|
Fackföreningar
bildas vid DONJ (Trade unions at DONJ)
Av Rolf Sten |
Den här
sidan är fortfarande under bearbetning
Innehållsförteckning (Table of Content)
Gör
ditt val och klicka på den röda pilen. Make your choice
and click at the red arrow
FACKFÖRENINGAR BILDAS
Med tanke på personalens arbetsförhållanden
kan man inte undra över att personalen sökte ena sig
för att gemensamt kunna agera gentemot arbetsgivaren.
1891 bildades Sveriges Statsbanors lokomotivförare- och
eldareförening.
Året därpå, 1892, bildades Sveriges Jernvägars
lokomotivförare- och eldareförening. Det sistnämnda
var inte en fackförening i dess rätta bemärkelse
utan mer en förening för ekonomisk självhjälp
åt medlemmarna.
År 1893 bildade lokpersonalen vid Uppsala - Gävle
Järnväg en sektion i den sistnämnda föreningen.
1899 bildades Svenska Järnvägmannaförbundet.
Vid DONJ växte sig behovet av en
fackförening allt starkare. 1906 cirkulerade teckningslistor
bland personalen. Resultatet blev tillräckligt bra för
att de skulle kunna bilda en egen avdelning inom Svenska Järnvägsmannaförbundet.
Initiativtagaren till detta var före detta
bromsaren vid DONJ, Albert Forslund. Han kom senare att bli ett
känt namn som ordförande i Svenska Järnvägsmannasförbundet
under åren 1918-1936, landsorganisationens ordförande
under år 1936, toppade sin bana som kommunikationsminister
under åren 1936-1938 och blev socialminister under åren
1938-1939.
Sina egna arbetsförhållanden hade Forslund
säkert i tankarna, då han på sina olika poster
kämpade för drägligare arbetsvillkor åt
sina kamrater.
Den 21 oktober 1906 bildades vid DONJ avdelning 199 i Svenska
Järnvägsmannaförbundet. Avdelningens förste
ordförande blev initiativtagaren Albert Forslund. Av personalen
anslöt sig de flesta till den nya avdelningen.
Större delen av lokpersonalen anslöt sig dock till
den avdelning inom Sveriges Jernvägars lokomotivförare-
och eldareförening som hade bildats i Gävle 1893.
Ett år senare, den 19 oktober
1907 ansökte DONJ om medlemskap i Svenska Järnvägarnas
Arbetsgivareförening vilket omedelbart beviljades.
Det 1891 bildade Sveriges Statsbanors
Lokomotivförare- och Eldareförening samt det 1892 bildade
Sveriges Jernvägars Lokomotivförare och Eldareförening
ombildades år 1908 till gemensam fackförening under
namnet Sveriges Lokomotivmannaförbund. Lokpersonalen
vid DONJ kom att tillhöra dess avdelning 9 i Gävle.
Därmed hade större delen av personalen vid DONJ organiserats
fackligt i dessa båda fackföreningar.
Fortfarande var inte verkstadspersonalen och banarbetarna organiserade.
BÄTTRE VILLKOR
Den nybildade avdelning 199 igångsatte arbetet med att
reda upp de godtyckligheter som fanns. Arbetet gav resultat redan
i maj 1907 då avdelningen förhandlade fram ett nytt
löne- och anställningsavtal med bolaget.
Överenskommelse nåddes om ett treårigt
avtal, varav lönedelen gällde retoroaktivt från
1906.
Detta var ett stort steg för personalen. "Nu hade
grunden lagts och det gällde att bygga vidare på huset".
Det nya avtalet innebar avsevärda förbättringar
i de anställdas villkor. Lokförare P A Zackrisson fick
t ex årslönen höjd från 1020 till 1840
kr per år och eldare F H Helsing från 960 till 1295
kr per år. Albert Forslund själv, som då var
smörjare, fick sin årslön höjd från
780 till 1125 kr och banvakt Blomgren fick höjning från
720 till 1200 kr per år. Totalt ökade DONJ:s lönekostnader
med 33,2%.
