|
Trafikchefer
vid DONJ
Av Rolf Sten |
Den här
sidan är fortfarande under bearbetning
Innehållsförteckning (Table of Content)
Gör
ditt val och klicka på den röda pilen. Make your choice
and click at the red arrow
TRAFIKCHEF
J A Westerlund
DONJ:s
utveckling är till mycket stor del förknippad med Westerlund
och vad är då inte naturligare än att han får
ett stort utrymme i nedanstående historik.
J
A Westerlund, där J A stod för Johan August, föddes
den 18 juni 1853 i Örby, Älvsborgs län.
I början av juni månad 1880
träffades brukspatron Krook och Westerlund för en anställningsintervju.
Westerlund skulle få jobb som Ockelboverkens arbetschef
för banbyggnaden mellan Lilla Björnmossen och Tallås.
Efter några dagars betänketid skrev
Westerlund till Krook och accepterade jobbet. Krook skickade
30 kronor vilka skulle räcka för Westerlunds resa upp
till Lilla Björnmossen.
Så, den 1 juli 1880 stod Westerlund,
som han då troligen tyckte, långt bort i ödemarken,
helt främmande och skulle "basa" över ett
gäng rallare. Redan efter några veckor fick han problem
med en strejk i grusgropen. Han frågade Krook till råds
men Krook tyckte att Westerlund inte så lätt skulle
låta sig skrämmas av ett gäng "uppviglare"
utan var det inte så att den erbjudna betalningen passade
så var det bara att avskeda dom, "det finns andra
som är intresserade av arbete".
Westerlund vara bara 27 år när han kom till Lilla
Björnmossen och säkert formade de här åren
honom som människa.
På hösten 1880 var banan klar mellan
Lilla Björnmossen och Tallås, samtidigt kunde Westerlund,
efter att ha bott provisoriskt i Lilla Björnmossen, flytta
in i Tallås stationshus.
Sedan malmtrafiken kommit igång till
Tallås kunde han börja med planeringen av fortsättningen
till Jädraås. Redan året därpå, 1881,
var det klart ända till Jädraås.
Den 31 maj 1883 fick Westerlund en ny tjänst då han
utnämndes till Byggmästare vid Ockelboverken och Stationsinspektor
vid Wintjern - Jädraås Järnväg.
Ur Westerlunds
"Tjenstekontrakt och Instruktion" Kan vi läsa
bl a följande:
...Under Stationsinspektoren skall sortera, i hvad rörer
sjelfva banan och dess underhållande, Stationsmästare,
Banvakter, wexlare,, och annan vid banan i och för banans
trafik, reparationer och underhåll nödig arbetspersonal,
som af Stationsinspektoren skall tillses, och i sammanhang dermed
inspekteras hela jernbanan Wintjern - Jädraås så
ofta sådant göres behof eller minst en gång
i veckan, ehuru väl inget fel å jernbanan inrapporterats
från vederbörande Stationsmästare och wakter
då trafikering pågår...."
..."Under det trafiken pågår
skall Stationsinspektoren hvar 8:de dag inkomma med rapporter
öfver den godstrafik som förekommer såväl
vid Jädraås, som öfriga stationer och eger han
likaledes sådana infordra från de sistnämnde
öfver möjligen förekommande fraktgods, hvarjemte
han skall stå med Styrelsens Disponent i korrenspondense
och afgifva behöfliga berättelser -.
För öfrigt skall Stationsinspektoren
iaktaga hörsamhet för Styrelsens tillsägelser
och ordres.-
Stationsinspektoren befrias närvarande från all annan
bokföring än här ofvan nämndt är, hvilket
tillkomme Bruksförvaltaren, hvaremot han skall upprätta
och förelägga Styrelsen till underskrift alla listor
och berättelser, som infordras af Kongl. Trafikstyrelsen
för Statens Jernvägar så att de inkommna i vederbörlig
tid-
Wintertiden då malmtransporten
pågår med hästar men ingen trafik med lokomotiv
förekommer, tillkommer det stationsinspektoren, att vid
Tallås med nödiga biträden skrifva forsedlar
och hafva inseende öfver malmafsändning till Åmot...."
.
...."Utan fribilliet får
ingen person medfölja tåget för så hvidt
han icke är speciellt anstäld vid jernvägen.-
Förvaltningen vid Ockelboverkens
Bruk och grufvor samt bättre resande i Brukstegarens ärende,
eller tjenstemän från andra banor erhålla fribilliet
tur och retur å lastvagnarne; endast resande tjenstemän
från andra banor erhålla övertäckt vagn
samt bättre familjer, så framt de dertill begärdt
och erhållet tillåtelse af Styrelsen.-..."
