Skymnäs
- Munkfors Järnväg, SMJ
Uddeholmsbolagets anläggningar
i Munkfors hade också behov av bättre kommunikationer.
Vid en bolagsstämma 1889 meddelade styrelsens medlemmar
att dom personligen hade sökt koncession på en järnväg
från Munkfors
till Skymnäs för att där knyta samman den planerade
järnvägen med NKlJ.
För ändamålet bildades ett
särskilt bolag, Skymnäs - Munkfors Järnvägsaktiebolag,
SMJ.
Koncession söktes och beviljades den 9
augusti 1889. Koncessionen överfördes omedelbart till
SMJ
Uddeholmsbolaget ägde från början 40 % av aktierna
i SMJ
Banbyggnaden skedde under ledning av NKlJ:s
trafikchef E Nordwall och redan 1 oktober 1890 kunde den 14,6
kilometer långa SMJ öppnas för allmän trafik.
Från samma datum arrenderades SMJ av Nordmark
- Klarälvens Järnväg.
Rälsen på banan var av stål och vägde
14,3 kilo per meter. Banans största lutning var 12, 5
och minsta kurvradien 300 meter. Största tillåtna
hastighet var 35 km/t. Sidospårens längd uppgick till
0,7 kilometer.
Den 1 oktober 1921 överläts SMJ till
Nordmark - Klarälvens Järnvägar.
Munkfors station 1900. Loket är NKlJ nummer 5. Bortåt
i bild är i riktning mot Hagfors. Foto: Samling Rolf Sten
|
Ovanstående
karta är hämtad ur Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift. Bearbetad och färglagd av Rolf Sten.
Källor: svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift från 1926 samt Svensk järnvägsstatistik.
|