|
Arbetsförhållanden
vid DONJ (working conditions)
Av Rolf Sten |
Den här
sidan är fortfarande under bearbetning
Innehållsförteckning (Table of Content)
Gör
ditt val och klicka på den röda pilen. Make your choice
and click at the red arrow
DÅLIGA ARBETSFÖRHÅLLANDEN
Att få en fast anställning vid järnvägen
var eftertraktat. Trots att anställningsförhållandena
inte var speciellt goda, kändes det tryggt att få
en fast tjänst.
Att man även försökte att hjälpa vänner
och släktingar till anställning vid DONJ märktes
på att samma efternamn från 1800-talet återkom
under 1900-talet. Exempel på DONJ:are under flera generationer
är t ex: Ramström, Zackrisson, Helsing, Blomgren, Bergman,
Sandberg etc, etc.
Som tidigare nämnts var arbetsförhållandena inte
de bästa. Arbetstiden var oreglerad, eller som en bromsare
vid DONJ en gång sade, "det var att åka hela
dygn det". Dessa ord ska nu bara tas som ett uttryck, men
fakta visar att tjänstgöringstiden ofta kunde komma
upp till 15, 18 och i bland ända upp till 20 timmar per
dygn. Att under sådana förhållanden sitta som
t ex bromsare, i ur och skur på öppna vagnar och helt
utan tak över huvudet, var säkert mycket påfrestande.
Överliggningsförhållandena var under all kritik.
Rummen låg ofta i anslutning till lokstallarna och var
kalla och dragiga tillika som rök från ångloken
i stallet ofta drog in i överliggningsrummet. Tjänstgöringslistor
var ett mer eller mindre okänt begrepp, speciellt för
bromsarna, den största gruppen anställda.
Tjänstgöringstiden bestämdes mest av de för
stunden rådande förhållandena.
1893 tjänade lokföraren 100
kr i månaden + fri bostad, övertidsersättning
och beklädnadsersättning. Eldaren fick 55 kr i månaden
+ samma förmåner som en lokförare, bromsaren
41 kr i månaden + fri bostad samt vintertid fri päls,
och banvakten 45 kr i månaden + fri bostad. Nej, inte var
det speciellt goda förhållanden och ändå
fanns det de som hade det sämre, t ex lokputsarna. Dessa
kunde ibland få jobba 12 timmar per dygn, ofta på
natten för en månadslön på 25 kr.
1895 låg verkstadsarbetarnas löner på ca 11-20
öre per timma + fri bostad vid fast anställning. Arbetstiden
kunde ibland uppgå ända till 70 timmar per vecka.
De dåliga förhållandena blev inte bättre
av att löneutbetalningarna kunde vara mycket oregelbundna.
Ett annat samhällsproblem på den här tiden var
alkoholen. Mot slutet av 1800-talet började nykterhetsrörelsen
att göra sig gällande. Lokalavdelningar till dessa
började växa fram och så även i Jädraås.
1895 byggdes den så kallade "röda längan"
i Jädraås och i dess ena ände inreddes en lokal
för nykterhetslogen. Mot bakgrund av dåliga arbetsförhållanden
kan man kanske i viss mån förstå att det fanns
alkoholproblem. Att även DONJ hade problem kan man förstå
genom följande cirkulär:
Cirkulär No 19.
Af förekommen anledning anmodas härmed samtlige stationsföreståndare
vid Dala Ockelbo Norrsundets Jernväg att tillse det tjenstgörande
tågpersonalen är fullt nykter, och vid förekommande
fall då sådant kan betviflas, genast inrapportera
förhållandet till Trafikchefs expeditionen.
Lokomotivförare som synbarligen är af starka drycker
berusad, sättes genast ur tjenstgöring och får
endast åtfölja tåget som passagerare.
Vid sådant fall får eldaren, under förutsättning
att denne är nykter, tjenstgöra som förare, och
smörjaren som eldare på det att den minsta tidsutdräkt
för tågen må förekomma.
Uraktlåtenhet, med att icke inrapportera förseelser
af ofvan angifvna art kan i vissa fall anses som tjenstefel.
Jädraås den 27 december 1897
J A Westerlund
När DONJ 1897 öppnades för
allmän trafik, medförde detta mer ordnade förhållanden
för personalen. Tjänstgöringslistor och vissa
befordringsmöjligheter tillkom, men någon förbättring
av lönerna blev det inte.
FACKFÖRENINGAR BILDAS
|
Returtåg till personal &
fackf. innehållsförteckning |
© Rolf Sten
arbetsf_donj.htm senast uppdaterad 19 november 2000 av Rolf
Sten
|