" Emot fullgörande af ofvanstående
TRAFIKCHEFER VID DONJ skyldigheter eger J A Westerlund att bekomma
fri bostad i Stationshuset vid Jädraås så snart
det blir inredt, bestående af 2:ne rum och kök,
1,500 kronor kontant lön per år att uttaga hvarje
månad med 125 kronor.
Fri vedbrand.
Potatisland för en och en half tunnas utsäde.
Utfordring för en ko efter samma beräkning af hö
o halm som för Ramström.
Fria skrifvmaterialier.
Då
Herr Westerlund är borta från stationen i och för
någom af Ockelboverkens Disponent anmodad förrättning
icke tillhörande Jädraås - Wintjern jernväg
å lämplig tid , så äger han, då han
sjelf håller sig kost upplysning och städning, en
tillökning af 25 kr i månaden å den kontanta
lönen .
Uppsägning af detta kontrakt skall af någondera kontrahenterna
verkställas tre månader före kontraktets upphörande
samt afflyttning ske 1:e November eller 1:e maj.-
Ockelbo den 31 maj
1883.
Å Bruksegaren J A S Åbergs förmyndarnas vägnar
Joh Fr Krook J A Westerlund"
Under 1984 kunde
Westerlund flytta till Jädraås och det då färdigställda
stationshuset.
Vid bygget av Avaströms sågverk
i Gävle fick Westerlund ansvara för alla kanaliseringarna
samt byggandet av järnvägsspåren inom sågverket.
Han fick även koncentrera sig på att bygga upp en
fungerande järnvägsverksamhet, med allt vad detta innebar.
Han fick även medverka
i arbetsledningen när Bergslaget byggde sin järnväg
mellan Åg och Wintjern.
Som ett kuriosa från den
byggnaden kan det berättas att Westerlund hade fått
förslag på vilka rälsvikter och slipersavstånd
som man ville använda. Han räknade på detta och
i ett brev konstaterade han: "Om föreslagna räls
och slipersavstånd ska användas kan tågen efter
banan framföras med en hastighet på 0 ! kilometer
i timman ". Man fick med andra ord lägga in kraftigare
räls.
Den 1 juli 1887 såldes Ockelboverken
till Kopparfors och den 23 juli fick Westerlund besked om uppsägning.
Vad hade Westerlund gjort innan
han började vid Ockelboverken, hur såg han på
uppsägningen och vad gjorde han åt den ? Svaret på
de frågorna får man om man läser det brev som
han den 27 juli 1887 sände till Kopparfors dåvarande
disponent:
Majoren och Riddaren
Högädle J S Nisser
Korsnäs.
Med anledning af den, genom Förvaltare
Krook (Henrik Krook dåvarande bruksförvaltare vid
Jädraås bruk) meddelade uppsägning från
befattningen vid Wintjern - Jädraås Jernväg,
tages härmed friheten framställa vördsam förfrågan
om huruvida någon utsigt finnes att få anställning
vid Kopparberg - Hofors Bolag och behålla befattningen
som Inspektor och Byggmästare vid Wintjern Jädraås
jernväg med möjligen i framtiden tillkommande bandelar.
Enär ryktet förmäler
att jernvägen skall af nya egarne framdragas längre
upp i Dalarna och att arbetet skall bedrifvas med anfart, frågas
vördsamt, om icke kunde finnas göromål för
mig derstädes, såsom att börja med afvägningar
och ritningars uppgörande, och sedermera få en afdelning
vid byggnaden af densamma, och hoppas jag såsom egande
en fjortonårig praktik i jernvägsbyggnader och dermed
förenade arbeten, kunna i såväl tekniskt som
ekonomiskt hänseende utföra arbeten lika skickligt
och billigt som någon annan jernvägsbyggmästare,
under lika förhållanden.
Sedan juli 1880 räknas min verksamhet
vid Ockelboverken, de första åren som arbetschef för
jernvägsbyggnaden La Björnmossen - Jädraås,
och efter dessa arbetens fullbordande som Inspektör och
Byggmästare vid densamma, i förening med öfverinseende
af tillfälliga arbeten vid Avaströms ångsåg,
hvarest jag verkstäldt alla kanaliseringar, Brädgårds
och Jernvägs anläggning Husbyggnader och Kartläggningar
m. m.
Före denna tid har anställning
innehafts, åren 1870-1872, som stenhuggare och murare vid
Göteborg stads kanalarbeten, åren 1873 - 1879 dels
som schaktmästare, dels som nivellör, jemte tjenstgöring
på Distriktsingenjörsbyrån, vid Bergslagernas
Jernvägsbyggnader och, 1880 som arbetsinspektör vid
Göteborg stads allmänna arbeten, hviken befattning,
såsom varande framtidsplats med god inkomst, jag lättsinnigt
nog lemnade, litande på Brukspatron Krooks försäkran,
att få bättre och förmånligare vid Ockelboverken,
hvarest löfte gafs, att få Baningenjörs befattning
vid Wintjern - Ockelbo Jernväg, ty var då meningen,
att den skulle framdragas till sistnämnda plats.