Tidigare var
personalen tvungen att ta den av bolaget anvisade bostaden eftersom
den ingick i lönen. Detta förhållande var många
gånger orättvist om man hade egen bostad eller om
man själv ville bygga ett hus. I det nya avtalet blev bolaget
skyldigt att erbjuda bostad men man tvingades inte att ta den.
Nu ingick inte lägenhet i lönen utan hyran betalades
per eldstad.
Det nya avtalet innehöll även
nyheter som vikariatstillägg, reglerad övertidsersättning
och framför allt reglerad arbetstid till 10 timmar per tjänstgöringsdygn.
Turlistor infördes för all personal.
Vidare infördes reglerad befordringsgång i 4 steg
med 3 års intervaller.
Avtalet träffades för den ordinarie personalen men
kom i tillämpliga delar även att användas på
de tillfälligt anställda.
Samma år gjordes en överenskommelse om kilometerpengar
för den åkande personalen.
En fast löneutbetalningsdag bestämdes.
Sjukvården reglerades med bland annat kostnadsfri läkarvård,
fri medicin och full lön under högst 30 sjukdagar per
år.
Tjänstledigheten reglerades. Det stadgandes att var tredje
söndag skulle vara ledig. Ledigheten skulle om möjligt
omfatta 24 timmar i följd.
Ordet semester i vår bemärkelse var ännu inte
uppfunnet men genom det här avtalet kunde man könja
detta begrepp då de anställda nu fick rätt till
ledighet med full lön under12 dagar per år.
I juli månad 1909 gick extra konduktören
och ordföranden i avd 199 in med en begäran om tjänstledighet:
Till
Styrelsen för D.O.N. Järnväg
Då de numera börjar ligga i nästan hvarje menniskas
natur att förskaffa sig sjelf, såväl som att
hjälpa andra, att erhålla den största möjliga
allmänbildning som står till buds. Ock då detta
tillgår dels genom att större eller mindre sammanslutningar,
ärliga hjälper någon eller några av sina
kamrater, i ekonomiskt hänseende, att få bevista undervisningskurser
på längre eller kortare tid, dels att enskilda personer
på egen bekostnad bevistar dylika kurser.
Och då undertecknad i längtan efter att få bevista
en folkhögskolekurs, sökt och erhållit stipendiat
till en sådan , anhåller undertecknad härmed
vördsamt om permission från och med 14 Oktober 09
till och med den 2 Maj 1910.
Om tjenstledighet beviljas anhålles samtidigt om att efter
tjenstledighetens slut få inträda i samma befattning
som förut.
Norrsundet den 24/7 09
Högaktningsfullt
Albert Forslund
ex, Konduktör
Det var Svenska Järnvägsmannaförbundet
som givit Forslund stipendiatet.
Arbetsgivaren förhalade ärendet varvid Forslund tog
hjälp av förbundet vilket skrev till bolaget och bad
om besked.
Nu såg bolaget sig tvungna att ge ett
besked varför trafikchef Westerlund kopplades in och ombads
att komma in med ett yttrande.
Nu ska vi komma ihåg att 1909 var storstrejkens
år i Sverige. Forslund var ju ordförande i avd.199
och den spirande Svenska fackföreningsrörelsen var
i gungning. Arbetsgivarna såg chansen att få övertaget.
Visserligen var inte de Svenska järnvägarna uttagna
i strejken men som arbetsgivare var ändå bolaget tvunget
att följa med "strömmen".
Man bör ha detta i tankarna när man läser
följande skrivelse, en skrivelse som man gott kan säga
är ett mycket tidstypiskt dokument över hur en arbetsgivare
betraktade den spirande fackföreningsrörelsen.
Följande är Westerlunds yttrande till bolagets styrelse:
Jädraås den 11 september 1909
Kopparbergs och Hofors sågverksaktiebolag
Ockelbo
Återkommande till min skrivelse af den fjärde
dennes, och frågan om smörjaren Forslunds tjenstledighets
anhållan för bevistande af folkhögskolekurs,
så har jag rörande denna sak talat med Generaldirektören
vid Statens Jernvägar Pegelow.
