfors
pappersbruk, liksom Skärblacka sedan 1918 tillhörigt Fiskeby fabriks a.-b.
Infarten till Kimstad från Norrköpingshållet omkring 1950. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Till Kimstads station återstå endast 5 km. Där korsas statsbanan, och
Norra Östergötlands järnväg delar sig för att dels gå parallellt med
statsbanan till Norsholm, där förbindelsen sker med
Norsholm—Västervik—Hultsfreds järnväg och där Göta kanal skär båda
järnvägslinjerna, dels fortsätta till Norrköping.
Förbi Lillie och Klinga hållplatser går banan till Kneippbadens station,
som fått sitt namn efter den på sin tid så bekanta men nu nedlagda
badanstalten och villa- och industrisamhälle med samma namn.
Kneippbaden någon gång på 1910-talet. Persontåget dras av NÖJ lok nummer
11. Tåget är på vag mot Norrköping Östra.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
I en båge runt omkring Norrköping löper så järnvägen in på Norrköping
östra station, väl den största stationen i Sverige för smalspåriga järnvägar
och gemensam för Norra Östergötlands och Norrköping—Söderköping—Vikbolandets
järnvägar. Stationen är belägen i den södra stadsdelen och har
spårvägsförbindelse med den norra stationen.
Plattformsspåren på Norrköping Östra juni 1950. De sista dagarna
innan SJ:s övertagande 1 juli. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
noj_beskrivning.html senast uppdaterad
2010-01-11
|