Betygen för sistnämnda tid (åren
1870 - 1880 ) lemnades vid min inträdning i tjenstgöring
till Brukspatron Krook, att förvaras å Hufvudkontoret,
och har jag sedan dess icke återfått dem, hvadan
de icke nu kunna företes, men anhåller att sedermera
fall så skulle önskas få öfverbringa dem,
jemte det som för senare åren är att bekomma
af Ockelboverkens förrige Disponent; Det sist bekommna betyget
af Bandirektör Lindencrona jemte mitt tjenstgöringskontrakt,
tager jag friheten bifoga till benäget påseende.
Utbedjande mig Herr Majorens godhetsfulla
svar, om hvad jag har att påräkna rörande det
här ofvan anförda.
Tecknar med
största högaktning
Ödmjukast
J A Westerlund
I
mitten av augusti fick Westerlund besked att han fick kvarstå
i Kopparfors tjänst och det är väl från
nu som hans tid som Trafikchef vid DONJ kan räknas.
Han fick redan från början
mycket att göra då förlängningen till Linghed
drevs mycket forcerat. Redan i maj 1888 hade man lyckats spåra
ur fem gånger på den nya bandelen och Westerlund
ondgjorde sig över att han inte hinner göra banan klar
på grund av alla timmerkörningar.
En mycket intensiv period i Westerlunds
liv började. Han blev hårt engagerad i den snabba
utvecklingen av järnvägen och i vad som så småningom
resulterade i DONJ.
Lokstallet byggs i Jädraås,
banan byggs ut till Ockelbo och Norrsundet och trafiken ökar
hela tiden,. Westerlund blir etablerad som en mycket respekterad
man, med en stor pondus kombinerad med en varm mänsklighet.
Han månar mycket om de anställda och från herrgården,
till vilken han flyttade runt 1890, drev han Jädraås
jordbruk, vilket försåg befolkningen med jordbruks-
och mejeriprodukter.
År 1899 gifte han sig med Hanna
från Åmot och tillsammans fick de fyra barn.
Westerlund läste mycket och intresserade sig för tekniska
nyheter. Detta resulterade bl a i att ett kraftverk byggdes i
Pallanite och på det sättet fick reparationsverkstaden,
1904, elektrisk drift.
Så tidigt som i oktober 1907 försökte
han intressera bolagets styrelse att införa tryckluftsbromssystem
vid DONJ. Nu dröjde det till 1912 men även då
var DONJ bland de första banorna i Sverige som skaffade
tryckluftsbroms.
Bristen på snabba och lätta
fordon gjorde att Westerlund 1896 skissade på en ångdriven
dressin. Dressinen byggdes i Jädraås under åren
1897-98 och visade sig bli ett mycket användbart fordon.
Kvalitén var det inget fel på. Dressinen finns kvar
än idag och fungerar fortfarande utmärkt.
Behovet
av kraftigare lok gjorde sig gällande och tre tenderlok
beställdes från Falun. Ett av loken utrustades med
en nymodighet. En så kallad överhettare av typ Peachock
provades. Tyvärr fungerade den inget vidare varför
experimentet upphörde.
Ett typiskt drag hos Westerlund var att
han aldrig var rädd för okonventionella lösningar.
Ett exempel på detta var att när lokbristen var som
störst och de svenska verkstäderna inte hann leverera
nya lok vände han blickarna mot Amerika. Detta resulterade
år 1900; att lok nr 6 "Linghed" levererades från
Baldwins fabriker.
Bristen på växellok gjorde
att Westerlund , 1899, föreslog att man själva skulle
bygga ett sådant i Jädraås. Loket var ritat
av Westerlund och som förebild hade han haft de så
kallade Sentinelloken. Westerlunds konstruktion var dock med
liggande ångpanna men med kedjedrift.
Disponenten var dock tveksam varför
Westerlund lät två sakkunniga granska ritningarna
varefter de inkom med ett utlåtande. Detta gav ett bra
intryck på disponenten.
I ett brev daterat i januari 1901
avslutar disponenten med följande ord: "Jag lyckönskar
Eder till ett vackert utlåtande om vexlingslokomotivet
af så kompetenta personer som Herrar Andren och Markman".
Strax därefter fick Westerlund tillstånd att bygga
loket.