Sv Järnvägsmannaförbundet säger
i sin skrivelse, att af de fem utsedda stipendiaterna tre tillhöra
Statsbanorna, och af dessa skulle en redan beviljats tjenstledighet
då deremot de två andra ännu ej erhållit
slutligt svar.
Generaldirektören sade, rörande den förstnämnde
torde här vara fråga om någon arbetare ute vid
distrikten , och således icke tjensteman vid Statsbanorna,
ty frågan har icke behandlats vid plenum i Kungl. Styrelsen
och vad beträffar de sistnämnda så kommer deras
ansökningar att i vanlig ordning behandlas i Kungl. Styrelsen,
och såvida intet inträffar med öfverklagningar
och dylikt kommer Kungl. Styrelsen att utan vidare afslå
sökandenas begäran.
Generaldirektören tycktes, fast han icke gaf något
direkt utlåtande dock luta åt det hållet att
vi borde afslå den ifrågavarande ansökningen.
Då hvarken Jernvägen eller Bolaget
i öfrigt, icke har den ringaste nytta eller fördel
af att anamma upp Socialister för att icke säga anarkister
föreslår jag för min del att ansökningen
lämnas utan beaktande och afslås utan någon
som hälst motivering.
Högaktningsfullt
J A Westerlund
I ett brev till Svenska Järnvägsmannaförbundet
meddelade bolaget att den begärda permissionen icke beviljades.
Vid en omorganisation i Sveriges lokomotivmannaförbund
fick lokpersonalen vid DONJ en egen avdelning i Jädraås,
avd. 54.
I november 1914 bildades vid avdelning 199
inom Svenska Järnvägsmannaförbundet en verkstadsklubb,
omfattande DONJ verkstadspersonal.
Först 1927 organiserades banarbetarna. Genom att dessa nu
organiserades kom nästan all personal att vara fackligt
organiserad och utvecklingen hade tagit ett stort steg framåt,
arbetsförhållandena hade blivit avsevärt bättre.
PENSIONSFRÅGAN
Frågan om pension återstod att lösa. Någon
egentlig pensionsålder var inte stadgad. Man var i tjänst
så länge man orkade, i regel fick man ett lättare
arbete mot slutet av tjänstgöringstiden och när
man inte orkade längre kunde man begära avsked. Då
erhöll man ett månadsunderstöd från bolaget;
inte mycket, men i alla fall tillräckligt för att överleva.
Från 1902 hade pensionsfrågan stötts
och blötts i många förhandlingar. Först
1920 löstes problemet. Bolaget begärde inträde
i EJP, Enskilda Järnvägars Pensionskassa. Då
en stor del av DONJ:s personal uppnått för hög
ålder för att kunna anslutas till EJP, åtog
sig bolaget att bekosta deras pensionering.
Det var hög tid för pensionsfrågans
lösning eftersom det i DONJ:s tjänst 1920 fanns 11
personer som var 63 år gamla och äldre. Äldst
var dåvarande stationsföreståndaren i Lilla
Björnmossen, A G Ramström med en ålder på
hela 85 år!
De under första världskriget stegrade
levnadskostnaderna satte de anställda på svåra
prov. Priserna steg under perioden 1914-1917 med 70 %. Ett krigstidstillägg
infördes och för 1917 var tillägget 230 kr/år.
För åren 1919-1921 omarbetades detta.
Förutom en grundsumma baserades tillägget på
socialstyrelsens indextal. 1922 ändrades ersättningen
till ett så kallat dyrtidstillägg, ett tillägg
som kvarstod i många år.
1941 sammanslogs Svenska
Järnvägsmannaförbundet och Sveriges lokomotivmannaförbund
till Svenska Järnvägsmannaförbundet.
Lokpersonalen tillhörde lokmannaavdelningen och övriga
medlemmar järnvägsmannaavdelningen.
1968 upphörde avdelning 199 i Jädraås
i och med att den uppgick i storavdelning Stockholm 1 Enskilda
Järnvägar.
|
Returtåg till personal &
fackf. innehållsförteckning |
© Rolf Sten
fackf_donj.htm senast uppdaterad 19 november 2000 av Rolf
Sten
|