Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
KlRJ,
Klintehamn
- Roma Järnväg
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta,
KlRJ, Klintehamn -
Roma Järnväg
I slutet av 1800-talet föreslog landshövdingen Em Poignant
att en järnväg skulle byggas mellan Klintehamn och
Roma. Den största anledningen till detta förslag var
att sedan
sockerfabriken
anlagts i Roma ökade behovet av transporter i regionen runt
fabriken. Dels handlade det om att transportera betor till fabriken
och dels skulle den färdiga produkten skeppas ut till kunderna.
1896 hade man skaffat kapital till en undersökning
och framtagning av ritningar till en tänkt bana mellan Klintehamn
och Roma. Undersökningen gjordes av civilingenjören
E Nelson. Enligt hans beräkningar skulle kostnaden för
järnvägen bli 430 000 kronor.
Intresset var stort i trakterna längs
den tilltänkta järnvägen och man beslöt att
begära koncession. Bolaget Klintehamn - Roma Järnvägsaktiebolag,
KlRJ, konstituerades 4 mars 1897 i Klintehamn. Koncessionen beviljades
31 december 1897. Samtidigt beviljades ett statslån på
214 000 kronor.
Bilden föreställer Klintehamns station omkring år
1925. Loket på bilden är något av loken 1 eller
2. Till vänster i bild är i riktning mot Roma och till
höger går spåret mot Hablingbo. Från stationen
utgick även ett 1 kilometer långt stickspår
till Klintehamns kaj. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
Bolagets första styrelse bestod bland annat av av landsfiskalen
M E Svallingson, ordförande och verkställande direktör.
Vidare grosshandlarna R Snöbohm och C
Smitterberg, godsägaren Willy Wöhler,
tullinspektorn W Nilsson, Disponent P A Forssman samt hemmansägarna
J Vessman, Hogrän, O Hagvall och C J Eriksson.
Banbygget leddes av ingenjör Aug.
Bååth och den 21 september 1898 kunde den 23 kilometer
långa banan öppnas för allmän trafik. Inofficiell
godstrafik hade då redan pågått sedan 8 november
1897.
Spårvidden var 891 mm, rälsen var
av stål och vägde 15,2 kilo per meter. Banans största
lutning var 10 och minsta kurvradie 300 meter. Största
tillåtna hastighet var 30 km/t.
Inför trafikstarten hade man köpt
två lok från Karlstads Mekaniska Werkstad i Kristinehamn.
De två loken var tanklok, vattenförrådet finns
i tankar på ömse sidor av ångpannan. Axelföljden
var C, det vill säga tre drivande axlar. Loken numrerades
som nummer 1 och 2 och som vanligt på den här tiden
fick de individuella namn, "KLINTEHAMN" och "HÖFDINGEN".
Man skaffade även 2 tvåaxliga
personvagnar, 1 tvåaxlig postvagn samt 36 tvåaxliga
godsvagnar.
Kostnaden för banan och den rullande
materielen uppgick till 329 346 kronor.
Bilden visar Klintehamns hamn och lastkaj omkring år
1925. Från hamnen ledde ett 1 kilometer långt spår
till Klintehamns station. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
7 juni 1924
öppnades den 27 kilometer långa, Sydvästra
Gotlands Järnväg, SGJ, för
trafik. SGJ hade tecknat ett avtal med KlRJ om att KlRJ skulle
sköta om trafikering och underhåll av SGJ.
Förhandlingar upptogs mellan SGJ och KlRJ
om att KlRJ skulle överta SGJ-bolaget. Från 1
januari 1927 övertog KlRJ Sydvästra Gotlands Järnväg
och införlivade den i det egna bolaget. Därmed kom
längden på KlRJ att uppgå till 50 kilometer.
Från samma tidpunkt hade KlRJ kommit överens med Slite - Roma Järnväg, SlRJ, om att man skulle ha en gemensam trafikförvaltning.
Denna kallades för Trafikförvaltningen Slite - Klintehamn
och kom att bestå till 1940.
I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift från 1926 beskrevs KlRJ
enligt följande:
Klintehamn - Roma Järnväg, 23 km.
Järnvägen utgår från Klintehamns handelsplats med ett stickspår
till hamnen, 1 km. i längd, fortsätter i jämn stigning till Bander, därifrån
lutning mot Roma småningom inträder. I Roma ansluter sig banan till Gotlands
Järnväg, linjen Visby - Burgsvik, och Slite - Roma Järnväg.
Banan genomlöper jämförelsevis bördig åker, omväxlande med löv- och
barrskog, huvudsakligen av sistnämnda slag.
Från Klintehamn finnes motorbåtsförbindelse med Stora Karlsö.
Förstatligad
1 juli 1947 förstatligades Gotlands Järnväg och
uppgick i ett tillfälligt statligt bolag med samma namn.
KlRJ arrenderades från samma datum och uppgick i det statliga
bolaget.
1 juli 1948 överfördes KlRJ från det statliga
bolaget till Statens Järnvägar.
Nedlagd
10 juni 1953 lades all trafik ned mellan Roma och Hablingbo.
Rivningen av banan kom att dröja eftersom under betsäsongerna
körde transporter av sockerbetor. Hösten 1955 var det
definitivt slut även på dessa transporter.
Under åren 1957 - 1958 revs spåren
mellan Klintehamn och Hablingbo och under åren 1958- 1959
försvann spåren även mellan Roma och Klintehamn.
Vill Du läsa mer om järnvägarna på Gotland
rekommenderas boken "Gotlands Järnvägar av John
Kvarnstedt". ISBN 91-7400-086-1.
Källor:
Gotlands Järnvägar av John Kvarnstedt, Svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift från1926, Svensk järnvägsstatistik, Riksarkivet,
samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till KlRJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
klrj_fakta.html senast uppdaterad
2005-06-10
|