I
tidskrifter hade Westerlund läst om den nya principen med
dubbla maskinerier typ Mallet. Vid nästa beställning
av lok lyckades han övertyga bolagets ledning att satsa
på tre stycken Malletlok av Atlas tillverkning. Historien
kom att visa att dessa lok var ett mycket lyckat köp då
de på ett mycket förtjänstfullt sätt kom
att vara stommen i DONJ:s dragkraft ända in till slutet
av 1950-talet
Det
är ofrånkomligt att det går en mängd historier
om en så dynamisk herre som Westerlund . Vad som är
sant och inte sant torde aldrig gå att få fram men
något uns av sanning finns det säkert, "ingen
rök utan eld!" Här följer två exempel
av historier som är förknippade med honom:
Ångdressinen
hade i folkmun fått två öknamn, Huppen och Tjippen.
Om Westerlund var medveten om dessa är inte känt. En
dag ringde en kvinna till stationen i Jädraås och
frågade om "Huppen" hade gått från
Ockelbo?". Nu bar det sig inte bättre än att
det var Westerlund själv som svarade; "Vilken hupp?
Hupp åt helvete kärring!"
Den andra historien är från
tiden efter 1915. Westerlund var god vän med SJ-chefen Axel
Granholm. En dag kom det ett formellt brev från Granholm
där han påtalade problemen med de ständiga namnförväxlingarna
mellan Linghem, på SJ-banan mellan Norrköping och
Linköping, samt Linghed längs DONJ. Granholm påstod
att man vid Linghed undersökt trakten och alldeles invid
stationen låg en vackert belägen talludde varför
man föreslog att Linghed skulle namnändras till Talludden.!
Det här gillade inte Westerlund varvid
han mycket formellt skickade ett svar till Granholm. Där
påtalade han att Linghed hade en större godsmängd
än Linghem varför han tyckte att det var Linghem som
skulle namnändras.
" Vi har undersökt trakten runt Linghem och sett
att det i en sjö alldeles intill ligger en vackert granbevuxen
holme varför vi föreslår att Linghem namnändras
till Granholm.!!" Något vidare hördes ej
i ärendet.
En
fråga som Westerlund följde mycket noggrant var Ostkustbanan
( OKB) .
När det 1903 gavs koncession till byggande t avOKB var han
mycket på alerten och ingav ett flertal förslag till
OKB:s sträckning vid passerandet av DONJ. Han föreslog
att OKB skulle passera Norrsundet men OKB var över huvud
taget inte intresserade av någon anslutning till DONJ.
Han ingav då ett nytt förslag vilket innebar att OKB
skulle vika av från sin sydliga riktning och man skulle
anlägga en gemensam station vid Åbydal. Därefter
skulle OKB återta sin ursprungliga riktning.
Det gick nu prestige i hela frågan och
förhandlingarna kom att bli svåra och långa
något som tog ganska hårt på Westerlund.
Hur det hela löstes kan du läsa om i kapitlet: Stationer
& Lastplatser (OKB/Hamrångefjärden).
Westerlund var mycket intresserad av
jakt och fiske och som trafikchef hade han ett eget jaktområde
i trakten av Björnmossen.
Vid Åbrobanans slut nere vid sjön
Fjärden byggde han en sommarstuga ute på en holme.
Det var ofta som man kunde se ångdressinen komma med Westerlund
på väg till fisket och utan tvekan behövde han
den avkoppling som fisket gav.
I slutet av 1919 drabbades Westerlund av spanska
sjukan och den 25 januari 1920 dog han i sviterna efter sjukdomen.
"Den normalspårige trafikchefen vid den smalspåriga
järnvägen" hade gått ur tiden inte fullt
67 år gammal.
TRAFIKCHEF
J Wilhelm Lindgren
Efterträdare till Westerlund blev byråassistenten
vid Gävle - Dala Järnväg J Wilhelm Lindgren.
Han tillträdde den 16 februari 1920 och var DONJ:s trafikchef
till den 16 mars 1931.
Carl Julius Schmidt
TRAFIKCHEFEN
Carl Julius Schmidt.
Lindgrens efterträdare blev baningenjören vid Uppsala
- Gävle Järnväg kapten Carl Julius Schmidt.
Han tillträdde den 17 mars 1931 och kom att vara DONJ:s
trafikchef fram till sin pensionering år 1954.
TRAFIKCHEFEN
OCH INTENDENTEN
Sten Unné
Schmidts efterträdare
blev Sten Unné. Han kom från Kopparfors huvudkontor
i Ockelbo och tillträdde sin tjänst år 1955.
Sten Unné kom att bli DONJ:s siste trafikchef och det
var även han som fick den otacksamma uppgiften att föreslå
och genomföra nedläggningen av DONJ.
Efter nedläggningen återgick Sten Unné till
Kopparfors huvudkontor i Ockelbo där han fortsatte sin verksamhet
som intendent fram till sin pensionering.
|
Returtåg till personal &
fackf. innehållsförteckning |
© Rolf Sten
tragikch_donj.htm senast uppdaterad 19 november 2000 av Rolf
Sten
|