Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Jönköping -
Gripenbergs Järnväg, JGJ
Bandel
=
460
Järnvägsbolag =
906 |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Jönköping - Gripenbergs
Järnväg, JGJ
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
1999, 2009, Svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift från1926
Strävan efter en genväg till
stambanan norrut var förvisso ett motiv bakom JGJ, men viktigare var nog
bygdens önskan om förbindelse med sin huvudort.
Husqvarna Vapenfabrik var en annan intressent som tog 20 % av aktierna och
blev banans viktigaste godskund. Bygget försenades och fördyrades dock, och
anslutningen till stambanan fick uppges.
Trafiken var tidvis intensiv och många utflyktståg gav banan en plats i
Jönköpingsbornas hjärtan, men redan på 1930-talet blev konkurrensen från
vägtrafiken övermäktig som för andra 600 mm-banor.
Koncession
1892-10-22. Skyldigheten att fullborda banan till Gripenberg hävdes
1899-10-20
Tekniska uppgifter |
1894 |
1925 |
Spårvidd: |
600 mm |
600 mm |
Ekhagen
fp–Huskvarnaverken, 4 km, blev normalspår 1936-05 |
|
Total längd:
46 km |
|
|
Spårlängd i huvudspår |
20,1 km |
45,1 km |
Spårlängd i sidospår |
2,3 |
3,4 |
Största lutning i
huvudspår |
25 o/oo |
25 o/oo |
Största lutning i
sidospår |
25 o/oo |
25 o/oo |
Minsta kurvradie i
huvudspår |
I50 m |
I50 m |
Rälsvikt |
10 kg/m |
10, 14,3, 17,5kg/m |
Största tillåtna
axeltryck |
4 ton |
4 ton |
Största tillåtna
tåghastighet |
20 km/t |
25 km/t |
|
|
|
Rullande materiel |
|
|
Ånglok, tanklok |
— |
6 st |
Ånglok, tenderlok |
3 st |
— |
Motorvagnar för ång-
eller annan drift |
— |
2 st |
Personvagnar med 4 axlar |
4 st |
11 st |
Resgods- och godsvagnar
med 2 axlar |
6 st |
6 st |
Resgods- och godsvagnar
med 4 axlar |
14 |
93 st |
Postvagnar, hela eller
komb. med 4 axlar |
1 st |
— |
|
|
|
Personal, antal |
|
|
Ordinarie |
— |
62 |
Extra |
— |
11 |
Verkstadsarbetare |
— |
7 |
Banarbetare |
— |
1 |
Förvaltningsort
Jönköping
Trafikförändringar
1894-01-16 Öppning av Jönköping Ö–Rosendala–Huskvarna, 6 km,
provisorisk godstrafik.
1894-04-22 Öppning av samma sträcka, allmän trafik.
1894-08-22 Öppning av Rosendala–Lyckåsgård, 14 km, allmän trafik.
I början av 1899 Öppning av Lyckåsgård–Förnäs, 14 km, provisorisk
godstrafik.
1899-10-21 Öppning av samma sträcka, allmän trafik.
1900-06-15 Öppning av Jönköping Ö–Jönköpings strand (omlastningsplats
till SJ), 1 km, godstrafik.
1900-12-18 Öppning av Förnäs–Vireda, 10 km, allmän trafik.
1935-09-01 Nedläggning av Jönköping Ö–Rosendala, 6 km, persontrafik,
och Rosendala–Vireda, 38 km, all trafik, men sporadiska godstransporter gick
från Lyckåsgård under rivningstiden.
1986-09-01 † Ekhagen–Huskvarnaverken, 4 km, godstrafik.
Ovanstående skiss visar Jönköpings
järnvägsstationers inbördes förhållanden 1921.
Efter nedläggningen av Jönköping
- Gripenbergs Järnväg, JGJ, breddades 1936-05 spåret till normalspår mellan
Österängens lastplats på JGJ via Rosendal till Husqvarna Vapen, 4 kilometer.
JGJ Husqvarna station bytte då namn till Huskvarnaverken.. Spåret
trafikerades av SJ som industrispår fram till 1986-09-01. Spåret revs 1990.
Omläggning
1923-11-01 separerades person- och godstrafik i Huskvarna varvid den förra
leddes in till en ny hållplats vid Esplanaden. Det nya spåret, 1 km, gick i
Drottninggatans östra kant.
Förstatligande
SJ övertog den breddade delen.
Upprivning
Rosendala–Vireda 1935–36, Ekhagen–Huskvarnaverken 1990.
Anmärkning
a) Godsspåret till Jönköpings strand siktade ursprungligen på Jönköping C.
b) Bolagsstämman 1927-11-30 beslöt om elektrifiering Jönköping–Huskvarna
(motorvagnar och annan utrustning skulle övertas från
Helsingborg–Råå–Ramlösa järnväg som blivit spårväg) men projektet blev för
dyrt.
c) Filmerna ”Bomben” (1919) och ”Ebberöds bank” (1926) är inspelade på JGJ.
Litteratur
Håkan Arlebrand m.fl., ”Jönköping–Gripenbergs järnväg 1893–1935”,
Skärstadsboken 1974.
Olof Thulin, Gripenbergsbanan, 1979.
Lennart Welander, Jönköping–Gripenbergs järnväg, 2000 (inkl. supplement
2003).
Jönköping Östra 1936-06-28. Järnvägen är
nedlagd och upprivningen är fullbordad. Foto: KCAA00931 Järnvägsmuseet.
Källor:
Svenska Järnvägsklubben Järnvägsdata 1999, 2009.
Svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift från1926, Svensk järnvägsstatistik.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
jgj_sammanfattning.html senast uppdaterad
2020-02-05
|